Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Surfer på en bølge

Jenny klar for Festiviteten

Annonse fra Teatret Vårt

Hun var 12 år da hun arvet søsterens gitar, 14 da hun skrev sine egne sanger og 18 da hun vant Idol. Jenny Langlo kunne bare ikke fatte det.

-Det var som å bli truffet av en tsunami. Og siden har jeg surfet på bølgen som snudde livet mitt på hodet, ler Jenny Langlo (25), uungåelig omtalt som Idol-Jenny i flere år etter seieren. 

Den magiske datoen er 16. desember 2011. Hele bygda er samlet i Nilsgardstunet, forsamlingshuset er fylt til randen av superspente sambygdinger. Den nye trenden i Stordal er Jenny-sveisen som får kjørt seg da hun ble utropt som vinner. Jenny sender hjembygda og fyrverkeriet rett til himmels.

Tatt på senga

-Og så ble det stille?

-Nei, men jeg ble tatt litt på senga. Det var liksom så utenkelig at jeg skulle vinne. Snøballen bare rulla, og jeg var vel den som var mest overraska av alle. Dessuten var jeg bare 18 år, og trengte litt tid på å finne veien videre, forklarer Jenny.

Det var mange reaksjoner som overmannet henne, under og etter Idol. Men det er neppe bare derfor hun nå, ved siden av alt annet, studerer psykologi ved Universitetet i Oslo. 

Etter å ha spilt drømmerollen i "Les Miserablés" på Brageteatret, ser Jenny Langlo nå frem til å stå på scenen i hjemfylket (Foto: Tingh)
Musikaler

Artisten Jenny Langlo ble sist sett i Melodi Grand Prix 2015. Etter det har det handlet mye om musikaler. Først i musikalen "27 - The Club" om rockeartister som døde unge. På Brageteatret i Drammen gestaltet hun Kurt Cobain. Deretter en rolle i musikalen "RENT", før en melding på Facebook fikk alt-stemmen hennes til å gå i fistel. 

De miserable

-Regissør Per-Olav Sørensen ville ha meg på audition for "Les Misérables" i rollen som Cosette. Det er rett og slett verdens beste musikal, utrolig vakker og med fantastisk musikk. I mine øyne noe av det største en kan være med på, forteller Jenny. 

Per-Olav Sørensen viste seg å være en stor Idol-fan. Han hadde ikke glemt talentet og sangfuglen fra Stordal. Jenny fikk drømmerolle og forestillingen en femmer i VG.

-Som jeg sa, en tsunami-bølge, ler Jenny om det hele som startet med Idol. Eller kanskje var det søsterens gitar seks år tidligere. 

Penger og berømmelse venter paret som holder ut lengst i dansekonkurransen (Foto: Tingh)
Teatret Vårt

Nå står "Maratondansen" og Teatret Vårt for tur. En musikal om drømmer og lengsler, tuftet på Horace McCoys "De skyter jo hester, ikke sant?".

-Helt fantastisk at jeg får denne muligheten i hjemfylket, hvor Teatret Vårt betyr noe helt spesielt. Forestillinga er også en hylles til Arbeideren, som jeg kjenner veldig godt fra tiden på musikklinja på Fagerlia videregående skole. 

Maratondansen er skreddersydd til små, intime scener, som Festiviteten (Foto: Tingh)
Maratondansen

Under depresjonen på trettitallet arrangeres en dansekonkurranse. Paret som holder seg lengst oppreist, kan vinne penger, og kanskje bli Hollywood-oppdaget. Det driver deltakerne mot det menneskelig uverdige i forestillingen, som er skreddersydd Arbeideren. 

-Jeg gleder meg, men er også veldig spent fordi dette er litt nærmere teatersjangeren enn det jeg tidligere har gjort, sier Jenny Langlo, som fortsatt har planer både som artist og låtskriver. 

-Hva med en ren teaterrolle?

-Tviler på at det skjer. Men skulle det dukke opp en mulighet så.....

Teatret Vårt

Teatret Vårt presenterer et repertoar av moderne og klassiske skuespill for barn, unge og voksne – av høy kvalitet. Teatret Vårt er også et nasjonalt teater som henter skuespillere fra andre teatre - og som gjestespiller på andre scener. Vi samarbeider også internasjonalt med andre teatre i Europa.

Teatret Vårt turnerer i hele Møre og Romsdal. Gjennom et år gjennomføres rundt 450 forestillinger og arrangement over hele Møre og Romsdal fylke. 

Teatret Vårt har rundt 45 fast ansatte fordelt på kunstnerisk stab, teknikere og verksteder, administrasjon og Kafé Kurt.

AS Regionteatret i Møre og Romsdal eies av Møre og Romsdal fylke, Molde kommune, Ålesund kommune og Noregs Ungdomslag, Møre og Romsdal. En sentral bidragsyter er Kulturdepartementet.


http://www.teatretvart.no/program/maratondansen

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet