Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kvernberget, så klart!

Annonse fra Kvernberget vekst

Reiseglade Erik Aasprong føler seg trygg på at han sparer de totale reiseutgiftene sine ved å benytte Kvernberget.

Erik Aasprong er en reiseglad pensjonist fra Kristiansund. Han har jobbet i Sparebank 1 Nordvest i 45 år, sittet i styret til Kristiansund Fotballklubb i syv år, hatt styreverv i næringsforeningen og vært med på å etablere suksessprogrammet Kom Trainee. Nå har han byttet ut stresskoffert og jobbskjorte med solbriller og strandhåndkle.


Kvernberget er eneste alternativ

Siden han ble pensjonist, har Aasprong og kona reist på ferie til utlandet 5-6 ganger hvert år. For han er det ikke et alternativ å reise ut fra noen annen flyplass enn Kvernberget. Som en gigantisk bypatriot, er han usedvanlig opptatt av at alle bør benytte flyplasstilbudet. 

Det er viktig å støtte opp om vår egen flyplass. Kvernberget betyr mye psykologisk for befolkningen på Nordmøre.

Erik Aasprong

Billigst fra Kvernberget

Selv om Aasprong alltid benytter flyplassen på grunn av dens viktighet for Nordmøre, ser han også store fordeler i å slippe unødvendige kostnader ved transport, parkering og overnatting. Aasprong har mange eksempler på at han totalt sett sparer på sine reiseutgifter ved å reise fra Kvernberget.

Selv om det ikke er et alternativ å reise fra andre flyplasser, pleier jeg, for artighets skyld, å sammenligne priser etter at jeg har bestilt. Som hovedregel er det billigst fra Kvernberget hver gang.

Erik Aasprong

Reiseglad pensjonist (Foto: Fotograf Engvig)

Effektiv transfer med ny ordning på Gardermoen

Aasprong synes det er veldig greit å selv kunne sy sammen en reise med rutefly og hotell. Ekteparet mellomlander vanligvis på Gardermoen, og dette går knirkefritt etter den nye ordningen med forenklet transfer. Han bestiller gjennomgående billett med SAS. Da leveres bagasjen på den utenlandske flyplassen, og sendes direkte til Kvernberget på hjemreisen. Han mener argumentet med at det er tungvint å mellomlande i Oslo ikke lenger er relevant.

For morgenfugler som Erik Aasprong ligger Syd-Europa for hans føtter få timer etter avreise fra Kvernberget. (Foto: Tonny Melby)

Hver ferietime teller

En viktig faktor for Aasprong er å bruke minst mulig tid på selve reisen, slik at de får mer tid på destinasjonen. Når man er på ferie teller hver eneste time. SAS lander på flyplasser i Europa som er nærmere sentrum på destinasjonene enn mange lavprisselskaper. Dette gjør at han sparer verdifull tid på å komme seg fra- og til flyplassen.

Når jeg reiser med tidligflyet fra Kvernberget, er jeg på hotellet i Las Palmas klokken 15.

Erik Aasprong

Kvernberget vekst jobber for vekst og utvikling ved Kristiansund Lufthavn, Kvernberget. Med kampanjen "Kvernberget, så klart!" vil våre ambassadører fortelle hvorfor Kvernberget flyplass er verdifull for alle oss som bor og virker på Nordmøre. Sjekk Kvernberget først når du skal ut og reise!

www.kvernbergetvekst.no

#kvernbergetsåklart


Innhold er produsert av Develo på oppdrag fra Kvernberget vekst

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet