Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kvernberget, så klart!

Kariholagutten Christian Michelsen bor på Dale i Kristiansund, med kone og to barn. Han er hovedtrener for Kristiansund Ballklubb, og spilte en viktig rolle i å få byens beste fotballag til en enestående 7. plass i Eliteserien 2017. Som stor lokalpatriot, er Michelsen bevisst på å benytte den lokale flyplassen når han reiser.

Kvernberget — den 12. mann

Michelsen mener Kvernberget er helt avgjørende for at KBK skal kunne konkurrere rundt om i landet, uten at for mye tid går bort til reising. Tiden laget sparer på å reise fra Kvernberget, er tid de kan bruke på å trene og bli enda litt bedre. I 2017 inngikk klubben en gunstig parkeringsavtale med flyplassen, i forbindelse med reiser til bortekamper. Han synes det er fantastisk å kunne inngå en slik gjensidig fordelaktig avtale med en lokal støttespiller som Kvernberget.

Kvernberget er en viktig medspiller vi kan takke for mange av våre bortepoeng i Eliteserien 2017

Christian Michelsen, hovedtrener Kristiansund Ballklubb

Christian Michelsen velger vindusplass for å sikre seg synet av den fineste innflygingen i Norge. (Foto: Catrine Bruvoll)

Norges fineste innflyging

På samme måte som han satte seg ved vinduet for å se strendene ved innflygingen til Kapp Verde i desember, setter han seg bestandig ved vinduet for å se innflygingen til det han mener er Norges fineste by; Kristiansund.

Michelsen mener det er utrolig viktig at de som bor på Nordmøre bruker Kvernberget. Selv benytter han Kvernberget både i jobbsammenheng og på ferie. Når han reiser med to utålmodige små, ser han en stor fordel i en effektiv lokal flyplass. Michelsen har bare gode ting å si om Kvernberget og menneskene som jobber der.

Å reise fra Kvernberget går alltid knirkefritt. De som jobber der er utrolig hyggelige og serviceinnstilte. Det er heller ikke mange andre plasser som er finere å komme hjem til

Christian Michelsen

Hovedtrener for Kristiansund Ballklubb, Christian Michelsen, elsker følelsen av å lande på Kvernberget etter en borteseier (Foto: Fotograf Engvik AS)

Kvernberget er viktig for KBK og alle som driver idrett på Nordmøre. Å komme hjem til Kvernberget etter borteseier er alltid en god følelse

Christian Michelsen, hovedtrener Kristiansund Ballklubb

Innholdet er produsert av Develo på oppdrag fra Kvernberget vekst

Om Kvernberget vekst

Kvernberget vekst jobber for vekst og utvikling ved Kristiansund Lufthavn, Kvernberget. Med kampanjen "Kvernberget, så klart!" vil våre ambassadører fortelle hvorfor Kvernberget flyplass er verdifull for alle oss som bor og virker på Nordmøre. Sjekk Kvernberget først når du skal ut og reise!

www.kvernbergetvekst.no

#kvernbergetsåklart

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet