Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Opera til folket!

Annonse fra SpareBank 1 Nordvest

Visste du at Operaen i Kristiansund er Norges eldste opera og landets største distriktsopera? Takket være eksport av klippfisk og fine borgervaner.

Det er jo mange som synes det er litt rart at akkurat opera skal stå så sterkt i denne middels store arbeiderklassebyen som Kristiansund er, forteller operasjef Line Lønning Andresen i Operaen i Kristiansund (OiK).

Kristiansunds operahistorie begynte på 1800-tallet hvor byens borgerskap eksporterte klippfisk og importerte de fine vanene til borgerskapet i det store utland. I 1928 ble den første helaftens opera satt opp i Festiviteten.

Da kom det solister fra hovedstaden, mens orkesteret var lokale musikere fra Kristiansund. Operaen som vi kjenner den i dag har holdt på siden 1971, fortsetter Line.

– OiK mener jeg har endret sitt finkulturstempel som de hadde på 80- og 90-tallet. Nå er det faktisk opera til folket! understreker Hans Mellemsæther i Sparebank 1 Nordvest, generalsponsor for Operaen i Kristiansund, før han legger til: 

Å støtte OiK, som bidrar til at Kristiansund og omegn skaper møteplasser for barn, unge og voksne, ser vi på som en meget god investering!

KLIPPFISK OG OPERA: Kristiansunds operahistorie begynte på 1800-tallet. Byens borgerskap eksporterte klippfisk og tok med seg interessen for operakunst hjem! Bildet er fra årets forestilling om Sundbåten Syver: "Syver & Beatrice – et sommermysterium".

150 forestillinger og konserter

Sammen med Teatret Vårt er OiK fylkets største scenekunstprodusent. Med en produksjon av rundt 150 store og små forestillinger og konserter i løpet av et år, er det noe for enhver smak – enten du er skikkelig operafrelst eller ei. Allerede nå er planleggingen i gang med neste års "Operafestuker": 
17 dager til ende med slagordet ”Opera til folket”.

Da er vi rundt på de fleste av byens kafeer, puber og restauranter og holder små operakonserter. Vi er også på alle byens sykehjem, i tillegg til å besøke bedrifter, forklarer operasjefen.

Operafestukene i februar er også Norges største festival viet til denne kunsten. Det settes opp to stykker som går parallelt i Festiviteten. I år hadde OiK også ekstra fokus på å nå et yngre publikum.

Vi besøker skoler med operaseminar, og inviterer skoler og barnehager inn på omvisning i Festiviteten. I år hadde vi også ”Ung på operaen” hvor alle under 30 år kan se en forestilling for en hundrings.

Operaen som vi kjenner den i dag har holdt på siden 1971.

Operasjef Line Lønning Andresen

KONGELIG OPERA: Under "Operafestukene" settes det blant annet opp to store operaforestillinger hvert år. Her fra operaen "Konge for en dag".

Ja, det synges på norsk!

Publikumsøkningen i form av flere besøkende og høyere billettinntekter viser at OiK har lykkes med å skape et solid engasjement i byen. Besøkstallet ligger på cirka tjue tusen per år hvorav "Operafestukene" trekker 8500 alene.

Vi har også som prinsipp at våre hovedforestillinger skal synges på norsk, sier Line.

Akkurat det kan være en viktig faktor til operasuksessen i byen. Foruten at det meste som produseres er i samspill mellom profesjonelle og amatører. Her skal operaens egne ansatte sammen med innleide profesjonelle utøvere og frivillige amatører i felleskap skape opplevelser for publikum. I 2015 var det lagt ned 30 000 timer av frivillige som igjen tilsvarer sytten årsverk.

SAMMEN FÅR VI TING TIL Å SKJE: Fra venstre: Hans Mellemsæther, Sparebank1 Nordvest, Ida Ørjansen Heggem, markedssjef i Operaen og Odd Einar Folland fra Sparebank 1 Nordvest sammen med operasjef Line Lønning Andresen.

Vi ønsker å støtte dem som bruker tid og krefter på å skape et levende og trivelig lokalsamfunn!

Hans Mellemsæther i Sparebank 1 Nordvest

Frivillighet og engasjerte sponsorer

– Grunnstammen i vår virksomhet er fire frivillige organisasjoner i Kristiansund Operakor, Kristiansund Symfoniorkester, teknisk forening og Operaens Dansekompani. Disse sammen med kommunen og fylket er også våre eiere, forklarer operasjefen og legger til: – Det hadde ikke vært mulig og opprettholdt den store aktiviteten vi har i løpet av et år uten de frivilliges bidrag.

Heller ikke generalsponsor SpareBank 1 Nordvest kunne OiK ha klart seg uten. Da hadde langt færre fått gleden av sang, dans og musikk i byen.

– Vi er heldige som har samfunnsengasjerte og positive bedrifter i ryggen, som SpareBank 1 Nordvest. De er en av våre eldste sponsorer og har vært med lenge. Det merkes at de har hjerte for operabyen Kristiansund!

Hans Mellemsæther bekrefter at banken er svært opptatt av lokal verdiskapning. "Sammen får vi ting til å skje", er den røde tråden mot alle samarbeidspartnerne.

– Vi ønsker å støtte dem som bruker tid og krefter på å skape et levende og trivelig lokalsamfunn. OiK er et fyrtårnprosjekt for vår del innenfor kultur i regionen. De skaper "bli-lyst" for oss nordmøringer. Operaen i Kristiansund er så mye mer enn bare opera!

UTENDØRS: Forestillinger og konserter utendørs legger en spesiell ramme rundt denne kunstformen! "Allsang i Vanndamman" har blitt en tradisjon i Kristiansund.

Gled deg til operasesongen 2016/17

Høstens store satsning blir en konsertversjon på scenen i Festiviteten av vår alles kjære og dypt savnede «Donna Bacalao»

«Donna Bacalao» er den ramsalte historien om slitet på klippfiskbergene under Kristiansunds klippfiskeventyr på 1800-tallet, men også om romantikken og gledene i hverdagen. Vi har fått med oss noen av de beste solistene denne kanten av landet har å by på med bl.a. Beate Mordal som selveste Donna og Halvard Djupvik og Knut Marius Djupvik i de mannlige hovedrollene. Dette blir en festkveld for alle nye og gamle Donna Bacalao-fans.

Operafestukene februar 2017:

* Først ut av hovedforestillingene er «Perlefiskerne» av George Bizets. Den fargerike og eksotiske musikken rammer inn handlingen om kjærlighet, vennskap, svik og sjalusi. 

* Puccinis udødelige mesterverk «La Bohème», OiKs andre hovedforestilling, er kanskje tidenes mest gripende og populære musikkdrama. Den velkjente musikken er romantisk, og fylt av store følelser og vakre melodier.

HÅR OG SMINKE: Frivillighet er en del av grunnstammen til Operaen i Kristiansund. Her fra garderoben i Festiviteten.
Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet