Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Helt sjef på sjøen

Annonse fra Møre Båtservice

Endelig er det tid for å lufte båten igjen! Om du trenger råd, nytt båtutstyr eller skal gjøre alvor av båtdrømmen, er dette plassen du bør dra til i Kristiansund.

BÅTKLAR: Steinar O. Haltland-Gjøstøl ønsker deg velkommen til en hyggelig båtopplevelse i butikken på kaia.

- Våren er endelig kommet og sesongen er allerede i gang. Butikken er proppfull av mye nyttig båtutstyr, og selvfølgelig er det masse båter på lager, forteller Steinar O. Haltland-Gjøstøl i Møre Båtservice.

Det er god stemning og latter i de trivelige lokalene som naturligvis ligger rett ved vannet. I den anerkjente Kristiansund-butikken jobber det åtte ansatte som kan hjelpe deg med alt du måtte lure på i forbindelse med båt, motor og annet utstyr. Enten du har en fra før av - eller drømmer om å putre rundt på vannet denne sesongen.

Vi har det største utvalget av innenbords og utenbords motorer langs kysten nord for Bergen.

Steinar, daglig leder i Møre Båtservice

Størst utvalg på Møre

- Vi har det største utvalget av innenbords og utenbords motorer langs kysten nord for Bergen, og det er vi veldig stolte av, fortsetter Steinar, som er daglig leder.

Når det kommer til utenbords motorer, er Møre Båtservice forhandler for Mercury, Yamaha og Evinrude, og kan tilby hestekrefter opptil 400. Ellers har Kristiansund-butikken selvfølgelig alt du måtte trenge av båtutstyr, polering eller bunnstoff.

Den perfekte konfirmasjonsgaven

- Husk alltid å kjøpe originale reservedeler. Det lønner seg, kommer det fra Steinar.

Og i disse konfirmasjonstider, har båtentusiasten det perfekte gaveforslaget han mener vil slå an hos tenåringene denne våren:

- Vi er forhandler av Norges mest solgte båt gjennom mange tiår, nemlig Pioner. Nå står jeg foran en Pioner 14 Active som er den perfekte konfirmasjonsgaven. Den har vi på lager, så bare ta turen innom oss for en titt, sier Steinar og smiler lurt.

KONFIRMASJONSBÅTEN: Pioner 14 Active er den perfekte båten å gi i konfirmasjonsgave, ifølge daglig leder i Møre Båtservice. En romslig 14 foter med plass til fire personer som byr på masse båtglede for aktive båtbrukere.
Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet