Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kvernberget, så klart!

Annonse fra Kvernberget vekst

Gründer og eier av Legeregnskap AS, Helge Strømskag, mener det er gull verdt å kunne fortelle kundene i Oslo at de ligger kun 45 minutter unna Gardermoen.

Helge Strømskag er en av mange som ser en enorm verdi i å ha en lokal flyplass. Strømskag er gründer og eier av Legeregnskap — et regnskapsfirma med 2300 klienter over hele landet, og base i Kristiansund. Med ca. 100 reisedøgn i året, synes Strømskag det er utrolig praktisk å ha en flyplass som ligger tre knappe minutter unna kontoret på Løkkemyra.


Avhengig av å reise på kundebesøk

Legeregnskap har 1% av sine kunder i Kristiansund. De resterende 99% er andre steder i Norden. Strømskag synes videosamtaletjenesten Skype er genial, men mener likevel at ingenting kan måles med en «handshake» og en samtale over bordet. Han mener altfor mye verdifull tid ville gått bort om han skulle reist fra andre flyplasser enn Kvernberget.

Kvernberget gjør at Legeregnskap blir oppfattet som sentralt beliggende i Norge. Det betyr veldig mye for oss.

Helge Strømskag, gründer og eier av Legeregnskap AS

Satser for fullt

Legeregnskap bygger i disse dager opp en ny merkevare — Tannlegeregnskap AS. Der ønsker de å bli en like viktig sparringspartner for tannleger, som Legeregnskap er for leger. Dette betyr et enda større behov for en lokal flyplass, med effektive forbindelser til kunder andre steder i landet.

Gründeren Helge Strømskag satser videre med Tannlegeregnskap AS (Foto: Fotograf Engvig)

Sjarmen med at «alle kjenner alle»

Strømskag synes noe av det beste med å reise fra Kvernberget er alle de hyggelige menneskene som jobber der. En gang han landet sent med et forsinket fly fra Oslo, hadde en kollega levert bilen hans på flyplassen. Da han gikk av flyet, stod en flyplassansatt ved flytrappa og ventet på han: «Her er nøkkelen til bilen din, Helge! Velkommen hjem!» 

De ansatte på Kvernberget er fantastiske folk! De er så hyggelige, hjelpsomme og serviceinnstilte

Helge Strømskag

Sønnen fikk reise gratis til Spania

Når Strømskag har fri fra jobb, tar han gjerne med familien på ferietur fra Kvernberget. Det synes han er utrolig lettvint — spesielt når de reiser med utålmodige barn.

"Det er lurt å følge med på tilbudene SAS har fra Kvernberget. Sist vi reiste til Alicante, fikk vi med minstemann på 10 år gratis", tipser gründeren. 


Nesten alltid billigst fra Kvernberget

Strømskag ser at de totale utgiftene nesten alltid blir lavest når han reiser fra Kvernberget. Han vil oppfordre folk til å se hele regnestykket — og er det noe Strømskag har kontroll på, så er det nettopp regnestykker.

Strømskag frykter den brutale konsekvensen som vil oppstå om folk ikke bruker flyplassen. Han er bevisst på at å reise fra Kvernberget har langt større ringvirkninger enn egen lommebok.

Det lønner seg å velge Kvernberget. Ikke bare for lommeboka, men for at vi skal kunne beholde den flotte flyplassen vår, mener Helge Strømskag.

Innholdet er produsert av Develo for Kvernberget vekst

Om Legeregnskap AS

Legeregnskap AS er en lokaleid kompetansebedrift spesialisert på rådgivning og regnskap for legesenter og privatpraktiserende leger.

Med kompetanse og erfaring bygget gjennom 30 år i bransjen, og fremtidsrettede løsninger tilpasset en digital verden, er Legeregnskap Norges ledende fagmiljø innenfor sin nisje. Selskapet har hovedkontor i Kristiansund, rundt 40 dyktige og motiverte medarbeidere, og 2000 klienter spredt over alle norske fylker og i alle nordiske land.

Legeregnskap tilbyr et komplett tjenestespekter innen økonomi og administrasjon, deriblant regnskapsføring, lønnsadministrasjon og skatterådgivning.

www.legeregnskap.no 

Kvernberget vekst jobber for vekst og utvikling ved Kristiansund Lufthavn, Kvernberget. Med kampanjen "Kvernberget, så klart!" vil våre ambassadører fortelle hvorfor Kvernberget flyplass er verdifull for alle oss som bor og virker på Nordmøre. Sjekk Kvernberget først når du skal ut og reise!

www.kvernbergetvekst.no

#kvernbergetsåklart

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet