Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Gå en fiin høst i møte

Annonse fra Fiint Interiør

Det går mot en ny årstid i vår kjære, lille kystby. Dagene blir mørkere, været blir ruskete, og mange av oss trives aller best i sofakroken med ullpleddet rundt skrotten og en god krimserie på skjermen. Vi tilbringer mer tid i hjemmet på denne tiden av året, og høstkosen med levende lys og vedfyring gjør mørketiden overkommelig. Vi assosierer høsten med utskifting av temperatur, lys og farger — utendørs og i hjemmet. Da er det kjekt å ha en butikk full av sesongens fineste interiørtrender like rundt hjørnet. Bli med inn i Fiint-verdenen!

Velourputer kombinert med pledd fra GANT.

Sesongens trender

På høstens Oslo Design Fair er designerne besatt av et mer rått, ubehandlet uttrykk i interiørstilen. Naturlige materialer som tre og stein kombineres med harde metaller, dype fargetoner og velour. Trenden er enkelhet og ro i innredningen.

I høst vil vi se mye i betong og resirkulert tre hos Fiint Interiør. Farger som rust, oker, grønn og dus rosa vil pryde interiøret. 

(Foto: Rebecca Hjemgård)

Hjemme hos Fiint-Rebecca prydes stuen av dansk design.

Et lekkert bord i betong og tre omringes av elegante stoler — begge deler fra merket Muubs. Fra taket henger runde lamper fra House Doctor som mykner helhetsinntrykket. 

Badet holder minimalistisk i nøytrale farger. Et par såper fra Savon De Marseille får hedersplassen på baderomsbenken.

Sjekk ut Rebeccas gjennomførte Instagramprofil @rebecca.cathrine for mer inspirasjon!

(Foto: Rebecca Hjemgård)

Tidløs krystall

Crispy-kolleksjonen fra Frederik Bagger er perfekt for enhver anledning, enten det er til morgenkaffen eller julebordet. Egner seg også utmerket som gave!

(Foto: Hedda Ingeborgvik)

Hjemme hos Fiint-Merete finner man mønster og duse farger.

Nesten hele huset er innredet med lekre møbler og stilig pynt fra Fiint.

(Foto: Hedda Ingeborgvik)

Fiine gaver

Produktene fra Nicolas Vahe er av ypperste kvalitet. De egner seg godt som både dekorasjon og mat. Disse er dessuten flotte gaver til en rimelig penge!

Bruk litt tid når du skal kjøpe gave til noen du setter pris på. Det handler ikke om hvor dyr gaven er, men å vise at man har tenkt på noen!

Inger Eliassen

Rimelige gaver fra Nicolas Vahe

Fiint-damenes interiørtips

— Ikke heng deg for mye opp i trendene. Bruk interiør du personlig synes er fint, og som er typisk deg. Det er sånn du får et unikt hjem!

— Det kan være lurt å velge de store møblene i nøytrale farger, og heller ha litt sprekere farger på tilbehør som er billigere å bytte ut!

— Ønsker du mer mønster i hjemmet ditt? Et tips fra oss er å legge mønstrete tapet i rom du ikke oppholder deg for mye i — for eksempel i gangen. Da slipper du å gå lei!

— Bland ulike materialer, farger og tekstiler i innredningen din. Høstens store trend, velour, er stilig i kombinasjon med røffere materialer som tre og betong. Slik får du et mer spennende hjem!

— Bruk sort til å sette dybde og kontrast i rommet. Det kan for eksempel være en sort benk eller en sort krukke.

— Når du skal dekorere med pyntegjenstander; tenk oddetall. Kombinasjoner med 1, 3 eller 5 ting ser best ut!

— Klipp og lim fra interiørblader for å se hvilke møbler og farger som kan passe sammen. Ta det gjerne med inn i butikken som inspirasjon!

— Ha en plan på hvordan du vil det skal se ut til slutt. Tre gjengående farger vil gi hjemmet ditt et helhetlig uttrykk.

Noe for alle lommebøker

Hos Fiint finner du det meste til huset; møbler, pynt, tepper, stoffer og solskjerming. Det blir mer og mer populært å bruke solskjerming som en del av innredningen, forteller eier, Inger Eliassen. Fiint Interiør er opptatt av håndverk og kvalitet. Samtidig er de opptatt av å ha en blanding av rimelige og eksklusive ting. Alle skal kunne finne noe her! 


Fiint-damene kommer gjerne hjem til deg

Er du en av mange som synes det er vanskelig å skape et gjennomført inntrykk i hjemmet, kan du få besøk av en Fiint-dame hjemme hos deg. Alle de ansatte er genuint interessert i interiør. Du kan også stikke hodet inn i butikken og få med deg en katalog til inspirasjon! Tingene de ikke har i butikken, kan de alltids bestille for deg.

Du skal ikke føle at du må kjøpe noe. Kom gjerne innom oss for å få en kopp kaffe og gode råd! Vi er bare glad for å se deg.

Fiint-damene

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet