Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Familiebedriften som har gravd i over 50 år

Annonse fra Aasen Maskin & Transport AS

Allerede som 6-åringer satt brødrene Frode og Anbjørn enten på lasteplanet eller i fanget på pappa Erling i førerhuset på gravemaskinen. Aasen Maskin & Transport ble etablert i 1966 av Erling, som kjøpte sin første traktorgraver for konfirmasjonspengene sine. Brødreparet har omtrent oppvokst på byggeplasser, og hatt store maskiner som leketøy.

– Anbjørn og jeg ble ansatte i bedriften i 1992, men vi har jo alltid hatt en del i bedriften, selv om far Erling har vært den overordnede, sier Frode Aasen. Nå har Erling overlatt spakene til sønnene, men han er fortsatt tilgjengelig når behovet melder seg. Med 55 års erfaring fra bransjen er han en god støttespiller og rådgiver når behovet melder seg.

– Han har fortsatt ikke noe problem med å klatre opp i førerhuset og flytte noen tonn med stein når det trengs en ekstra hånd, ler Aasen.

Aasen Maskin & Transport er et velkjent navn og en solid lokal bedrift. Oppdragene består av alt innen graving, sprengning og transport.

– Vi påtar oss alle oppdrag, små som store og for både private og bedrifter, og over hele regionen, forteller Aasen. 

Anbjørn og Frode Aasen graver for den lokale utviklingen. Familiebedriften har lange tradisjoner og ble etablert i 1966. (Foto: Andre Ormset)

Bedriften har ti årsverk. Akkurat nå har bedriften mange prosjekter på gang, blant annet grunnarbeidet på ett av Nordens største settefiskanlegg på Tustna i Aure kommune. Her ble det sprengt ut 140 000 kubikkmeter med fjell og rensket mer enn 35 000 kubikkmeter med leire og satt opp 1 700 kvadratmeter med natursteinmur. 

Aasen forteller videre at de er i sluttfasen på et spennende prosjekt, "Vi Bygger Kranaskjæret".

Foruten utgraving av tomter til eneboliger, næringsbygg og veier jobber bedriften mye på hyttefelt og fritidseiendommer. Aasen forteller at de har like mye arbeid for de som eier frtidseiendommer som hos fastboende. Jungeltelegrafen sprer seg blant hytteeierne og Aasen Maskin & Transport får mange henvendelser på nettopp hytter.

– Vi er med hele veien, uansett oppdrag. Fra kunden tar kontakt og til oppdraget er utført. Underveis bistår vi også med råd og tips om det er nødvendig. Med så lang fartstid i bransjen har vi gjerne et helhetsinntrykk av hvordan ting bør se ut og være. Vi tar for eksempel hensyn til vær og vind og utsikt, forklarer han. 

Frode Aasen har lang erfaring bak spakene i førerhuset på gravemaskinen (Foto: Andre Ormset)

Kunden i fokus

Den erfarne graveren er fornøyd med at kundene kommer tilbake igjen for å få hjelp til nye prosjekter og oppdrag.

– Med mange faste kunder som kommer tilbake så er vel kundene fornøyd med oss da. Vi er jo en gammel bedrift, og vi fastholder prisen vi har gitt kunden. Samt at vi yter det lille ekstra når det trengs, smiler Aasen.

For Aasen Maskin & Transport er kvalitetsarbeid og god service en selvfølge. Aasen legger vekt på at en avtale er en avtale, og de ansatte dukker opp til avtalt tid. Det samme gjelder tidsfristen de har gitt sine kunder.

– Ikke nedprioriterer vi de små jobbene fordi det dukket opp en større jobb heller, forklarer Aasen.

En slik filosofi innebærer lange dager. Flere av dem har mange års erfaring, som gir trygghet for både kollegaer og kunder. Aasen presiserer at det er et meget godt arbeidsmiljø.  

Bedriften er også en godkjent lærlingebedrift, og har hatt flere lærlinger opp gjennom årene. For å holde seg oppdatert om utvikling og sikkerhet, må de ansatte også gjennom flere kurs i løpet av året.

Frode og Anbjørn Aasen har videreført graving og sprengning som pappa Erling la grunnlaget for. Familiebedriften drives etter de samme prinsipper og med samme kvalitet som på 1960-tallet. Det gir trygghet for lokalmiljøet som vet at det er erfarne gravere som kommer når de ser maskinene fra Aasen Maskin & Transport rulle inn på anleggsplassen. 

Aasen Maskin & Transport AS

• Aasen Maskin & Transport AS driver med alt innen graving, sprengning og transport.

• Vi tar på oss oppdrag i hele regionen.

• Vårt firma har vært en betydelig aktør ved utbyggingen av prosjekter som Vestbase i Kristiansund og Ormen Lange i Aukra.

• Aure Kommune, Mesta og Marine Harvest har opp gjennom tiden vært blant våre faste kunder.

• Firmaet har vært MEF- medlem siden 1982. Vi har fokus på HMS, og har godkjent KS- og HMS system.

• Kvalitetsarbeid og god service er en selvfølge for vår bedrift.

• Aasen Maskin & Transport AS ble etablert i 1966 som maskinentreprenørselskap. I 2005 ble det registrert som Aksjeselskap.

• Vi har verksted og kai samt base på Leira. 

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet