Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Det kiler alltid ekstra ved seriestart

Annonse fra SpareBank 1 Nordvest

Når startskuddet går for årets håndballsesong, har det aldri vært flere lokale spillere i aksjon i Kristiansund Håndballklubb.

SPENT STYRELEDER: Marius Andersen brenner for KHK og gleder seg til seriestarten i håndball.

I Kristiansund er det sommerfugler i magen hos alt fra mini-
håndballspillere og helt opp til dame- og herrelaget. Ildsjel og styreleder i KHK, Marius Andersen, gleder seg vel så mye som spillerne i klubben til seriestart.

– Jeg er spent på hvordan lagene kommer til å gjøre. Det kiler alltid litt ekstra ved seriestart. Det er også første gang jeg er styreleder, så jeg ønsker å vise frem klubben på en bra måte, forteller Marius.

Ifølge ham selv er han en skikkelig "håndballpotet". Å si nei, er ikke like lett for denne kristiansunderen.

– Blant annet er jeg trener for jenter 16, dommer, assisterende trener for andre lag. Foruten et opphold på fire år, har jeg vært i klubben siden tidlig på 2000-tallet. Hjertet er langt utenpå drakten - og i år har vi flere lokale spillere enn vi har hatt på lenge!

Skal møte lag fra hele landet

Det er rundt 250 medlemmer i Kristiansund Håndballklubb, og den sportslige satsningen på dame- og herrelaget har vært god de senere årene. Herrelaget består av 22 treningsglade gutter, hvor de fleste er under 22-23 år. I fjor rykket de opp til andre divisjon. Jonas Haugsgjerd gleder seg enormt til at serien kommer i gang. 

Jeg har som alltid høye mål før en sesong. Det blir spennende med andre divisjon der vi møter lag fra hele landet, sier Jonas, som også deltok på nasjonal talentsamling for et par år siden.

Begge har et verdigrunnlag som fremhever lokal tilhørighet.

Marius Andersen om samarbeidet mellom KHK og Sparebank 1 Nordvest

Hans Mellemsæther i Sparebank 1 Nordvest forteller hvorfor de engasjerer seg så sterkt i KHK:

Det er ingen ballidrett på Nordmøre som samler så mange jenter og gutter. Bredden denne klubben har gjennom å ha et så stort tilbud til barn og unge, er helt fantastisk! sier han.

– Sparebank 1 Nordvest er en meget viktig ressurs for klubben vår. Vi har stor respekt for måten banken jobber på for å utvikle ikke bare håndballen, men all idrett i Kristiansund, understreker Marius Andersen.

Sammen får vi ting til å skje!

Sparebank 1 Nordvest er opptatt av å utvikle regionen med kultur, idrett og næring. Banken er en viktig samarbeids-partner for Kristiansund Håndballklubb. 

– Jeg er veldig fornøyd med samarbeidet - og vi har begge et verdigrunnlag som fremhever lokal tilhørighet, sier styreleder og ildsjel Marius Andersen i KHK.

– Ingen "pusesport"

Men hva er det som gjør at klubbens styreleder brenner sånn for Kristiansund Håndballklubb?

Det er definitivt miljøet! Man er fiender på banen, men har et sterkt kameratskap utenfor banen. Vi er en stor, enhetlig klubb preget av samhold, fart og spenning. Håndball er ikke en sånn ”pusesport” som fotballen, sier Marius og smiler lurt. 

For Jonas Haugsgjerd betyr KHK så mye fordi klubben tar vare på alle medlemmene.

– Her er det både plass til de som satser og de som vil ha det gøy! Selv har jeg alltid følt meg hjemme i KHK, sier Jonas.

KHKs damelag skal denne sesongen spille i tredje divisjon.
I fjor var de ubeseiret, og laget som består av kun lokale spillere har kontringer og masse tempo som sin spesialitet.

Kristiansund Håndballklubb:

* KHK ble stiftet 1973 da klubben slo seg sammen med CFK Håndball i 2005
* Antall lag i serie: 17

* Cirka 200 spillere
* Klubben har spillere fra alle bydeler inkludert Frei i Kristiansund kommune
* Herrelag i 2. divisjon og damelag i 3. divisjon. Håndballskole for elever fra 1. til 4. klasse

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet