Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hele verden og litt til hos Braatthallen

Annonse fra Braatthallen

Hos Bratthallen mener de selv at de har lagt opp til et fantastisk vårprogram! Vi tok en prat med daglig leder om hva som venter kristiansunderne denne våren.

Våren 2016 i Braatthallen

5. mars UKM for Kristiansund og Averøy

12. – 13. mars Alpha Factor Cup

2. april IL Braatt 100 År

9. – 10. april FRITID 2016.

16. april Dansegalla Gluntan – Rune Rudberg band

22 – 24. april SHELLCUP I HÅNDBALL

30. april Brytestevne IL. Braatt

14 – 15. mai Katteutstilling

21. mai NM for Senior bryting arr. Il Braatt

29. mai Operaens ballettsenter Sommershow

4. juni Anets danceteria Sommershow.

- Det er vanskelig å svare på det! Kommer det fra Kjell Otto Hoel, daglig leder i Braatthallen.

Vi har akkurat spurt ham hva han gleder seg mest til denne våren i Braatthallen. - Vi skal ha alt fra dansegalla til fritidsmesse og til sport, legger han til. 

Blant annet finnes det et riksanlegg for bryting og klubben IL Braatt blir faktisk hundre år i år. Det skal feires både med fest og med å arrangere NM for seniorer.

Hundre millioners dansegalla

Et av de mest tradisjonsrike og populære arrangementene er dansegallaen. På grunn av høy aktivitet gikk Braatthallen ut og fortalte at de ikke planla noe dansegalla i 2016. Det førte til ramaskrik.

- Vi fikk så mange skuffede publikummere at vi bare måtte snu om og arrangere det også i år, sier Hoel glad.

Og det har han ingenting imot! På de sytten årene hallen har eksistert, og Hoel har jobbet her, har han vært med å arrangere 34 dansegallaer. Da det ble gjort en ringvirkningsanalyse på dansegallaen, kunne man konstatere at 60-70 prosent av deltagerne var tilreisende, og de la igjen i snitt 3500-4000 kroner i Kristiansund for oppholdet sitt.

- Det var ganske vanvittig å gjøre regnestykket, og se at i løpet av de sytten årene har det betydd hundre millioner i inntekter til handelsstanden i Kristiansund, sier Hoel og smiler.

...vi skal rett og slett samle hele verden inne i Bratthallen.

Kjell Otto Hoel, daglig leder i Braatthallen

Hallen med det rare i

Braatthallen er ikke en hvilken som helst norsk idrettshall. Den er faktisk den mest innholdsrike, norske idrettshallen, og det er det ikke vanskelig å være stolt av.

- Her er det nesten mulig å få til alt, sier Hoel, og legger til: - Vi har hatt VM i karate, NM i sumo, sjakk og bryting. Vi har hatt 5-6000 i hallen under store idrettsarrangementer eller konserter, og 2500 til bords. Alle de største bandene i Norge har spilt her i tillegg til mange internasjonale artister. I tillegg står det både messer og bedriftsarrangementer på planen foruten arrangementer for barn og unge. 

Det Hoel jobber litt ekstra med nå er Fritid 2016, en messe med fokus på fritid, kultur og reiseliv. Og ifølge Hoel kommer det til å bli litt av en opplevelse for både deltakerne og besøkende. Nå ramler det inn nye utstillere kontinuerlig og Hoel kan love fokus på både båt, bobil, matopplevelser og reiser blant mye annet.

- Det kommer til å bli masse å smake på og oppleve, dette skal gi nye impulser og inspirasjon. Ja, vi skal rett og slett samle hele verden inne i Bratthallen, sier en ivrig Hoel.


Følg Braatthallen på Facebook så er du sikret å ikke gå glipp av noe.

Kunne du tenke deg å stille ut på Fritid 2016, kan du melde deg på her!

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet