Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kvalitetsarbeid skrevet i stein

Annonse fra Maxbo Kristiansund og Fosna Stein

For Ole Johnny Hesjevik begynte det med salg av belegningsstein og byggevarer. I 1999 startet han Fosna Stein. Resultatet er at bedriften har blitt størst på stein i Kristiansund. I godt og sterkt samarbeid med Maxbo Kristiansund!

Adresse

Industriveien 3, 6517 Kristiansund

Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 19:00
Lørdag: 09:00 – 16:00

Klokken viser litt over syv om morgenen og Ole Johnny Hesjevik er allerede på plass hos Maxbo. Han får en kopp rykende varm kaffe av varehussjef Irene Haugen. De to treffes omtrent daglig når Hesjevik er innom for å hente materiale, går gjennom bestillinger og slår av en hyggelig bransjeprat.

– Jeg startet bak skranken i byggebransjen i 1979, før jeg hoppet over benken og startet opp Fosna Stein i 1999. Samarbeidet med Maxbo inngikk jeg i 2003, og det fungerer utmerket, forteller Hesjevik.

Da Hesjevik bestemte seg for å både drive med salg og legging av belegningsstein, var det ingen andre bedrifter som drev med belegningsstein i Kristiansund. Han er godt fornøyd med Maxbo på grunn av kundeservicen, tilgjengelighet, beliggenhet og utvalg.

– Vi har Nordmøres største utvalg av belegningsstein, og det passer jo utmerket for Fosna Stein, legger Haugen til.

– Det passet meg utmerket, og jeg har bygd meg opp et varemerke med mitt navn basert på kvalitet og nøyaktighet ovenfor kunden. Nå vet alle hvem jeg er, smiler den erfarne steinleggeren.

Maxbo Kristiansund har vært i bransjen enda lenger. Mer enn 150 år faktisk. Dermed er de en av de eldste trelastforhandlerne i byen. Bedriften ble etablert i 1862, men først på 1930-tallet ble de en trelastforhandler med firmaet Backer Bygg. Maxbo Backer så dagens lys da Maxbo- kjeden ble etablert i 1995. I dag eies butikken av Løvenskiold Handel AS. 

Haugen har vært en del av laget de siste to årene, og hun er veldig stolt av å være en del av norskeide Løvenskiold konsernet, med mange hundre års historie.

– Vi er jo en bransje som ikke går ut på dato, snarere tvert imot, sier hun. 

Arnfinn Ersvik, Karl Ivan Karlsson, Irene Haugen og Kim Betten (fra venstre) er alle kunnskapsrike ansatte som ønsker å få alle prosjekter til å lykkes!

Bygger opp Kristiansund stein for stein

Trenden har snudd, og flere og flere av Kristiansunds beboere ønsker mindre hager og større uteplasser. Hesjevik sier at nå handler det mest om vedlikehold, og det skal helst være så lite av dette som mulig. Nordmenn generelt har hektiske hverdager, og det er ikke alltid tid til klipping av plen og vanning av blomster og gress.

Belegningsstein bidrar til et vakkert og praktisk uteareal. I tillegg er belegningsstein meget holdbart, gir et trygt underlag og er enkel å holde ren.

– Men det er viktig å forstå at selv ikke belegningsstein er vedlikeholdsfritt. Det er riktignok ikke i samme grad som hagen, men det må fortsatt gjøres noe arbeid for at uteplassen, innkjørselen eller bilplassen skal se pen ut og vare i mange år, understreker Hesjevik.

Fosna Stein jobber med opparbeidelse av uteområder som legging av belegningsstein, montering av granittstein, skiferstein, betongarbeid, legging av ferdigplen, belysning av uteplasser og snekkerarbeid.

– Når kunden tar kontakt med oss så utformer vi et utkast til kunden. Jeg har også en anleggsgartner med på laget, men fylling av jord, bekledning og steinlegging tar jeg meg av selv, forklarer Hesjevik. Når alt dette er klart så kommer anleggsgartneren inn, planter og setter farge på bedene og annet kunden ønsker som skal spire og gro. Dermed får kunden en komplett pakke – og et flott uteområde.

Den muntre steinleggeren sier videre at han setter kvalitet og vel utført arbeid i fokus. Han har jobbet i bransjen i mer enn 20 år og har fortsatt til gode å bli kalt tilbake på en jobb.

- Jeg er eierskjær til jobben jeg gjør, og når en kunde bruker mye penger på en uteplass så skal jeg ha god samvittighet når jeg går derfra. Kunden skal få det slik de ønsker, sier Hesjevik.  

Ole Johnny Hesjevik, grunnlegger av Fosna Stein. (Foto: Andre Ormset)

Stolte av å være lokale

I dag har han fem ansatte med på laget. Når behovet melder seg så leier han inn hjelp som bistår med å få oppdragene utført. Fosna Stein påtar seg oppdrag fra både private og næringsdrivende, og har flere faste kunder. Bedriften har blant annet støpt store mengder med fortau i byen. I tillegg påtar bedriften seg oppdrag som går på blant annet støping av betongmurer og garasjegulv.

– Det beste med jobben er at jeg kan bidra til å skape noe i Kristiansund, utvikle arbeidsplasser og gjøre byen mer innbydende. Det er jo moro å kjøre rundt og se resultat av arbeidet vårt og vite at det er kvalitet i jobben, samt at det ser fint ut, ler han.

Også på Maxbo er de stolte av å være en del av byggebransjen og de har en konstant strøm av både private og proffe kunder.

– Vi har styrket Proff-markedet vårt enda mer nå ved å samle salgsteamet i Proff og flyttet de inn i varehuset, sier Irene Haugen.

- Grunnen er ganske enkel: Det var vært en stor økning på omsetning og utvikling innen dette markedet her i Kristiansund samtidig som folk kjøper flere tjenester og gjør mindre selv. Private vil ha jobben gjort og betaler for å få både rehabilitering og oppussing. Da går mye gjennom byggmestre og firmaer, forteller hun videre. 

Magnus Bjerkestrand og Even Storbukt (fra venstre) fra Flatsetøy Maskin DA som Fosna Stein samarbeider med. (Foto: Andre Ormset)

Proffene overtar jobbene

Hos Maxbo Kristiansund er de opptatt av å være en god faghandel. Haugen forteller at hovedfokuset ligger i å hjelpe kunden med å få alle prosjektene til å lykkes.

– Innbyggerne i byen sitter på store verdier i form av egne boliger og de sparer ikke på pengene når det gjelder vedlikehold av hus, enten det er plattingen eller verandaen som skal fornyes. Her er det kvalitet som gjelder – og som lønner seg, fortsetter hun.

Et godt tips fra den drevne fagforhandleren er å ikke spare på hundrelappene når det gjelder maling. Velg den beste malingen slik at du slipper å male huset på mange år.

– Velg kvalitetsmaling, selv om den er litt høyere i pris. Velger du et billig merke må jobben gjøres oftere, og da går vinningen opp i spinning, forklarer hun.

– Vi er jo kjent for mye vær her i området, og vær og vind sliter på maling, så det er viktig at det er meget god kvalitet, sier hun med et smil.

De rundt 20 dyktige ansatte hos Maxbo bistår både private og proffmarkedet med gode råd og tips samt et stort utvalg av produkter. Ole Johnny Hesjevik hos Fosna Stein er bare én av samarbeidspartnerne. Sammen bidrar de til at Kristiansunds innbyggere får et flott og kvalitetssikret resultat når oppdraget er ferdig utført! 

Belegningsstein

• Belegningsstein bidrar til et vakkert og praktisk uteareal.

• Belegningsstein er meget holdbar, trenger lite vedlikehold, gir et trygt underlag og er enkel å holde ren.

• Den gjør det også enkelt å holde rent inne.

• Belegningsstein produsert i Norge tåler frost og relativt store påkjenninger uten varige deformasjoner.

• Belegningsstein er det solide alternativet for gårdsplassen. Kompakt og solid i betong, og tåler biltrafikk.

• Dekket er sterkere enn asfalt, miljøvennlig og har lang levetid. Utvalget av dimensjoner er stort.

• I utgangspunktet grå, men kommer i en rekke flotte fargetoner som kan gi et varmere og mer eksklusivt inntrykk.

• Du kan sette sammen mønster etter egen smak og i stil med huset ditt. 

Maxbo Kristiansund

• Maxbo Kristiansund tilbyr et bredt spekter av produkter innen de fleste byggevareområdene, som maling, tapeter, gardiner, jernvare, dører, vinduer, gulv, trelast og mye mer.

• I tillegg har vi Nordmøres største utstilling av belegningsstein og andre inspirerende utstillinger.

• Faglig dyktige medarbeidere gir deg gode råd til store og små prosjekter – inne og ute.

• Maxbo Kristiansund kan også tilby kapping av materialer, utleie av verktøy og hengere.

• Vi bringer også dine varer hjem.

• Vi er en av de eldste trelastforhandlerne i Kristiansund.

• Bedriften startet i 1862, men ble trelastforhandler først i 1930, med firmaet Backer Bygg.

• Maxbo Backer så dagens lys da Maxbo- kjeden ble etablert i 1995.

• Maxbo Kristiansund eies i dag av Løvenskiold Handel AS.

• Maxbo Kristiansund ligger like ved innfartsveien inn til Kristiansund sentrum.

• Varehuset har lett adkomst og en stor parkeringsplass i Industriveien 3.

• Maxbo Kristiansund sin proffavdeling. 

Fosna Stein

• Fosna Stein er et bygg- og anleggsfirma i Kristiansund.

• Vi jobber med opparbeidelse av uteområder som legging av belegningsstein, montering av granitt, kantstein, plen, betong og snekkerarbeid.

• Vi tilbyr også vaktmestertjenester.

• Vi har 25 års erfaring med salg og legging av belegningsstein, samt lang erfaring innen byggfaget. 


Adresse
Sjøormen 12A, 6517 Kristiansund N


Telefon

932 05 482

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet