Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

KBKs nye stjernesignering!

Annonse fra Slatlem Gruppen

Siden oppstarten i 1925 har den familie-eide bedriften prioritert det folk på Nordmøre vil ha. Nå satser Slatlem-familien som aldri før.

90 ÅR MED FAMILIEBEDRIFT: I 1958 ble den første bruktbilen importert fra Tyskland. Fra 1961 fikk man agenturet for nybilmerket Simca. Arkivfoto: Slatlem

Opprinnelig startet Slatlem-familien virksomheten i nabokommunen, på Averøy, i 1920-årene. Den gang var det landhandleri, og handelsmannen Anton Slatlem ønsket å gi naboene det de ville ha av stort og smått.

EKSOTISK: SJEKK UT VIDEOEN MED KBKs NYE STJERNETRENER ØVERST I ARTIKKELEN!

Vi brenner for Nordmøre - og spesielt Kristiansund!

Idar Slatlem, daglig leder og fjerde generasjon

- Det har aldri vært nei i vår munn. Vi har bygd stein for stein, og alltid vært opptatte av å hjelpe folk og skaffe dem det de måtte ønske, forteller fjerde generasjon og daglig leder Idar Slatlem.

Vil gi tilbake til lokalbefolkningen

På 1950-tallet ekspanderte forretningen, og Iver Slatlem startet salg av mopeder og gråtasstraktorer. I 1958 ble den første bruktbilen importert fra Tyskland og fra 1961 fikk familiebedriften agenturet for nybilmerket Simca.

- Vi har fortsatt en sterk tro på det vi driver med og har klare mål for det vi gjør. Det er mye følelser inne i bildet. Denne familiebedriften skal bestå! understreker Idar.

STOLT SPONSOR: Familiebedriften vil bidra til engasjement i lokalområdet - og blir ofte sett på KBKs kamper. Foto: ANDI
Samfunnsengasjement har vært viktig i alle de nitti årene familiebedriften har holdt på. Dermed støtter de alt fra operaen, byfester som Tahiti-festivalen og selvfølgelig Kristiansund Ballklubb.

Slatlem er forhandler på Nordmøre for Peugeot, Hyundai, Mazda og BMW. I Romsdalen forhandler vi Opel, Skoda og Mazda. Bilutleie er et stort satsingsområde for oss, hvor vi er en av de aller største aktørene i markedet.

- Vi vil gi noe tilbake til unge som gamle - og skape engasjement og aktiviteter til glede for regionen vår. Det er viktig for oss å vise et samfunnsengasjement for hele bredden, understreker Idar Slatlem.

Selv gleder han seg til å gå på jobb hver dag. Og at latteren sitter løst, det har vi fått erfare med egne øyne etter å ha sett KBKs nye stjernetrener i aksjon. Hele familien Slatlem er ekte supportere og blir mer enn ofte observert på kamp på Kristiansund Stadion.

Bygger bilopplevelsessenter

Selve bilforretningen ble startet for seksti år siden – og har utviklet seg til å bli en av de største bilforretningene i Midt-Norge. Det tok for alvor av da familiebedriften etablerte seg i Verkstedveien 4 på Løkkemyra (Vikan) i Kristiansund i 1976. Den gang var det ikke mange som drev bilbutikk i området.

BRENNER FOR NORDMØRE: Fugleperspektiv fra sørøst. Slatlem skal samle all virksomhet i Pilotveien. Foto: Illustrasjon

Nå tar den anerkjente familiebedriften et nytt skritt inn i fremtiden ved å satse på det nye bilopplevelsessenteret i Pilotveien ved flyplassen.

- Vi brenner for Nordmøre - og spesielt Kristiansund! Bilopplevelsessenteret i Pilotveien er en stor satsing for oss, og jeg håper og tror det vil styrke både flyplassen og Kristiansund, forteller Idar Slatlem.

Målet er å etablere et miljø hvor folk kan finne det meste som trengs i bil og bilhold, samtidig som Slatlem ønsker å bygge et servicetilbud knyttet til flyplassen. Følg med neste gang du skal ut og fly!

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet