Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Med blikk for tak og suksess

Annonse fra Freiblikk AS

Om ikke lenge feirer Freiblikk AS jubileum. Da er det ett år siden gründerne Magne Brekstad og Frank Bøe startet for seg selv. Oppstarten gikk over all forventning og ordreboken fylte seg raskt opp. Nå har de et luksusproblem – og må øke kapasiteten og ansette flere!

Adresse
Kongsveien 94, 6524 Frei


Åpningstider
Mandag – fredag: 07:30 – 15:30

De har kjent hverandre siden ungdomsskolen, og jobbet sammen som blikkenslagere i 12 år. Da Freiblikk AS ble en realitet i mars 2018 startet de to gründerne med blanke ark. Med seg inn i det nyetablerte firmaet tok de lang erfaring, et godt nettverk og viten om at de jobbet bra sammen.

Magne Brekstad er fagansvarlig blikkenslager med både svenne- og mesterbrev. Han har vært i bransjen i 18 år, og har mye kunnskap og erfaring. Frank Bøe startet som sveiser og montør, men innehar i dag rollen som firmaets alt-mulig-mann. Etter flere år som sveiser fant han ut at det var på tide å bytte ut tykt stål med tynt, og har ikke sett seg tilbake siden.

– Jeg kom inn i bransjen ved en tilfeldighet. Storebroren min var blikkenslager og da han flyttet til Ålesund trengte de folk så han ba meg om å prøve. Det hørtes spennende ut, så pakket sakene og flyttet nedover for et år. Da jeg kom tilbake til Frei begynte jeg hos Blikkenslager Kjell J. Lund AS, og ble der til vi startet for oss selv, forteller Brekstad. 

Leif Brekstad (f.v.), Magne Brekstad og Frank Bøe foran Nordlandet barnehage hvor Freiblikk utførte beslagsarbeidet rundt vinduer, dører og gesims.

Navnet Freiblikk er til ære for stedet de kommer fra. Bedriften holder til i Kongsveien, på solsiden av Frei. Her er det nye lokaler med verksted, kontor, møterom og kantine. Ikke at de to benytter kontoret eller kantinen så mye. De er for det meste ute på farten. Oppdragene lot nemlig ikke vente på seg, og ordreboken ble raskt fylt opp.

Verkstedet derimot, det benyttes ofte. Her inne er det stor aktivitet; Det skjæres, kappes og knekkes beslag, samt monteres en rekke deler til nedløpsrenner, takhatter og pipebeslag. Alle typer komponenter tilpasses kundenes behov og ønsker. De får også forespørsler om spesialtilvirkning av ovnsrør og karosserideler til bil!

Rett etter oppstart ble de spurt om å samarbeide med ventilasjonsentreprenøren AS Northerm. De to gründerne var ikke sene om å takke ja. Det lønner seg å gripe sjansen når den kommer. Dermed ble de engasjert i flere spennende prosjekter.

– Det første oppdraget var nybygget på Dale barneskole. Her monterte vi rør, ventiler, teknisk utstyr og aggregat. Deretter stod nyhallen på Heinsa Mekaniske for tur, sier Brekstad.

– Samarbeidet med Northerm fungerer godt. De tegner og prosjekterer mens monteringsjobben overlates til oss. Vi har hatt en rekke oppdrag for dem, legger Bøe til.

Kundemassen består av private og næringsdrivende. Brekstad forteller at de kommer til å satse enda mer på leveranse til entreprenører i tiden som kommer.

Med den stadig økende oppdragsmengden tok det ikke lang tid før de var nødt til å se seg om etter flere medarbeidere. I august, bare fire måneder etter oppstart, ringte Brekstad til storebror Leif og spurte om han var interessert i begynne som blikkenslager igjen. Leif flyttet tilbake til Kristiansund for noen år siden og hadde den siste tiden jobbet som biloppretter. Dermed vendte Leif tilbake til blikkenslagerbransjen. 

– Vi kjenner hverandre godt alle tre og er et bra team. Vi tilbringer mye tid sammen, og da er det ikke til å unngå at det blir noen diskusjoner, men det løser seg alltid, smiler Brekstad. 

Nordlandet barnehage - et av mange prosjekter Freiblikk har jobbet på.

Liten hvile for nyetablerte

Duoen er enig i at det beste med yrket er at ingen dager er like. En dag er de på verkstedet og den neste ute på oppdrag. De varierte arbeidsoppgavene innebærer også lange arbeidsdager og sene kvelder. Begge er innforstått med at slik er det når man bygger opp eget firma.

At Freiblikk er i ferd med å etablere seg for fullt på markedet er det ingen tvil om. Kundenes positive tilbakemeldinger gir inspirasjon til å utvikle bedriften videre. 

- Vi har etter hvert mange kunder som kommer innom verkstedet og ser at vi på sikt kan ha behov for å øke bemanningen slik at verkstedet til enhver tid er betjent, sier Bøe. 

De to kameratene mener ganske bestemt at årsaken til den raske suksessen er at de er et lokalt firma og at navnet Frei står sterkt. De leverer kvalitetsarbeid til avtalt tid, noe som bidrar til at jungeltelegrafen får fart på seg.

De har også vært engasjert i flere store prosjekter, blant annet beslagsarbeid på Nordlandet barnehage og Byggmax-bygget, hvor de monterte ventilasjon. 

- I sommer var det så hektisk at vi takket nei til forespørsel om å inngi tilbud på et større oppdrag. Da ble vi bedt om å revurdere fordi kunden gjerne ønsket et tilbud fra nettopp oss. I ettertid er vi svært glade for at vi ombestemte oss og valgte å strekke oss langt for å imøtekomme kundens behov. Vi fikk oppdraget og de ble meget fornøyd med jobben vi utførte, sier Brekstad. 

Teknisk rom på Dale Barneskole.

Gode råd fra ekspertene

Drevne som de er, har Freiblikk også noen gode råd på lager: De anbefaler alle huseiere om å sjekke tak og avløpsrenner minst to ganger i året. Kontrollen bør utføres om våren og høsten. Se etter løse takstein, skader på papp og fjern løv og annet rask slik at vannet renner godt. Tette rør kan føre til store skader, som man lett kan unngå.

– Taket er mest utsatt. Det hjelper ikke at det er flott innvendig i huset om taket ikke er tett. Spesielt for huseiere med flate tak er dette viktig. Det er avgjørende at rør og takrenner fungerer som det skal. Det er ikke bra når det samler seg opp store mengder vann på taket eller at taket lekker, fastslår Bøe.

Freiblikk påtar seg å foreta en taksjekk og utfører både små og store oppdrag. Trioen liker godt prosjekter som byr på utfordringer. De er heller ikke redde for å påta seg store jobber. Konkurranse ser de på som positivt da dette innebærer at de hele tiden må ha fokus på kvalitet og sørge for at jobben utføres innen tidsfrist.

Det mangler ikke på engasjement hos de tre blikkenslagerne. Målsettingen for det nye året er at de skal få enda mer ut av verkstedet i Kongsveien på Frei.  

Ikke så rart at Brekstad og Bøe smiler bredt. Det første året har gått over all forventning. Det ser ikke ut til at 2019 blir noe dårligere!

Freiblikk AS

• Freiblikk AS er et nyetablert blikkenslagerverksted med 25 års erfaring i faget.
• Vi er en mesterbedrift som kan bistå med det meste innenfor faget.

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet