Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Har levert møbler til kristiansundere i 30 år

Annonse fra Møbelringen Kristiansund

Terje Kristoffersen feirer 30-års jubileum i møbelbransjen i år. Han tenker fortsatt innimellom på en knallgul hjørnesofa fra Ekornes han solgte for snart ti år siden.

Du finner oss i Verkstedveien 6

eller kan ringe på 71 58 09 40

E-post: post.krsund@mobelringen.com


Våre åpningstider er:

Mandag - fredag 10.00-19.00

Lørdag 10.00-15.00

Søndag stengt


Velkommen til oss! 

- Nå har jeg vært her så lenge at det er for sent å snu, sier Terje Kristoffersen humrende. Kommentaren refererer til om han ikke kunne tenke seg å gjøre noe annet, nå etter tretti år i møbelbransjen. Kristoffersen er innehaver av Møbleringen i Kristiansund og startet opp møbelbutikken allerede i 1985. Den gangen fantes enda ikke Møbelringen-kjeden.

- På den tiden jobbet jeg som selger på Dahls Bryggeri, og hadde en nabo som jobbet i Bohus som ville starte for seg selv. Så da flyttet jeg hjem og vi startet opp, forteller Kristoffersen. 

I 1986 ble Møbelringen etablert og Kristoffersens butikk ble en av de aller første av kjedens filialer, og er i dag blant de aller eldste butikkene. Det å tilhøre kjeden synes Kristoffersen fungerer bra og han liker det faktum at butikkene sammen eier kjeden. 

En Ekornes til begjær

Livet som møbelselger blir ifølge Kristoffersen aldri kjedelig. Det kommer nye trender, modeller og bransjeutfordringer hele tiden. 

- Personlig synes jeg det er veldig gøy med Ekornes. De er alltid først ute med det siste innen design og har en unik kvalitet. Og så er det jo laget på Sykkylven her i Møre og Romsdal, legger Kristoffersen til. 

Det er ikke vanligvis førstegangskjøperne som skal ha en Ekornes-sofa, den kan nemlig fort ligge på rundt 40.000 kroner, og er en sofa man kjøper for at den skal vare. Prislappen får man igjen for i form av kvalitet og varighet. 

Trendy kristiansundere 

Kristoffersen kan forsikre at kristiansundere absolutt ikke henger etter på designtrendene. I dag treffer trendene hele landet samtidig og det er mange flotte stuer i Kristiansund. Gode historier blir det noen av når man jobber i butikk i tretti år.

- For 8-9 år siden hadde vi en knallgul hjørnesofa fra Ekornes som kostet 75.000 kroner her i butikken. Vi tenkte at det skulle bli vanskelig å bli kvitt den, forteller møbelselgeren vår. Men det skulle gå lettere enn antatt. Det kom en kunde inn og tok sofaen på flekken, med den betingelsen at de kunne ordne levering samme dag hjemme hos ham.  Det ble selvsagt ordnet.
- Jeg tenker litt imellom på om de har gått lei av den gulfargen, sier Kristoffersen med et smil. Og når vi spør om han har et tips til de som skal kjøpe møbler kommer det kjapt:

- Ta mål av rommet før man kommer til butikken. Det å reise hjem for å måle og så komme tilbake er jo litt unødvendig, sier Kristoffersen med et smil. Han står klar til å ønske velkommen og å hjelpe enda flere Kristiansundere med møbelkjøp i årene fremover også. 

Velkommen innom Møbelringen i Kristiansund!


Innholdsmarkedsføring: Dette innholdet er ikke produsert av redaksjonen, men er betalt av annonsør.

Redaksjonen i Tidens Krav har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet