Tilbyr omsorgstelefon for innbyggerne: – Det er helt tydelig et stort behov

Fra venstre: Sosionom Guri Bare Solvang, fysioterapeut og folkehelsekoordinator Lillian Langset, avdelingsleder i hjemmetjenesten og kreftkoordinator Gunvor Astrid Folde, fysioterapeut Ina Therese Næss.

Fra venstre: Sosionom Guri Bare Solvang, fysioterapeut og folkehelsekoordinator Lillian Langset, avdelingsleder i hjemmetjenesten og kreftkoordinator Gunvor Astrid Folde, fysioterapeut Ina Therese Næss. Foto:

Smøla kommune har åpnet en omsorgstelefon hvor innbyggerne kan ringe inn med store og små bekymringer – og få svar.

DEL

Inger-Lise Lervik er enhetsleder for Helse og omsorgstjenester i Smøla kommune. De hadde sin første dag med omsorgstelefon denne uka, og fikk svært god respons. Målet er at ingen skal sitte å være bekymret, men få svar på det man måtte lure på.

Tanken er at beboerne i kommunen kan ringe inn om man har bekymringer og trenger å snakke med noen. Praktiske spørsmål, som hjelp til handling eller andre utfordringer i hjemmet blir også besvart etter beste evne.

– Vi fikk veldig mange henvendelser av ulik sort da vi hadde åpent for første gang på mandag. Det er tydelig et stort behov for mange å ha et lokalt tilbud hvor man kan henvende seg, sier Lervik.

Et lite sentralbord

Sosionom Guri Bare Solvang, fysioterapeut og folkehelsekoordinator Lillian Langset, avdelingsleder i hjemmetjenesten og kreftkoordinator Gunvor Astrid Folde og fysioterapeut Ina Therese Næss er fire av dem som skal bemanne telefonen. De vil fungere som et lite sentralbord.

– Det de selv ikke kan svare på, sender de videre til riktige personer i kommunen. Om man har spørsmål om økonomi, for eksempel, har kommunen en avtale med en kontaktperson i NAV. Trenger man hjelp til handling eller liknende har vi kontakt med sanitetsforeningen som kan stille opp der det trengs, forteller Lervik.

Lavterskeltilbud

Omsorgstelefonen er foreløpig åpen i to timer mellom klokken 10.00-12.00 på hverdager. Lervik sier at de gikk for en litt forsiktig start for å se an behovet.

– Om vi ser at vi trenger en større bemanning for å kunne hjelpe og besvare alle som ringer inn, så vil vi vurdere det når vi har fått prøve oss fram litt her nå. Men telefontiden blir mest sannsynlig den samme, sier Lervik.

Lervik sier at organiseringen av dette tilbudet er et imponerende stykke arbeid, og håper mange vil benytte seg av lavterskeltilbudet når det trengs.

– Vi er veldig glade for å ha dette tilbudet oppe å gå, sier hun.

Opplysningstelefon for barn og unge

Også i Kristiansund har kommunen opprettet et telefontilbud. Psykisk helsetjeneste for barn og familier tar imot henvendelser fra barn, ungdom og foreldre som har bekymringer.

– Psykisk helsetjeneste for barn og familier vet at det kan bli vanskelig for mange barn, ungdom og familier nå når alle skal være mye hjemme fordi barnehager, skoler og fritidsaktiviteter er stengt, står det i en pressemelding fra kommunen.

– Her kan barn og ungdom få noen å snakke med om det som er vanskelig for dem. Foreldre kan få råd om hvordan de kan hjelpe og ivareta barna sine hvis de opplever at det er vanskelig og slitsomt hjemme.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken