Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vårens store lokaloppgjør

Annonse fra Kristiansund Ballklubb

Fotballens nasjonaldag venter deg og familien 16. mai. Kom og fyll stadion når Kristiansund møter Hødd, og ikke glem vorspielet i KFK-hallen!

16. MAI-VORSPIEL: Kjetil håper alle store og små tar turen til KFK-hallen før kamp. - Her blir det skikkelig stemning! sier han.
- 16. mai er fotballens nasjonaldag! Dagen før den store dagen møtes vi alle på stadion til lokaloppgjør mot Hødd. Jeg håper alle nordmøringer møter opp til kamp, her skal vi stå sammen og oppleve stor stolthet, sier KBKs daglig leder Kjetil Thorsen.

Resultatforbedringer hvert år

FOTBALLFEST OG NASJONALDAG: Kristiansundere pynter byen med norske flagg og KBK-flagg.

Selv om KBK kun er inne i sin 13. sesong har det vært resultatforbedringer hvert eneste år. At det også er hele fire lag fra Møre og Romsdal i norsk toppfotball, gjør Thorsen ekstra stolt.

- Det er veldig unikt at vi har både KBK, Hødd, Ålesund og Molde. Når det gjelder KBK, har vi skjemt bort publikum. I fjor endte vi på tredjeplass, så da sier det seg selv at vi kan få til noe spesielt denne sesongen, hvis vi fortsetter å gjøre det bedre enn året før, fortsetter han.

Kampstart KBK–Hødd kl. 18.00 mandag 16. mai. Husk å kjøpe billetter til kampen på nett

- Vi kan få til noe spesielt og har forbedret oss hvert eneste år.

Kjetil Thorsen om årets sesong

STOLT SPONSOR: Odd Einar Folland i Sparebank1 Nordvest mener KBK samler folket og bygger regionen.

Vorspiel med mye moro - gratis for russen

For å lage fantastisk stemning dagen før dagen arrangeres det for andre året på rad vorspiel med mye moro i KFK-hallen før kampen klokken 18. Så på mandag gjelder det å møte opp med KBK-bunaden. Det er ikke uten grunn at slagordet til byens ballklubb er "laget for lidenskap".

- I idrettshallen blir det livemusikk av unge, lokale rockemusikere og salg av pølser, hamburgere og forfriskninger. Alle kan komme - og for russen er det gratis inngang, forklarer Thorsen.

Også Odd Einar Folland er klar for 16. mai-fest. Han er administrerende direktør i Sparebank1 Nordvest. Banken var med på å stifte fotballklubben i 2003.

- Vi er stolt sponsor av KBK og Kristiansund Ballklubb. For oss skaper fotball utvikling og entusiasme, så dette er med på å bygge regionen, understreker Folland og legger til:

- Fotball er lidenskap!

FYLLER OPP: På mandag skal alle de 3080 setene være opptatt! Ta med deg venner og familie og opplev en fantastisk stemning.

3080 er det plass til på nye Kristiansund Stadion, og det bør være overkommelig å fylle på årets store fotballfestdag. KBKs daglig leder lover at de gjør alt for at besøkende skal trives. 

- 16. mai er spesielt. Dagen har lange fotballtradisjoner, det er da vi samles og går på kamp alle sammen. Vi har utviklet og bygget ny stadion i Kristiansund, så det er blitt veldig flott her. Samtidig kan vi være vertskap for andre toppklubber og publikum. Vi sees på mandag, avslutter han.

OPPLEV DETTE I KFK-HALLEN FØR KAMP

Mandag 16 mai fra kl 16.00 åpner vi dørene i KFK-hallen. Inngang vorspielet kr 50,- som betales i døren (gjelder kun for personer som har kampbillett). Gratis for russen!

* Livemusikk med The Stapes
* Konferansier er Yngve Kruse
* Begge trenerne kommer
* Salg av hamburgere og snadderpølser fra Angus samt diverse forfriskninger

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet