Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Endelig slutt på maset!

Annonse fra NEAS

En smart strømmåler er årets gladnyhet til alle nordmøringer. Nå slipper du nemlig å måtte lese av strømmåleren selv.

Det har vært mye snakk om de nye og supereffektive strømmålerne. Hva er annerledes? Når får jeg endelig byttet min måler? Spørsmålene er mange, men her gir vi deg all informasjonen du trenger.

Åse Jægtvik og Christian Wold er spente i dag. Denne ettermiddagen skal paret få installert automatisk strømmåler i huset. De bor allerede i et energieffektivt hus, så nå kan strømmåleren endelig matche resten av smarthuset i Tante Liseveien.

– Veldig bra at ting blir enklere

– Det blir utrolig deilig å slippe å sende inn strømforbruk på mobilen hver måned. At det blir enklere for oss, er veldig bra, forteller Christian Wold.

Innen 1. januar 2019 skal alle på Nordmøre og resten av landet få ny automatisk strømmåler i hus. Det er et krav fra myndighetene. Det vil si at strømforbruket ditt automatisk sendes inn til din strømleverandør. 

De moderne målerne byr også på mange nye og spennende digitale muligheter. Med enkelt tilleggsutstyr, kan du for eksempel få senket temperaturen i huset helt automatisk når prisen er høy. Eller at varmtvannsberederen slår seg av et par timer om natta.

SETTER PRIS PÅ SMARTE LØSNINGER. Nå har de også automatisk strømmåler fra NEAS på plass!

Tipsene til deg som snart skal bytte måler

Christopher fra NEAS sin samarbeidspartner West Elektro stortrives i jobben som elektriker og ser frem til oppdraget fra NEAS med bytte av strømmålere. Han har følgende oppfordring til deg før han ringer på døra di:

– Du som kunde bør rydde unna rundt sikringsskapet før jeg kommer. Da sparer både du og jeg tid. 

FORT GJORT: Selve jobben med å bytte måler går fort, forsikrer Christopher.

Christopher er i full gang. Det går fort unna, han fikser alt og tar også med seg den gamle måleren din. Tiden du må sette av er cirka en halvtime. Husk også at strømmen vil bli avslått når strømmåleren byttes.

– Det her gikk jo veldig greit for seg. Christopher sa ifra i god tid når han skulle ta turen, han ryddet unna og selve monteringen var superenkel, sier Christian, og legger til:

– Nå som vi også får moderne løsninger med strømmåleren, kan vi styre varmen i hele huset. Dette blir bra!

ENKEL HVERDAG: Hos Åse og Christian fikser smarthuset det meste. Både gulvvarme, solskjerming, kokende tevann og musikkanlegget styres ved hjelp av mobilen.

Mye å spare med smarthus

Den store forskjellen på et moderne hus og et eldre er nettopp strømsparingen. Solid isolasjon og tekniske reguleringer gjør at strømmen brukes mer fornuftig og varmen i gulvene går opp og ned alt ettersom det er noen hjemme. I huset til Kristiansund-familien fikses for eksempel solskjerming og tevann av seg selv.

– På denne måten får vi akkurat nok vann til den koppen du skal ha, sier Åse, mens Christian demonstrerer hvor enkelt det er å få kokende tevann fra springen (se video øverst i artikkelen).

For NEAS er målet med de automatiske strømmålerne klokkeklart:

– Vi ønsker å gjøre det enklere for kundene våre. Nå skal kundene slippe å tenke på å lese av strømmåleren. Samfunnet digitaliseres og vi skal være en del av dette. Faktisk kan de nye strømmålerne også gi bedre leveringssikkerhet. Vi forventer en økt prisbevissthet om når strømmen er rimeligst, og dette medfører en reduksjon i strømforbruket under forbrukstoppene. I neste omgang kan dette være med på å skape mindre behov for utbygging av strømnettet. 

Å tilby kundene moderne tjenester er satsingsområdene våre fremover, understreker Mona Thomassen i NEAS.

FAKTA

LAV STRÅLING

Målerne tilfredsstiller alle internasjonale krav i forhold til stråling. De har en maksimal sendestyrke på 500 mW. Til sammenligning har en mobiltelefon en effekt på ca. 2000 mW. Data overføres hver 6. time og pågår totalt kun ca 15 sekunder i døgnet. 


NØYAKTIGE MÅLERE

De nye målerne er digitale og er godkjente i EUs Måleinstrumentdirektiv, samt Justervesenet i Norge.


HØY DATASIKKERHET

All informasjon fra målerne brukes kun til å gi kunden riktig faktura, og for optimal drift og vedlikehold av strømnettet. Data sendes ved bruk av unike krypteringsnøkler. Ingen utenforstående har tilgang til dataene.



Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet