Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Frokost på Goma, lunsj i Roma!

Annonse fra Avinor

Verden for dine føtter 

Når man står på Kvernberget Lufthavn har man verden for sine føtter. Lufthavnsjef Ole Kristian Pettersen håper folk vil benytte seg av de tilbudene flyplassen har. Hans beste tips er å være tidlig ute når du skal bestille reise. 

Det lønner seg alltid å være tidlig ute! Det er ikke slik at prisene blir lavere jo nærmere du kommer avreisetidspunkt. Du sikrer deg den billigste og mest behagelige reisen hvis du bestiller en god stund i forveien.

Ole Kristian Pettersen, Lufthavnsjef

Pettersen mener det er viktig å se på reisen som en del av ferien. Han anbefaler å legge inn god tid mellom hvert reisemål, så slipper man å stresse. Han råder også reisende til å skreddersy egne reiser med retur fra andre flyplasser. På den måten kan man få oppleve flere plasser. 

Selv er Pettersen én av mange som har forelsket seg i vakre Hellas. I sommer kan du fly direkte til Kreta fra Kvernberget. 

Lufthavnsjefens reisetips:

• Stå opp før øya har våknet. Gå en tur til de lokale grønnsaksmarkedene, og se bonden som selger de nydeligste solmodne tomater.

• Kjenn på frihetsfølelsen. Ikke la dagene bli rutine. Det er viktig å være til stede i ferien!

• Start kveldene med sosialt samvær og din egen variant av for eksempel popquiz.


Skal du til Kreta? 

• Lei bil eller ATV. På den måten får man sett mye mer av Kreta, og man kommer seg enklere til de skjulte perlene!

• Har du ikke vært på Elafonisi, må du dra dit! Ta gjerne Fallassarna i samme slengen.

• Zorbastranden er verdt et besøk. Her ser man mer av lokalbefolkningen.

• Prøv de kretiske matrettene stifado og kleftiko.

• Restauranten Astrea anbefales. Der kan man nyte en fantastisk utsikt til maten, og her er det alltid bra liv.

• Restauranten Symposium i Platanias har fantastisk vin!


Shopping i London og fotball i Madrid

KBK-stjerne Andreas Eines Hopmark reiser til utlandet så ofte han kan. Han mener at å ha en lokal flyplass er en stor fordel når man skal reise. Selv opplever han Kvernberget som en veldig effektiv og behagelig flyplass, og mener det er viktig at vi bruker den lokale flyplassen når vi har mulighet. 

Like før jul reiste han til London med kjæresten. Hopmark mener London er en by som har alt, enten man skal på familietur, kjærestetur eller kompistur! 

Når man reiser på ferie vil man ikke bruke for mye tid på selve reisen. Ved å velge en rask reiserute fra Kvernberget, fikk vi hele ettermiddagen i London!

Andreas Eines Hopmark

Hopmark har også vært på guttetur i Madrid. Der var den beste opplevelsen å se Real Madrid spille på Santiago Bernabeu. 

-Når man reiser på guttetur gjør man jo litt andre ting. Da går det i fotball, fornøyelsesparker og festing. Utenom sesong, så klart! ler Hopmark. 


Fem London-tips fra Hopmark: 

• Musikalen Lion King anbefales på det sterkeste. Trodde ikke jeg kom til å være så begeistret, men det var helt fantastisk!

• Reiser du på vinteren, MÅ du innom Winter Wonderland. Da er du garantert å komme i julestemning!

• Spar penger ved å bo litt utenfor bykjernen. London har god og effektiv kollektivtransport, så man kommer seg raskt inn til byen uansett!

• Den argentinske biffrestauranten Gaucho ved Picadilly Circus anbefales!


Starter på Kvernberget, og ender opp på Bali

Kristin Henriksen og John Kevin Roksvåg er et eventyrlystent par som har besøkt mange av verdens perler. De beste ferieminnene har de fått på elefantryggen på Bali, på strendene i Thailand, og i en Ford Mustang på roadtrip langs USAs vestkyst.

Da vi var på Bali dro vi på rafting i jungelen. På vei ned elven, langt inn i jungelen, så vi gamle damer som satt langs elvekanten og solgte kokosnøtter. Aper slengte seg mellom trærne rundt oss. Det var helt magisk!

Kristin Henriksen

Jeg kommer aldri til å glemme da vi var midt i ørkenen på vei til Grand Canyon i USA. Det var helt spesielt, og ulikt alt annet jeg har sett i mitt liv. Vi følte vi var med i en westernfilm. Da vi kom til Grand Canyon slo lynet ned på alle kanter rundt oss. Det var en fantastisk opplevelse!

John Kevin Roksvåg

For å få råd til turene, sparer paret lenge i forveien. De tenker alltid et år fram i tid, og det gjør at de kan planlegge reisene så de får mest mulig ut av hver dag. Henriksen og Roksvåg anbefaler alle å ta slike turer utenfor den verste turistsesongen. Da slipper man enorme folkemengder og lange køer på attraksjoner. Paret synes det beste med å reise er å oppleve andre kulturer, og å prøve ting de ikke har muligheten til å gjøre hjemme.

Henriksen og Roksvåg starter alltid sine reiser på Kvernberget, og synes det er veldig praktisk med en flyplass som ligger kun ti minutter hjemmefra!

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet