Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Til Kristiansund for å bli eiendomsmegler i et av Norges tøffeste marked

Annonse fra Eiendomsmegler 1 Kristiansund

Nede på kontoret i Langveien sitter fire kommende meglere — sultne på ny kunnskap og erfaring. Det er ingen hemmelighet at boligmarkedet i Kristiansund er tøft for tiden. Ulrik, Silje, Brynjar og Morten er ferskinger i Eiendomsmegler 1 sitt traineeprogram, og ser på Kristiansundsmarkedet som en spennende utfordring!

Ulrik Bakke (Foto: Hedda Ingeborgvik)

Harstadgutten Ulrik Bakke (25) studerer eiendomsmegling ved Handelshøyskolen BI i Trondheim. Bakke var, som mange andre, veldig usikker på hva han ville bli etter VGS. Han visste at han ønsket en sosial jobb og en variert hverdag med mange utfordringer, og valget endte dermed på eiendomsmegling — noe som har vist seg å være fullklaff!

Mitt beste råd til kommende meglerstudenter er å søke på traineestilling allerede under ditt første studieår. Et treårig traineeløp vil gi deg såpass mye erfaring og kompetanse at du stiller sterkt i konkurransen mot erfarne meglere den dagen du skal søke jobb.

Ulrik Bakke

Avdelingsleder i Eiendomsmegler 1 Midt-Norge, Alexander Bjerkås, oppfordrer VGS-elever til å komme innom kontoret og få gode råd til videre studieløp.

Men hva gjør egentlig en trainee?

«Vi jobber tett på eiendomsmeglerne for å suge til oss all lærdom vi kan få. Vi gjør mange av de samme oppgavene som en fullmektig, men har begrenset med ansvar og beslutningskraft.» 

Silje Maria Bauge (Foto: Hedda Ingeborgvik)

Silje Maria Bauge (21) er sisteårsstudent i eiendomsmegling ved Høgskulen på Vestlandet. Hun er opprinnelig fra Bergen, og synes det er veldig koselig å bo i lille Kristiansund. Hun ser ingen hindringer i å jobbe i et tøft marked — snarere tvert imot! Silje er ei jente som liker å ha mange baller i luften.

Man lærer helt andre ting av å jobbe i Kristiansund, framfor i for eksempel Bergen. Det er et tøffere marked her, og man må jobbe på en helt annen måte. Man blir god på andre ting, som å knytte relasjoner og følge opp kundene. Det er en veldig nyttig erfaring!

Silje Maria Bauge

Til tross for en brattere læringskurve, forteller Bauge at hun forstår mye mer når hun får prøve seg i praksis, framfor å sitte i forelesningssalen. Hun drives av fornøyde kunder, og synes det er det som gjør hverdagen vel verdt innsatsen.

Mitt beste råd til kommende meglerstudenter; vær på! Det er for mange meglerstudenter sammenlignet med ledige jobber i bransjen, så det gjelder å skille seg ut. Selv engasjerte jeg meg, og ble styreleder i linjeforeningen for meglerstudentene på skolen min. Det viste seg å være et viktig skritt i riktig retning for meg – da det gjorde at jeg kom i kontakt med Eiendomsmegler 1 i Kristiansund.

Silje Maria Bauge

Brynjar Skår Bergesen (Foto: Hedda Ingeborgvik)

Brynjar Skår Bergesen (21) begynte nettopp på sitt andre år som meglerstudent ved Høgskulen på Vestlandet, men kommer opprinnelig fra tettstedet Fitjar i Hordaland. Han så traineestillingen i Kristiansund som en gylden mulighet til å få erfaringen han jaktet på.

Det er ikke noe problem å være student i full jobb her. De legger veldig godt til rette for oss. Vi jobber med skole i arbeidstiden, og står fritt til å reise på undervisning om vi ønsker det. Nøkkelen er å ha en struktur som funker for deg!

Brynjar Skår Bergesen

Bergesen motiveres av interne konkurranser mellom kollegene. Utfallet av konkurransen er uansett positivt, da traineene lærer av hva de andre gjør når de lykkes.

Morten Høvik (Foto: Hedda Ingeborgvik)

Kristiansunderen Morten Høvik (29) er den nyeste traineen i gjengen. Han har jobbet som bilselger i flere år, og hadde ingen planer om å bli eiendomsmegler før han en dag fikk presentert et uimotståelig tilbud om traineestilling. To måneder senere var han på plass. Høvik hadde økonomiutdannelse fra før, og trengte kun noen ekstra fag for å få det godkjent som meglerutdanning. Høvik har allerede bodd utenbys, og trives nå som meglertrainee i kjent territorium.

Det er gøy å kunne jobbe med boligsalg i byen jeg har vokst opp i, og å kunne hjelpe kjentfolk med kjøp og salg av bolig!

Morten Høvik

Vet hva de går til

Alle fire synes det er betryggende å få prøve seg som trainee før de kaster seg ut i markedet for å selge hus. Etter traineeløpet ved de godt hva de går til, og kan dermed gå inn i en ny jobb med litt høyere selvtillit.

De fire meglerspirene er stolt av å få jobbe hos et firma som har blitt kåret til Norges beste arbeidsplass flere år på rad. De er en sammenspleiset gjeng, og miljøet er upåklagelig.

Dette er en stor bedrift med masse muskler. Selv om vi jobber i Kristiansund, vet vi også at det er rom for andre muligheter. De legger alt til rette for at vi skal lykkes!

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet