Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Denne Kristiansunds-gjengen er best i Norge

Annonse fra Nardo Bil Nordvest

Volvos aller mest fornøyde kunder i Norge finner du i Kristiansund. Det er ikke uten grunn! Vi tok en prat for å finne ut hvordan man blir best i Norge.

Nardo Bil Nordvest

Forhandler av Volvo, mottok kundetilfredshetsprisen fra Volvo i 2014. 

Har i år så langt tatt 4 av 10 priser for beste kundemøte. 

Kom innom for en hyggelig prat, og den gode fagkunnskapen vår.

Besøk oss i Verkstedveien 6

Eller ta kontakt på: 

E-post: kristiansund@nardobil.no 

Telefon: 71 56 53 30

Hver måned gir Volvo Norge ut en gul ledertrøye til den Volvo-forhandleren som får de beste tilbakemeldingene fra kunder som besøker dem. I fire av årets måneder har ledertrøya gått til Nardo Bil i Kristiansund, og det med over seksti forhandlere av Volvo i Norge. Daglig leder Aasmund Brevik er stolt av teamet sitt.

- Vårt fokus er å gi den beste kundeopplevelsen. Vi prøver å forstå kundens behov, og ut ifra det skal vi hjelpe dem med det de trenger, også etter at servicen eller bilkjøpet er gjort. Og vi skal stå for alt vi sier, presiserer Brevik.

Hele organisasjonen

Det er ekstra motiverende at det er kundene som gir Nardo Bil de gule ledertrøyene, ved at de svarer på en mail etter besøket. Også i fjor samlet bedriften inn noen imponerende resultater; årets forhandler i sin region og kundetilfredshetsprisen i Norge. Det er ikke bare selgerne som læres opp i god oppfølging av kunder, det skal gå gjennom hele organisasjonen fra verksted til salg og til ledelsen.

- Alle de ansatte er opptatte av dette, og de er utrolig stole over resultatene sine. Tilbakemeldingene fra våre kunder er det første de sjekker om morgenen, sier Brevik.

Nardo Bil i Kristiansund har fått være pilot for et omfattende kurs som skal holdes i hele Skandinavia. Brevik mener det har vært veldig vellykket og nå skal andre forhandlere få sjansen til samme skolering.

- Vi har nå gjennomført kurset med stor suksess, og legger til at han har troen på flere ledertrøyer i tiden fremover.

Facebook og XC90

- Nardo Bil i Kristiansund har virkelig tatt kjerneverdiene våre om at et besøk hos oss alltid skal være en god opplevelse på alvor. Det er imponerende hvor raskt de har klart å få til dette, sier en stolt Rune Wang-Henrichsen som er daglig leder i Nardo Bil Trondheim og største eier. Han synes det er spesielt interessant å se hvordan man har klart å få til en så god internkommunikasjon med tanke på at det driftes både i Molde og Kristiansund. Her benytter de, som en av få filialer, Facebook for å ha god kommunikasjon og stå samlet.

Tilbake i Kristiansund må vi selvfølgelig spørre hva sjefen selv kjører. Brevik sier smilende at det er den helt nye Volvo XC90. Så sent som i forrige uke ble den i flere medier, både av journalister og av kjøperne kåret til årets bil.

- Nå har jeg vært i bransjen i tretti år, men har aldri før kjørt en så bra bil, sier han høytidelig.

En slik bil gjør nok ikke kundeopplevelsene noe mindre hyggelige fremover!

Ta turen innom Nardo Bil for en hyggelig bilprat og god hjelp tilpasset akkurat det du trenger.

Hjertelig velkommen til oss!

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet