Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bølgen opp for Nordmøre

Annonse fra SpareBank 1 Nordvest

Lokal verdiskapning er helt avgjørende for SpareBank 1 Nordvest. – Vi har ingen planer om å stoppe med det i 2017, oppsummerer Odd Einar Folland før inngangen til et nytt og spennende år i Nordmøre-regionen.

ENGASJERT: Administrerende direktør Odd Einar Folland brenner for å støtte opp om lokalt engasjement i hele Nordmøre.

– Vi er en lokalbank i Møre og Romsdal som baserer vår virksomhet på nettopp å drive utvikling i våre lokalsamfunn, sier administrerende direktør Odd Einar Folland.

For anledningen har han tatt en liten pust i bakken og tatt turen ut fra kontoret og til Atlanterhavsvegen. Naturen i Nordmøre-regionen er det heller ikke noe å si på, for å si det sånn!

– Kultur-, idrett- og næringsutvikling er tre viktige motorer for at våre innbyggere skal trives. Det skal vi fortsette med i 2017, understreker Folland.

Kultur-, idrett- og næringsutvikling er tre viktige motorer for at våre innbyggere skal trives.

Odd Einar Folland

SER ETTER DET LILLE EKSTRA: Trebarnsmor Liv Berit Bach er selv opptatt av å støtte dem som gir noe tilbake til lokalsamfunnet.

JA til lokal verdiskapning

– For meg faller valget på dem som alltid yter det lille ekstra og som gir noe tilbake til lokalsamfunnet, det være seg bank eller butikk, sier Liv Berit Bach (se video øverst i artikkelen).

Vi har forflyttet oss fra Atlanterhavsvegen og hjem til trebarnsmoren fra Kristiansund. Alle tre barna hennes er aktive i idrett. Hele uken igjennom er det fotballtreninger i Kristiansund Fotballklubb og Clausenengen Fotballklubb - og selv er Liv Berit engasjert i KBK.

– På alle de områdene er SpareBank 1 Nordvests engasjement helt uvurderlig, fastslår Bach.

SAMMEN FÅR VI TING TIL Å SKJE: Fra venstre: Hans Mellemsæther, SpareBank 1 Nordvest, Ida Ørjansen Heggem, markedssjef i Operaen og Odd Einar Folland fra SpareBank 1 Nordvest sammen med operasjef Line Lønning Andresen.

– Et hjerte for operabyen Kristiansund

Heller ikke Operaen i Kristiansund (OiK) kunne klart seg uten generalsponsor SpareBank 1 Nordvests engasjement. Da hadde langt færre fått gleden av sang, dans og musikk i byen.

– Vi er heldige som har samfunnsengasjerte og positive bedrifter i ryggen, som SpareBank 1 Nordvest. De er en av våre eldste sponsorer og har vært med lenge. Det merkes at de har et hjerte for operabyen Kristiansund! sier operasjef Line Lønning Andresen.

For Gurispelet og Sparebanken går samarbeidet helt tilbake til oppstarten av stykket i 1990. Kort fortalt handler Gurispelet om brytningstiden mellom ny og gammel tro (i vikingetiden), hvor Fru Guri er den sterke kvinneskikkelsen som holder familien samlet. Det hele startet som et lite tablå i forbindelse med 800-års jubileet til Edøy Gamle kirke.

ÅRETS SPEL: Helge Jordal i rollen som Solve Skald. Her sammen med fru Guri av Edøy (Sylvia Salvesen). (Foto: wigdiswollan.no)

Kom deg på Gurispelet og Fosskonserten

– Det hviler en stor trygghet for videre liv for Guri, forteller Anne Elisabeth Gjeldnes. Hun er driftsleder på Gurisenteret som huser Gurispelet.

– SpareBank 1 Nordvest bidrar også med nye tanker og ideer til videreutvikling av både Gurispelet og andre prosjekter. Det er veldig moro!

Har du aldri vært på Gurispelet, bør du ta turen i juli 2017!

En annen kulturell aktivitet som har holdt på lenge er Fosskonserten. Helt siden 2003 har det hvert år den siste onsdagen i juli vært arrangert konsert ved fossen innerst i Valsøybotn - utenom i 2014.

– Det stemmer at det var ett års opphold med Fosskonserten. SpareBank 1 Nordvest var en viktig brikke for at vi kom i gang igjen. Jeg kan love en veldig bra konsert i 2017, sier Lars Botten og smiler lurt.

Sammen får vi ting til å skje ... også i 2017

SpareBank 1 Nordvest er opptatt av å utvikle hele Nordmøre-regionen med kultur, idrett og næring. Banken har blant annet vært generalsponsor for KBK siden starten for tretten år siden - og er en uvurderlig samarbeidspartner for Kristiansund Ballklubb. Det samme gjelder for Operaen i Kristiansund (OiK).

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet