Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– En fantastisk suksesshistorie

Annonse fra SpareBank 1 Nordvest

På bare tretten år har Kristiansund Ballklubb etablert seg som en del av toppfotballen i Norge. For Kjetil Thorsen har fotball-lidenskapen fulgt ham hele livet.

SPORTY SJEF: Kjetil Thorsen gjør alt for å samle inn penger til klubben i sitt hjerte. Forrige uke var det skihopping - som endte med knall og fall.

I ti år har han vært ansatt i KBK, men når det kommer til frivilligheten for fotballen i Kristiansund, må vi tilbake hele førti år. Denne mannen, som nå er daglig leder i KBK, lever og ånder for byen i hans hjerte!

 Da man var ung gikk interessen mer på selve sporten og å utøve selv. I voksen alder er det muligheten for å skape møteplasser og det å kunne bygge Kristiansund som et regionsenter, som driver meg, sier Kjetil. 

Skapt en merkevare

Han er stolt over hva klubben har fått til siden oppstarten i 2003. Mye har skjedd, og for dem som ikke er klare over det, KBK har hatt resultatforbedring hvert eneste år.

 Akkurat nå ligger vi på direkte opprykksplass. Jeg nekter å tro at noen kan vise til den samme utviklingen. KBK er en fantastisk suksesshistorie, fortsetter Kjetil og føyer til:

 Det finnes jo klubber som har rykket opp både en, to og tre divisjoner, men de faller som regel fort ned igjen. Vi har bygd klubben sakte, men sikkert - både på og utenfor banen. Vi har klart å skape en merkevare og å gi Nordmøre et ansikt i norske medier.

VINNERKULTUR: Kjetil er stolt over hva de har fått til.

Nettopp derfor er han glad for at stadionnavnet til KBK ble Kristiansund Stadion. Også generalsponsor Sparebank 1 Nordvest ønsket at fotballarenaen skulle få et annet navn enn banken selv, bekrefter Hans Mellemsæther i banken.

 Da vet du at du har en sponsor som ønsker å gi noe tilbake til lokalsamfunnet, mener Kjetil.

Et godt ekteskap

Ifølge KBKs daglig leder har Sparebank 1 Nordvest vært en uvurderlig støttespiller gjennom tretten år. Omgivelsene beskriver ekteskapet mellom klubb og bank som solid, og det første møtet Kjetil hadde med banken husker han som om det var i går. 

- Du husker sikker disse gatelagene man hadde i barndommen - hvor ungene lager lag selv. Mitt lag trengte drakter, og jeg var rimelig nervøs da jeg troppet opp som syv-åtteåring hos daværende markedssjef i sparebanken, erindrer Kjetil.

Etter møtet gikk han i alle fall ut med et sett med drakter med teksten «Jeg sparer til min første million i Nordmøre Sparebank». Men hva er så suksessen til KBK? Hvorfor har det gått så bra som det har gjort?

 Vi liker å tro at vi nordmøringer er ydmyke, rause og snille. Slike karaktertrekk settes også høyt i klubbhuset. Man kjenner det på varmen og vi har skapt en vinnerkultur i veggene her.

Om spillerne er norske, svenske eller afrikanske, er KBK opptatt av at alle som en skal etterleve de samme verdiene.

– Gode ambassadører, enten man er i klubben eller har gått videre, er utrolig viktig.

I skrivende stund har KBK spilt elleve kamper uten å tape. Og enda så kjedelig det kan høres ut: Klubbens oppskrift er å ta én dag av gangen. Akkurat det har vist seg å være lurt. Vi gleder oss til fotballhøsten!

IMPONERER: Akkurat nå ligger KBK-gutta på direkte opprykksplass. Det blir en spennende fotballhøst i Kristiansund!

Sammen får vi ting til å skje!

Sparebank 1 Nordvest er opptatt av å utvikle regionen med kultur, idrett og næring. Banken har vært generalsponsor for KBK siden starten for 13 år siden - og er en uvurderlig samarbeidspartner for Kristiansund Ballklubb.
Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet