Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Overflatebehandling og flislegging er vår spesialitet!

Annonse fra Møre og Personale Monteringsservice

Møre og Personale Monteringsservice ble etablert i 2012 og jobber med overflatebehandling og baderom.

Adresse
Torvikveien 71, 6639 Torvikbukt
Gjemnes kommune


Åpningstider
Mandag – fredag: 09:00 – 17:00

– Vi driver med flis og overflatebehandling innen nybygg og renovering. Jeg har stor tro på å spesialisere seg innenfor et felt. Våre tjenester inkluderer våtrom, overflatebehandling, maling, sparkling, flislegging, betongarbeid og puss, sier Jens Helge Sulen, daglig leder.

I dag er det syv ansatte i MPM. MPM har et stabilt arbeidslag.

Når behovet for mer arbeidskraft melder seg, tar de kontakt med samarbeidspartnerne. På listen står blant annet Goma Bygg og Haugen Bygg.

– Det samarbeidet fungerer utmerket. Haugen har lang erfaring som byggmester og er god å rådføre seg med. Jørgen på Goma Bygg er ung, full av ideer og flink til å jobbe, smiler daglig leder.

Når de lokale firmaene slår seg sammen går også byggeprosessen raskere. I dagens samfunn er det mange som sitter fast i den berømte tidsklemma. Det gjelder ikke bare håndverkere, men også kundene. Flesteparten av oppdragene som MPM påtar seg er knyttet opp mot bad, og da gjelder det å fullføre jobben innen fristen.

– Vi har veldig fokus på å fullføre jobbene raskt. Det er jo ikke lett for folk å være uten bad, verken toalett eller dusj, over en lengre periode. Men det skal også være kvalitet i arbeidet vi utfører, forteller Sulen.

Ved å samarbeide med andre håndverkere har MPM full kontroll på hele prosjektet. Det gjelder både rørleggere, elektrikere og snekkere. For kundene innebærer det en komplett pakke. Kundene slipper selv å ta kontakt med hver enkelt håndverker og koordineringen av oppussingen.

Det er hektiske dager, med full timeplan i lang tid fremover. Sulen kan fornøyd slå fast at det er mange spennende oppdrag som venter.

Rundt om i distriktet er det også en rekke ferdigstilte prosjekter. Den eldste delen er fra 1800-tallet så det verneverdige bygget krevde bruk av godkjent maling og materiale. 

Prosjekt utført av Møre og Personale Monteringsservice.

Et bad verdig et glass champagne!

Han er bosatt i Torvikbukt, men har flyttet en del rundt om i landet. I 2002 returnerte han. Det er jo her han har vokst opp!

Kundeservice og kvalitet er alfa omega for MPM. Her vektlegges at hver ansatt har fokus på sine oppgaver og de leverer kvalitetsarbeid til tidsfristen. Kundebasen består av både private og proffmarkedet.

Med sin lange fartstid har Sulen også både noen kundehistorier og gode råd på lager.

For det er nå en gang slik at noen oppdrag husker man bedre enn andre. Sulen deler gjerne historien om en bestemt herremann som ringte en fredagsettermiddag og fortalte at han ville ha nytt bad. Her skulle det lille badet slås sammen med vaskerommet. Alt skulle rives og bygges opp igjen. Sulen svarte at det skulle de fikse, men ble litt overrasket da kunden legger til at han skal reise samme ettermiddag og være borte i fire uker.

På spørsmål fra Sulen om at de trenger litt informasjon om farger, innredning, fliser, belysning og dør svarer kunden helt enkelt: "Det overlater jeg til dere. Du ordner både fagfolk og materiale. Her er budsjettet mitt. Jeg har hørt så mye godt om dere så dette fikser du!"

For MPM var det bare å sette i gang. Fire uker senere og nok en fredagskveld. Telefonen til Sulen ringer og etter å ha sagt hallo, får han spørsmålet: "Gjett hvor jeg sitter?" Sulen må jo innrømme at han ikke vet svaret på dette, så kunden utdyper med at han sitter på toalettet med et glass champagne i hånden og ser utover det nye badet!

– Vi hadde valgt et klassisk bad, men det ble lekkert. Her var det ingen ønsker fra kunden eller noe kontakt med ham etter bestillingen ble gjort. Han takket til og med for at det var mer ryddig i gangen enn da han dro, sier Sulen og ler.

Det er det man kaller blindprosjekt med suksess! 

Store fliser og farger er trenden for dagens bad.

Håndverkerens anbefalinger

Sulen har mer enn gode historier på lager. Han deler gjerne noen råd og tips også: Bruk sertifiserte folk og gode produkter. Når man investerer i nytt bad så skal det vare.

MPM handler produkter fra Norfloor, og kan dermed levere et komplett system til sine kunder.

Hva er populært når det kommer til oppussing av bad?
Betong-look er populært. Det samme er store fliser, gjerne 60x60 cm. Alternativt kan du bruke våtromsflater som ser ut som flis på veggene. Da er det en fin kombinasjon å bruke fliser på gulv og kanter.

Helhvite bad brukes som regel kun i nybygg. Oppussingsglade nordmenn vil gjerne ha farge på badene; lysegrå eller beige.

Store vinduer gjør at man kan bruke mørkere farger siden store vinder gir god belysning.

MPM har også en rekke flisprøver tilgjengelig slik at kundene får et bedre inntrykk. De kommer gjerne med råd og anbefalinger for de som er usikre på hva som vil gi best resultat og løsning.

Den drevne flisleggeren forteller også at folk er mer bevisste på hva de vil ha enn tidligere. De er oppdaterte på trender og hvilke produkter som finnes.

Er du jakt etter noen til å pusse opp badet ditt, stiller MPM gjerne opp. De trenger ikke en gang bli fortalt hvordan du vil ha – selv om de selvsagt følger dine ønsker. Kanskje blir det du som skåler i champagne i nyoppusset bad neste gang? Oppussing står MPM for. Champagnen må du ordne selv! 

Møre og Personale Monteringsservice

• MPM er en liten entreprenørbedrift som i hovedsak arbeider med flislegging av våtrom, overflatebehandling, puss og betongarbeid i Møre og Romsdal.
• Firmaet ble etablert i 2012.
• Vi er i dag 7 ansatte. 

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet