Stemningen var faktisk så god at den pirret nysgjerrigheten de som sto på utsiden og ikke fikk komme inn. De hang nemlig i døra eller presset ansiktet mot ruta for å se hva som skjedde.

Så hva skjedde egentlig? Det var opera-forspill for unge i alderen 16 til 30 år. Programmet var enkelt; litt info om forestillingen, litt god fingermat og ellers bare «mingling» med kjent og ukjent.

– Det var stappfullt. Over 70 personer. Jeg har aldri opplevd liknende i Festiviteten. Folk virkelig storkoste seg, samtidig som de var spent på hva som ventet. For mange var dette det absolutt første møte med opera og Operaen i Kristiansund, men jeg tror ikke noen ble skremt, sier Ida Ørjansen Tomelthy, informasjons- og markedssjef hos Operaen i Kristiansund.

Forspillet var en del av prosjektet Ung på Operaen som operaen kjører sammen med noen av sine sponsorer. Billettprisen senkes til en hundrelapp på alle hovedforestillingene, og i tilknytning til en forestilling legges det opp til en hyggelig sammenkomst i foajeen, for anledningen omdøpt til Operaloungen.

Ørjansen Tomelthy sier det handler om å avmystifisere opera. Fjerne noen fordommer, folkeliggjøre og få fram budskapet om at en kveld på opera inneholder mye mer enn høye toner.

– Det er ingen hemmelighet at snittalderen på publikummet vårt er høyt, og vi må ta noen grep for å fylle på med yngre. Vi har hentet inspirasjon fra både Oslo og København, og legger vekt på at dette kan handle om å gå ut sammen med venner, bygge nettverk, høre god musikk, se fine kostymer, lys, scenografi, få fortalt en historie som setter noen følelser i sving. Vi ønsker å få fram at opera er så mye mer enn sangen.

Utforske

Hun legger til at sjangeren gjennom årene har fått lite hjelp av de kommersielle. I hverdagen eksponeres vi ikke for opera på samme måte som vi eksponeres for popmusikk.

– Du må selv slå på NRK klassisk, og det gjør vi jo ikke. På den andre siden har vi fått programmer som «Stjernekamp». Jeg sier ikke at aldersgruppen vi sikter mot er trofaste seere av dette programmet, men det hjelper helt klar på eksponeringen. At komikeren Atle Antonsen var med i «Tryllefløyten» var noe alle fikk meg seg. Så det skjer ting. Opera kommer høyere opp i bevisstheten.

For å spre det glade budskapet har Operaen knyttet til seg noen ambassadører som allerede ser helheten. En av dem er Gerhard Solem. Han er elev på musikklinja på Atlanten videregående skole, og bet raskt på da Ørjansen Tomelthy var innom skolen for å informere om prosjektet.

– Jeg har lite erfaring med opera, men jeg er glad i alle typer teaterforestillinger, og vil gjerne utforske opera. Jeg tror veldig på det Ida sier om at det handler om mye mer enn bare sang. Jeg er villig til å gi opera en sjanse, og det håper jeg mange andre på min alder er også. Det vil vekke noe i oss, enten opplevelsen er god eller dårlig, men dårlig tror jeg ikke den blir, sier Solem.

Musikal

Onsdag 14. februar er dagen for årets forspill-arrangement. Da står musikalen «Kiss me Kate» på programmet. En skulle kanskje tro at det var selvskrevet å velge klassikeren «Carmen», når målet er å lære unge å bli operapublikum. Ørjansen Tomelthy forklarer valget med at det langt mellom musikalene på programmet til Operaen i Kristiansund.

– Det er mange år siden sist, og det blir i alle fall ikke neste år, så vi benytter anledningen til å presentere denne sjangeren. Så håper vi de unge benytter seg av muligheten til å se «Carmen» for en hundrelapp på egen hånd.