Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi sørger for et solid grunnlag

Annonse fra Averøy Betong AS

Det har gått med en del tusen kubikk med betong siden Averøy Betong så dagens lys i 1970. Bedriften sørger fortsatt for at boliger, næringsbygg og ikke minst fotballstadion står på stødig grunn. For som de sier: Betong er sterkt, effektivt og anvendelig!

Når Håkon Schmedling Midtflå og de andre ansatte på Averøy Betong ikke produserer og leverer ferdigbetong eller knuste masser til kundene, er de ofte å finne på Kristiansund Stadion hvor de heier frem byens fotballspillere. Selv på tribunen kan de beundre sitt eget produkt: Recon støttemurene, levert av Averøy Betong, er nemlig satt opp flere steder rundt banen!

– Vi var én av mange samarbeidspartnere som var med på et spleiselag da stadion i 2017 ble påbygd for å ønske Kristiansund velkommen til Eliteserien. Det er klart det var gøy å få være med på et slikt prosjekt, og det er viktig å støtte opp om det lokale, sier Midtflå.

- Så når det er corner så ser du støttemuren vår på tv, ler han videre.

Averøy Betong produserer og leverer ferdigbetong til det offentlige, næringslivet og privatmarkedet i Averøy og de nærliggende kommuner på Nordmøre og i Romsdal.

– Betong er jo et ferskvareprodukt så det er begrenset hvor langt det kan transporteres. Vi har kunder på Smøla, som ligger rundt tre timer unna, og det går fint.  Det er mye bygging på Averøy  og omegn så dette går veldig bra med tanke på levering og beliggenheten vår, forklarer Midtflå. 

Det er ikke få tusen kubikk med betong som produseres hos Averøy Betong (Foto: Andre Ormset)

Lang erfaring med betong

I 2012 introduserte Averøy Betong et nytt produkt: Recon støttemurblokk, et støttemursystem med utseende, størrelse og bestandighet som naturstein. Støttemursystemet består av helstøpte betongblokker som låses sammen med not og fjær. Muren kan legges både i kurve og i rette vinkler, og monteringen går raskt.

– Det er et lisensbasert produkt, egentlig et amerikansk produkt, med egne krav i forhold til fundamentering og drenering. Når vi sender ut produktet til kunden, enten det er entreprenører eller private, så får de også med instruksjoner om hvordan muren skal sette opp, sier Midtflå.

Bedriften har i dag fem ansatte og er medlem av Norsk Betongforening og sertifisert av kontrollrådet for Betongprodukter. Alle de ansatte kurses godt slik at de er godkjent for jobben de skal utføre.

Alle ansatte har mange års erfaring innen bransjen. Midtflå, som i dag er daglig leder, begynte i 1984. Den gang var det en deltidsstilling siden han drev et lite gårdsbruk ved siden av. I 2013 lot han gårdsbruk være gårdsbruk og trådde inn i en fulltidsstilling. Nå består hverdagen av betong og knuste masser fra pukk til grus. Det betyr ikke at hverdagen er grå og kjedelig av den grunn.

– Vi har et veldig godt miljø blant de ansatte og er mer å regne som en kompisgjeng, sier Midtflå med et smil.

- Så må vi ikke glemme alle de hyggelige kundene vi har da, legger han til. 

Betong går ikke av moten

Med sin lange fartstid i bransjen forteller de ansatte på Averøy Betong at tidene har endret seg opp gjennom årene. Før var det mye selvbygging, og folk gjorde jobben selv. De satte opp sokkelen på huset som en del av egeninnsats, og det var populært å støpe plater og sette opp grunnmuren selv. Når dette var gjort tok byggmesterne over og fullførte huset.

- I dag er det lite av selvbygging og vi leverer mesteparten av betongen til byggmestre og større entreprenører. Nå er det veldig lite egeninnsats, som i stor grad skyldes de nye forskriftene og krav til utføring, sier den drevne fagmannen.

Midtflå legger til at de fortsatt leverer til private, men da er det som regel til mindre prosjekter.

Betong ser ikke ut til å gå av moten, og det er ikke så rart skal vi tro karene på Averøy Betong. Det er svært anvendelig og et bestandig materiale. I tillegg er det nærmest vedlikeholdsfritt og kan brukes til alt fra små arbeider som støttemurer og garasjegulv til kaianlegg, fabrikker eller driftsbygninger.

– Her ute i havgapet er vi voldsomt utsatt når det gjelder vær og vind så betong er et stødig produkt som passer overalt, sier Midtflå.

Betong byr ikke på så mange overraskelser så lenge arbeidet er utført slik det skal. Averøy Betong vet hva de gjør, og de mange faste og store kundene er et godt bevis på at de leverer kvalitetsprodukter.

– Vi har nok våre fortrinn, som gjør at kundene foretrekker oss. Vi er lokale, har sterke og store samarbeidspartnere, leverer raskt med egne biler og er gode på service. Hos oss behandles alle kundene likt, sier Frank Røsang, en av eierne av Averøy Betong. 

Håkon Midtflå og resten av de ansatte på Averøy Betong sørger for at mange bygg står på solid grunn (Foto: Andre Ormset)

Bedriften har også eget produksjonsanlegg som består av blandestasjon, lagerbygning for sand og singel og verksted/garasjebygning. Når kvikksølvet på termometeret kryper nedover og sommeren er over, går de ansatte hos Averøy Betong inn i en roligere periode. Da bruker de tiden på å støpe Recon-blokker og vedlikeholde maskiner.

Både Averøy Betong og produktene de leverer er kommet for å bli. Rundt om i distriktet er det nok av byggeprosjekter som står grundig takket være betong og mur fra Averøy: Atlanterhavstunnelen, Skretting AS, Kristiansund Base, nytt kommunehus på Averøy, Hopen skole og Bruhagen Sentrumsbygg. Så byens stadion naturligvis.

Averøy Betong er som produktene de leverer: Sterkt, effektivt og anvendelig – enten du er privatperson eller næringsdrivende! 

Averøy Betong AS

• Averøy Betong er en bedrift som produserer og selger ferdigbetong og Recon støttemursblokk.

• Averøy Betong AS ble etablert i 1970, og har siden starten vært en viktig aktør innenfor byggenæringen i Averøy og nabokommunene.

• Siden 2007 har bedriften levert flere tusen kubikkmeter betong hvert år.

• Averøy Betongs produksjonsanlegg ligger på Røsand, i fortsettelsen av Røsand Industriområde.

• Produksjonsanlegget består av blandestasjon, lagerbygninger for sand og singel, kontor/garderobebygg og verksted/garasjebygning.

• Bedriften har i dag fem heltidsansatte og en deltidsansatt.

• Averøy Betong er medlem av FABEKO (Norsk Fabrikkbetongforening).

• Betongen er levert i henhold til Norsk Fabrikkbetongforenings alminnelige salgs- og leveringsbetingelser. 

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet