Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nøkkelen til en flott basisgarderobe

Annonse fra ShoeArt

- Finn ut hvilken kroppsfasong du er og rydd opp i garderoben din, er tipset fra Cecilie Hoset Holsen i Shoe Art. Det er på tide med en vårmakeover i skapet ditt!

I den koselige bakken i Nedre Enggate 8 ligger en av byens flotteste klesbutikker. Cecilie Hoset Holsen har alltid vært lidenskapelig opptatt av klær og trender, og er selv utdannet innenfor faget. Har du tenkt lenge på at du endelig skal få skikk på basisgarderoben din hjemme, er dette damen du må snakke med!

- Det viktigste for en basisgarderobe er å finne ut hva som passer din kroppsfasong. Det er enklere enn du tror. Det handler om å lære seg noen små grep som kler din figur, forklarer Cecilie i ShoeArt.

PÅ JAKT: Vibeke Fagereng Gustad (t.v.) er innom butikken for å oppdatere seg på vårens nyheter. - Jeanskjolen er veldig trendy denne våren, og kan kles opp eller ned etter anledningen den skal brukes i, forklarer Cecilie.

Fokuser på noen basefarger

Klesbutikken for dame og herre opererer med seks fasonger/figurer: 1. Pære, 2. omvendt pære, 3. eple, 4. timeglass, 5. rektangulær eller 6. søyle. Når du har funnet ut av det viktigste, nemlig hvilken figur du er, kan du fortsette jakten på en flott basisgarderobe.

FRISKE FARGER: Fargetoner som pynter opp basisgarderoben setter prikken over i-en.

- Å rydde i skapet er også helt avgjørende. Trikset er å fokusere på to-tre basefarger. Mange har svart, beige, grått eller brunt. Når du har fått oversikten, vektlegg gode kvalitetsprodukter som holder seg i fasong neste gang du skal handle noe nytt, forklarer Cecilie.

Dermed vil du sakte, men sikkert, bygge opp en flott garderobe. Husk også at passformen bør være god, tipser den erfarne mote-entusiasten.

- På den måten unngår du panikkjøpene, og vil oppleve at garderoben krymper - men at du får mer å ha på deg! Dette fordi plaggene passer sammen, fortsetter hun.

Garderoben krymper, men du vil ha mer å ha på deg!

Cecilie i ShoeArt om basisgarderoben

FOKUS PÅ HVERDAG OG FEST: Et par åpne tåsandaler i gull spriter opp ethvert hverdagsantrekk! Perfekte å ha i vesken - klar til kveldsantrekket.

Vårens store trend: Tilbake til 70-tallet

Stamkunde Vibeke Fagereng Gustad har tatt turen innom butikken denne ukedagen for å friske opp vårgarderoben - og kanskje plukke opp et nytt garderobetriks. 

- Det er artig å mikse ulike materialer som silke til fine smykker. Man ser flott ut uten å være for pyntet, sier hun.

Kristiansund-butikken har fokus på klassiske, komfortable klær til begge kjønn. Av merker har ShoeArt en forkjærlighet for de norske. Tidligere lå butikken ved kaia, men etter stadig økt etterspørsel, trengtes det mer plass til flere kvalitetsprodukter.

- Disse klærne er jo lagd for den norske kroppen. Det er moro å få det til med norsk design, kompletterer Cecilie, og legger til at de også har en del nederlandske merker. - De er ganske lik oss i figuren.

Vårens store trend er i alle fall hentet fra syttitallet. Nå kan du dra på vift i slengbukser og med frynseveske. Stilen skal være avslappet og bohem. Perfekt for en deilig vår i byen vår!

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet