Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Det meste for de fleste innen murarbeid!

Annonse fra Murmester Mørkedal AS

Piperehabilitering, lecamurer, fasadepuss, murpuss, flislegging og peiser. Det er hverdagen for Johannes Mørkedal. Siden oppstarten i 1991 har det meste dreid seg om å bygge et solid grunnlag for befolkningen på Nordmøre.

Adresse
Rørgata 8-10, 6517 Kristiansund N. 


Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 15:00

Murerfaget er et av de eldste kjente håndverksfagene, og muring med tegl og mørtel gjøres i dag stort sett på samme måte som for mange tusen år siden. I dag er murerfaget preget av tradisjon og arv fra tidligere håndverkere.

Johannes Mørkedal vokste opp på Straumnes og fikk interesse for faget i 1977 da det ble opprettet en murerlinje på Tingvoll. Etter endt skolegang ble han lærling hos Amundsen i Molde, før han avtjente sin militærtjeneste.

– Det var en ren tilfeldighet at jeg endte opp her og begynte å jobbe som murer. Så kom det noen tunge år på slutten av 1980-tallet. Mange bedrifter gikk konkurs og det var ikke jobber å få. Da tenkte jeg at jeg fikk skape dem selv, sier Mørkedal.

Som sagt så gjort. I 1991 så Murmester Mørkedal dagens lys. Firmaet ble grunnlagt av Mørkedal og partneren Roar Strand, som trakk seg ut tre år senere. Men Mørkedal ga seg ikke, og i dag er det 13 ansatte i firmaet. De er godkjent lærebedrift, men for tiden er det ingen lærlinger i bedriften.

– Vi har hatt lærlinger og vært veldig fornøyd med det. Dessverre er det vanskelig å finne lærlinger innen faget i dag. Murerlinjen i Kristiansund ble flyttet til Molde på begynnelsen av 90-tallet, og nå er også den lagt ned, forteller den drevne mureren. 

Vi murer det meste for de fleste: Håvard Mørkedal Einvik (t.v.), Ralf Dangel og Johannes Mørkedal.

De etterlater seg spor i hele distriktet

Murmester Mørkedal er et godt etablert firma i Kristiansund, som primært dekker områdene rundt Kristiansund, Frei, Averøy, Smøla, Tustna, Tingvoll og Gjemnes. De er en totalentreprenør av murhus og har et fagområde og erfaring som dekker alt innen murerfaget. Oppdragene gjelder fasadepuss, piperehabilitering, lecamur, flislegging, våtrom, piper, peiser, skifer, teglmuring, belegningsstein og betongrehabilitering.

Rundt om i distriktet kan man se resultatet av arbeid som er utført av Mørkedal og hans ansatte. Enten det er teglsteinsfasader i bybildet, det flotte badet eller den store peisen du varmer deg foran om kvelden.

Mørkedal legger ikke skjul på at det beste ved yrket er at han bidrar til å skape noe som blir der. Når han kjører forbi Kristiansund videregående skole, Atlanterhavsbadet eller Bergan sykehjem ser han hva han har vært med på å bygge.

For ham er det å være murer en allsidig jobb. En jobb hvor det stadig skjer nye ting og det kommer nye produkter. Det er et yrket i voldsom utvikling og et yrke det alltid vil være behov for.

De har over 30 piper i ordreboka som venter på rehabilitering. Det kan da brukes fleksibelt eller rett stålrør, glidestøp eller keramisk rør. 

Pussfasader er det blitt mer og mer av. Grunnen til den økende populariteten er at puss kommer i alle farger og kan stå i mange år. Men pussfasaden må naturligvis vedlikeholdes.

– Akkurat nå jobber vi på gymnasiet i Molde hvor vi legger ti cm Rockwool- isolasjon og pusser utenpå den. Dermed beholder vi fasadeuttrykket som har vært der i mer enn 100 år, sier Mørkedal.

Han er opptatt av stilen på de gamle bygningene skal bevares selv om de pusses opp. Det er en rekke lover og regler å forholde seg til, men mannskapet hos Murmester Mørkedal har full kontroll. For å bli godkjent til et slikt prosjekt må man kunne legge frem referanser. Det mangler ikke det etablerte firmaet.

Mureryrket er en allsidig jobb - og et yrke det alltid vil være behov for.

Murermesterens anbefalinger 

Oppdragene kommer fra private, næringskunder, bedrifter og forsikringsselskaper. De påtar seg både små og store oppdrag. Mørkedal understreker at alle kunder er like viktig – uansett størrelsen på oppdrag. Private kunder stiller på lik linje med entreprenører, og utgjør en stor del av kundebasen.

– Nå er vi i forhandlinger om Bybadet i Ålesund. Slike store anbud er alltid interessante og utfordrende, så vi gleder oss til dette, smiler han.

Med en levetid på snart 30 år er det ikke tvil om at Murmester Mørkedal er blitt et kjent navn i distriktet. Fornøyde kunder kommer gjerne tilbake med nye oppdrag og det vanker mange positive tilbakemeldinger. Fokuset er hele tiden på høy kvalitet og punktlig levering. Resultatet er at kundene returnerer når de trenger en solid leverandør.

– Det er vel lov å si at vi har et godt rykte og at vi har ting på plass. Det hender jo at vi får en reklamasjon her også, men da er vi raske til å rydde opp, forteller Mørkedal.

Han ønsker også å trekke frem de ansatte. Det er gutter som står på, jobber bra og får mye skryt av kundene. Om nødvendig kaster de seg gjerne rundt for å hjelpe kunder i nød.

Murmester Mørkedal har også noen gode tips for de som er på jakt etter et lokalt firma til sitt neste prosjekt. Han anbefaler å bruke et firma som har vært med i mange år samt sjekke at de har økonomi til å fortsette driften. Firmaet du velger må være stabilt og sterkt nok til å være der i garantitiden, som normalt er på fem år. Ved eventuelle grove feil og mangler kan det være opp til 10-12 år.

Faktura er også din garanti. Ved bruk av fagfolk som ikke kan dokumentere eller utstede faktura forsvinner garantien i det håndverkeren går ut døra i boligen din.

– Det er skremmende at folk kan bruke flere hundretusen på bad eller kjøkken og dyre materialer, men ikke ha sikkerhet på den som utfører arbeidet. Vi er stadig vekk borti bad hvor det for eksempel ikke er fall på badet. Kan ikke huseier legge frem faktura, er det ingen reklamasjon. I tillegg kan mangel på dokumentasjon trekke ned taksten når du skal selge fordi arbeidet ikke er utført i henhold til lover og regler, advarer Mørkedal.

Det kan også være lurt å sjekke referanser på firmaet du vurderer å tilby oppdraget.

Murmester Mørkedal er et veletablert og solid firma i Kristiansund. De tilbyr det meste innen murarbeid. Er det noe spesielt du er ute etter innen faget, så løser de den oppgaven også. Uansett om det er stort eller smått. De har erfaringen som trengs og er stolte av å videreføre tradisjonen om godt og solid håndverk. 

Murmester Mørkedal AS

• Vi er et godt etablert murmesterfirma i Kristiansund med 13 ansatte, som ble stiftet i 1991.
• Som totalentreprenør av murhus har vi et fagområde og erfaring som dekker alt innen murerfaget.
• Murmester Mørkedal AS fokuserer på høy kvalitet og punktlig levering, både av små og store oppdrag.
• Resultatet er at våre kunder stadig kommer tilbake til oss når de trenger en solid leverandør av fagarbeid.

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet