Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Byggmester med solid erfaring innen nybygg, salg og rehabilitering

Annonse fra Byggefirma Solbakken & Rødahl AS

Arne Solbakken er oppe nesten like tidlig som fuglene. Den erfarne byggmesteren gjør seg klar til dagens oppdrag mens han slapper av med nytrukket kaffe og en hyggelig samtale med sine ansatte.

Byggefirma Solbakken & Rødahl AS ble etablert i 1979 og påtar seg jobber innen betongarbeid, nybygg, tilbygg, utbedring av skader, rehabilitering og isolering/etterisolering.

– Jeg og Ole J. Rødahl fant ut av vi måtte skaffe oss eget arbeid fordi det var vanskelig å få jobb hos eksisterende byggmestere i Kristiansund på 70-tallet. Vi var klassekamerater fra yrkesskolen og derav kom firmanavnet da vi grunnla bedriften i 1979, forteller Solbakken.

Rødahl trakk seg ut av bedriften i fjor, men navnet har Solbakken valgt å beholde.

– Det er jo så godt innarbeidet i lokalmiljøet og så er det jo med på å hedre Ole, som har vært med i så mange år, smiler Solbakken.

I dag er det sju ansatte i bedriften. To av disse startet som lærlinger og har i dag fast jobb. Solbakken selv var elev på snekker- og tømrerlinjen på Kristiansund videregående før han ble byggmester i 1992. Alle de ansatte har svennebrev i tømrerfaget, så det er en faglig sterk gjeng som påtar seg oppdrag rundt om i Kristiansund og omegn.

– Foruten å påta oss oppdrag innen tømrerbransjen så bygger og selger vi hus. Vi kjøper tomter og bygger på disse og så selges husene. Dette utføres i samsvar med våre samarbeidspartnere Vest Elektro og Øivind Lystad AS (Bademiljø), sier Solbakken. 

Arne Solbakken tar seg gjerne en tur ut på byggeplassen (Foto: Andre Ormset)

Tomt og bolig i ett

Med seg på laget har de en erfaren kar som tegner husene, med utgangspunkt i ferdige hus fra kataloger. Deretter gjør de nødvendige endringer på huset slik at de passer til tomten, med tanke på for eksempel inngangspartiet.

– Vi tenker strategisk når vi kjøper både tomt og bolig. Beliggenhet fremfor boligtype siden beliggenheten er det som er mest attraktivt i dag. Familier ønsker lett tilgang til barnehage, skole, fritidsområder og butikker, forteller Solbakken. Som legger til at husene leveres komplett så det er bare å flytte rett inn.

I dag er det flere prosjekter på gang på Byggefelt Frei Sentrum. I tillegg er de i gang på Godhaugen som er et nytt felt i samme område.

- Vi har gode priser på husene våre, som ligger i underkant av tre millioner, legger han til.

For den drevne byggmesteren er det ikke bare nybygg som står på merittlisten. Bedriften jobber også med rehabilitering, betongarbeid og skadejobber som kommer via forsikringsselskaper.

– Vi er en dreven og fleksibel gjeng med tømrere som påtar oss det meste av oppdrag. Men vi vil helst jobbe lokalt siden dette bidrar til å bygge opp næringen og støtter opp om de lokale, understreker Solbakken. 

Ole Martin Heldal (blå hjelm) og Aref Nazari har full fokus på jobben (Foto: Andre Ormset)

Byggfirma Solbakken & Rødahl AS har også bygget seg opp et solid og godt rykte i Kristiansund. Dermed har de en rekke referanser som de også kan vise til, i tillegg til mange års erfaring innen de fleste oppdrag i bransjen.

– Det er godt å vite at navnet står sterkt i byen og så har vi jo bare hyggelig kunder. Da er det lett å trives i jobben, ler Solbakken fornøyd.

Med nesten 40 års erfaring innen bransjen er både kunder og prosjektene i trygge hender hos Byggefirma Solbakken & Rødahl! 

Byggefirma Solbakken & Rødahl AS

• Byggefirma Solbakken & Rødahl AS ble etablert i 1979.

• Vi utfører betongarbeider, nybygg boliger, tilbygg boliger, utbedring av skader, rehabilitering og isolering/etterisolering. 

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet