Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kvernberget, så klart!

Annonse fra Kvernberget vekst

For Kersti Eide og datteren Maria, er Kvernberget flyplass med på å løsne tidsklemma.

Kjersti Eide jobber som leveransekonsulent og prosjektleder i Capitech AS, et utviklings- og konsulentselskap som leverer egenutviklet programvare og konsulenttjenester med fokus på effektiv styring av personellressurser. Kontoret ligger på Technoport, et steinkast unna Kvernberget lufthavn, men Eide reiser mest i forbindelse med behandling ved Oslo Universitetssykehus for sin 13 år gamle datter, Maria Eide-Kvalvaag.

Kvernberget flyplass er uvurderlig i våre liv. Tidligflyet til Oslo gjør at vi rekker alle våre avtaler på sykehuset i Oslo, og kan komme oss raskt hjem igjen.

Maria Eide-Kvalvaag og Kjersti Eide, behandlingsreisende og ledsager til Oslo Universitetssykehus

Kjersti og Maria velger å se på de hyppige reisene som verdifull kvalitetstid. (Foto: Tonny Melby)

Trenger kontinuerlig oppfølging

Maria Eide-Kvalvaag er elev ved Nordlandet ungdomsskole, og har vært pasient ved Oslo universitetssykehus siden 2016. Eide-Kvalvaag har behov for kontinuerlig oppfølging grunnet forlengelse og aksekorreksjon av leggbeinet. For tiden reiser de på dagstur ned til Rikshospitalet to ganger i måneden for undersøkelse og oppfølging av at leggbeinet gror som det skal. 

Morgenflyet til Oslo gjør at de rekker alle avtaler på sykehuset. De velger bestandig å se på reisene som en tur med verdifull kvalitetstid, fremfor å stresse. Eide ser enorm verdi i å ha en lokal flyplass - både jobbmessig og personlig. 

Kvernberget er en universell utformet flyplass, hvor man blir tatt godt vare på hvis man har noen ekstra behov.

Kersti Eide

For Kjersti og Maria er lokalflyplassen et helt nødvendig gode. (Foto: Fotograf Engvig AS)
Kvernberget løsner tidsklemma

Den korte avstanden til flyplassen sparer Eide og datteren for ekstra reisetid, noe som gjør tidsklemma litt slakkere. I et samfunnsøkonomisk perspektiv ville en lengre reisevei også generert høyere kostnader. I disse sentraliseringstider går dessverre mye utover folk i distriktene, mener Eide. Hun synes en lokal lufthavn er et gode innbyggerne virkelig trenger. 

Det er høyst nødvendig at vi har et flyplasstilbud, da Kristiansund er - og vil fortsette med å være - et knutepunkt for både turister og bedrifter med interesser på Nordvestlandet.

Kersti Eide

Innhold er produsert av Develo for Kvernberget vekst

Kvernberget vekst jobber for vekst og utvikling ved Kristiansund Lufthavn, Kvernberget. Med kampanjen "Kvernberget, så klart!" vil våre ambassadører fortelle hvorfor Kvernberget flyplass er verdifull for alle oss som bor og virker på Nordmøre. Sjekk Kvernberget først når du skal ut og reise!

www.kvernbergetvekst.no

#kvernbergetsåklart

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet