Undersøkelse: Tre av ti blakke før lønningsdag

Når kontoen begynner å tømmes, spares det heller på shopping enn fest og moro viser ny undersøkelse.

Når kontoen begynner å tømmes, spares det heller på shopping enn fest og moro viser ny undersøkelse. Foto:

Når det begynner å bli tomt, kutter flest ned på shopping. Å redusere utgiftene til fest og moro sitter generelt lenger inne.

DEL

– Det er helt åpenbart at mange kan bli flinkere til å få oversikt over forbruket sitt og planlegge bruken ut fra det. Derfor jobber vi for å gjøre det enklest mulig for kundene våre å få oversikt over kjøpene og netthandelen sin. Vi ønsker å tilby en bedre shoppingopplevelse og full kontroll over forbruket, sier markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad i en pressemelding mandag.

Ifølge en representativ undersøkelse fra Klarna går 16 prosent av de spurte tomme for penger før ny månedsinntekt kommer inn. Ni prosent oppgir at månedslønnen deres varer i rundt tre uker, mens fire prosent røper at den vanligvis bare strekker til halve måneden.

Det er flere kvinner enn menn som oppgir at lønnen ikke strekker til (35 prosent mot 28 prosent).

Flere sparer på mat enn festing

31 prosent av dem som ikke får lønnen til å vare hele måneden, oppgir at shopping er det første de kutter ned på når forrige lønnsutbetaling begynner å ta slutt. Nesten hver femte spurte (18 prosent) avstår fra å dra på kafé, bar eller restaurant, mens 16 prosent kutter i mat- og drikkebudsjettet. Bare 12 prosent kutter i utgifter til festing.

– Undersøkelsen viser også at unge i større grad enn eldre generasjoner kutter ned på fest og uteliv når pengene på konto begynner å ta slutt. Det kan selvsagt skyldes at dette er noe de i utgangspunktet bruker mer penger på i utgangspunktet. Det er likevel interessant å merke seg at for alle aldersgrupper sett under ett er det flere som er villig til å kutte i matbudsjett enn fest for å spare penger, sier Elvestad.

Den store handledagen

Ifølge statistikk fra de mer enn 7.000 norske nettbutikkene som benytter seg av Klarnas betalingsløsninger, handler nordmenn relativt jevnt gjennom måneden. Likevel er det en økning i omsetningen den siste tredjedelen av gjennomsnittsmåneden så langt i år.

– Sett under ett er det flere som er villig til å kutte i matbudsjett enn fest for å spare penger, sier Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge.

– Sett under ett er det flere som er villig til å kutte i matbudsjett enn fest for å spare penger, sier Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge. Foto:

– Gjennom våre betalingsløsninger omsettes det mest den 24. hver måned. I gjennomsnitt ligger omsetningen 12 prosent over gjennomsnittet denne dagen. Deretter følger den 26. Lavest er ofte omsetningen i de første ti dagene av en måned, sier Elvestad.

Dagen med aller lavest omsetning i snitt så langt i år har imidlertid vært den 17. Da ligger den i snitt fem prosent under en vanlig dag.

Fleksible betalingsløsninger

Elvestad tror noe av årsakene til det relativt jevne omsetningsnivået gjennom hele måneden skyldes måten mange kunder benytter seg av Klarnas betalingsløsninger på.

– Med våre løsninger kan du handle produktene når du har behov for dem og betale når månedslønnen kommer inn på konto. Du har også mulighet til gratis å utsette betalingsfristen. Det gir fleksibilitet som gjør at du kan bruke din disponible inntekt mer jevnt over måneden uavhengig av kalenderdato, sier Elvestad.

Handlemønsteret gjennom måneden blir også trolig påvirket av når nordmenn får utbetalt sin månedslønn.

– Når du får utbetalt lønn avhenger helt av hvor du jobber. Det bidrar også til at shoppingtrykket gjennom måneden er relativt jevnt, sier Klarna Norges markedsdirektør, Thomas Elvestad.

Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 13-15. mai gjennomført til sammen 1021 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år.

Artikkeltags