Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kvernberget, så klart!

Annonse fra Kvernberget vekst

Mange benytter Kvernberget lufthavn til å pendle inn til og ut fra Kristiansund. For disse er den lokale flyplassen en helt avgjørende faktor for at de kan ha den jobben de har.

Ukependler til Kristiansund

51 år gamle Jacob Hoseth er deleier og teknologisjef i Stranda Prolog — en teknologibedrift som utvikler, produserer og leverer prosessutstyr til sjømatnæringen. Han er bosatt i Oslo, men ukependler til Kristiansund. Med 150 reisedøgn i året, er Hoseth glad for at det finnes en lokal flyplass kun minutter fra kontoret i Kristiansund.

Jacob Hoseth (Foto: Fotograf Engvig AS)

Det tar tre timer fra jeg går ut døra hjemme i Oslo, til jeg er på plass på kontoret i Kristiansund. Uten Kvernberget ville det vært mye mer belastende å ukependle

Jacob Hoseth, teknologisjef i Stranda Prolog AS

Stoler på Kvernberget

Den sene søndagsavgangen fra Oslo til Kristiansund er gull verdt for tobarnsfaren, og gjør at han får mest mulig ut av tiden med sine to døtre. Når han er ferdig på jobb for uka, vil han komme seg raskest mulig hjem til Oslo igjen. Hoseth mener Kvernberget er en flyplass man kan stole på.

Avgangene fra Kvernberget er pålitelige. Det gjør at jeg kommer meg til Oslo til riktig tid, og kan planlegge ut ifra det

Jacob Hoseth

Pendler fra Kristiansund til Oslo

49 år gamle Terje Olsen jobber som direktør for forretningsområdet Asfalt i Norges ledende asfaltentreprenør, Veidekke Industri AS. Olsen er bosatt i Kristiansund, men pendler på jobb til Oslo hver uke. Han ser det som uproblematisk å pendle til jobb, takket være en lokal, effektiv og pålitelig flyplass.

Jeg bruker knapt to timer fra jeg går ut døra hjemme til jeg går inn døra på hovedkontoret i Oslo. Mange av mine kolleger bor mye nærmere Oslo, men bruker lenger tid til kontoret

Terje Olsen, direktør forretningsområde Asfalt i Veidekke Industri AS

Terje Olsen (Foto: Fotograf Engvig AS)

Helt avhengig av den lokale flyplassen

Med 150 reiser pr. år, er Olsen klar på at Kvernberget er en helt essensiell faktor som må være tilstede for at han skal kunne ha den jobben han har. Han mener generelt at Kvernberget er avgjørende for at de som bor på Nordmøre kan delta i det nasjonale jobbmarkedet. 

Uten Kvernberget Lufthavn kunne jeg ikke hatt den jobben jeg har i dag. Da hadde valget blitt å finne på noe annet eller flytte fra Nordmøre

Terje Olsen

Vurderer flere faktorer enn pris

Olsen mener befolkningen på Nordmøre gjør lurt i å vurdere flere faktorer enn kun pris som avgjørende for hvilken flyplass de velger på neste reise. Den reelle prisen vil først komme til syne den dagen vi ikke lengre har en flyplass på Nordmøre, understreker han. Olsen er overbevist om at mange næringer, som for eksempel oljenæringen, ikke kunne eksistert på våre kanter om vi ikke hadde hatt egen flyplass.

Om Kvernberget ble lagt ned, ville det betydd mange tusen færre arbeidsplasser. Det hadde heller ikke vært attraktivt for våre ungdommer å flytte hjem etter endt utdannelse

Terje Olsen

Reiser med charter fra Kvernberget hvert år

Olsen benytter også den lokale flyplassen i feriesammenheng. Han synes det er helt topp å kunne reise med charter fra Kvernberget.

Vi har reist med charter fra Kvernberget nesten hvert år siden tilbudet kom. Å bruke fire timer fra boarding på destinasjonen til man sitter i sofaen på Torvhaugan er helt optimal tidsbruk

Terje Olsen

Innholdet er produsert av Develo på oppdrag fra Kvernberget Vekst .

Om Stranda Prolog AS og Veidekke Industri AS

Kunnskapsbedriften Stranda Prolog har siden 1946 levert utstyr til kystnæringene. Hovedkontoret ligger i Kristiansund, men de har fremdeles virksomhet i de opprinnelige lokalene på Langøyneset i Averøy. Selskapet har ansatte fra åtte nasjoner og kunder over hele verden. Gode kommunikasjoner er et avgjørende rammevilkår.

www.stranda.net 

Veidekke Industri AS er Norges ledende asfaltentreprenør og den nest største produsenten av pukk og grus. Virksomheten er også en betydelig aktør innen drift og vedlikehold av det offentlige veinettet i landet. Kontoret ligger på Skøyen i Oslo.

Forretningsområde Asfalt har ca 950 medarbeidere inkludert sesongansatte og omsetter for nærmere 3 milliarder kroner.

www.veidekke.no





Om Kvernberget vekst

Kvernberget vekst jobber for vekst og utvikling ved Kristiansund Lufthavn, Kvernberget. Med kampanjen "Kvernberget, så klart!" vil våre ambassadører fortelle hvorfor Kvernberget flyplass er verdifull for alle oss som bor og virker på Nordmøre. Sjekk Kvernberget først når du skal ut og reise!

www.kvernbergetvekst.no

#kvernbergetsåklart

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet