Gå til sidens hovedinnhold

Tidens Krav økte mest av dagsavisene i fylket

Tidens Krav økte mest av dagsavisene i fylket i fjor med 375 nye abonnenter, en økning på 3,2 prosent fra året før.

Ole Knut Alnæs, ansvarlig redaktør i Tidens Krav, er både glad og stolt over resultatet.

– Dette viser at vi fyller et viktig behov både som vaktbikkje og informatør for folk på Nordmøre. Pandemien har satt et ekstra krav til lokale medier om å raskt komme med informasjon når smitten har spredd seg lokalt. Det mener jeg vi har greid, sier han.

Selv om opplagstallene bekrefter at leserne verdsetter artikler om smittesituasjonen, så påpeker redaktøren at det ikke alltid har vært like enkelt å få ut informasjon fra kommunene.

– Vi har opplevd at noen kommuner har prøvd å holde tilbake informasjon om smittesituasjonen når det har vært utbrudd. Det har også vært vanskelig for privatpersoner å stå fram som smittet. Gjennom god dialog med en rekke kilder har vi fått ut informasjon raskt og bidratt til å holde innbyggerne godt informert om situasjonen på Nordmøre, sier Alnæs.

Krevende omstilling

Avisbransjen har vært gjennom en krevende digital omstilling, der opplagene i mange år ble preget av at journalistikken ble falbydd gratis i et kappløp om å sikre seg en ny generasjon med nettavislesere. Kappløpet ble initiert av de største mediehusene, som lenge trodde det skulle være mulig å finansiere journalistikken med en posisjon som ga tilstrekkelig økte annonseinntekter.

Det viste seg imidlertid at strategien påførte avisene store inntektstap i form av stupende papiropplag, samtidig som nye digitale giganter som Google og Facebook stakk av med en stor del av annonsekaka. I Amedia-konsernet, som Tidens Krav er en del av, falt det samlede opplaget fra 695.000 i 2004 til 562.000 i 2015.

Inntektsfallet ble forsøkt kompensert med kraftig nedbemanning i mediehusene, til bransjen tok konsekvensen av at forretningsmodellen ikke var bærekraftig. For å overleve opprettet mediehusene betalingsmurer for sine nettaviser, slik at leserne igjen måtte betale for journalistenes arbeid, slik det hadde vært i over 100 år med papiraviser.

Etter dette har det kommer til flere digitale abonnenter enn det har falt fra papiravisabonnenter, med det resultat at de rapporterte opplagene har økt igjen år for år.

Amedia-konsernet, som Tidens Krav er en del av, hadde i 2020 et samlet opplag på 707.000, en meget pen økning på 43.036 abonnenter eller 6,5 prosent sammenliknet med 2019. Totalopplaget inneholder vel å merke en del oppkjøpte titler og nykommere, som Nidaros i Trondheim som kunne notere seg for 9.259 digitale abonnenter allerede i sitt første driftsår.

Flere digitale abonnenter

Av Tidens Kravs 12.573 abonnenter var det i fjor 6.468 som abonnerte på avisen både på papir og nett, mens 5.963 leste avisen kun digitalt. Bare 142 hadde papiravisen alene.

En opplagsoversikt fra Amedia-konsernet viser at dette er ganske typisk fordeling for aviser på TKs størrelse. Transformeringen til kun digital lesning er kommet lengst i avisene i de større byene, som Nordlys i Tromsø, Bergensavisen, Fredriksstad Blad og Romerikes Blad. Her er det et flertall som bare abonnerer på avisen digitalt, og for første gang er det også et flertall på landsbasis som leser aviser digitalt, viser tall fra Mediebedriftene.

Appellerer til leserne

Alnæs mener det er potensial for videre økning for Tidens Krav, som er inne i sitt 115. år. Ingen medier på Nordmøre dekker så grundig både næringsliv, politikk, forvaltning og nordmøringenes hverdag, men han vil gjerne gjøre jobben enda bedre. Nå appellerer han til leserne.

– Selv med en redaksjon på 17 ansatte greier vi ikke å dekke alt som skjer på Nordmøre, vi er helt avhengig av tips og innspill fra våre lesere. Vi er evig takknemlig, både for leserbilder, nyhetstips og leserbrev. Tallene bekrefter daglig at vi skriver saker som leserne vil lese. Vi må ofte grave fram saker som ulike personer, etater og bedrifter ønsker å skjule for befolkningen. Det blir enda enklere når vi får gode innspill fra våre lesere, sier Alnæs.

Opplagstall sammenliknet med 2019:


Opplag 2020ØkningProsent
Aura Avis2792210,8
Driva3333160,5
Romsdals Budstikke164492081,3
Sunnmørsposten266002771,1
Tidens Krav125733752,3

Heldigitale

NTB skriver onsdag at det totale opplaget for norske aviser rykket fram med 3,4 prosent fra første til andre halvår i 2020.

– Vi har lenge sett at norske mediebrukere har gått til våre redaksjonelle medier for å holde seg oppdatert på pandemien, og nå ser vi altså en koronaeffekt også i de offisielle opplagstallene, sier administrerende direktør Randi Øgrey i MBL i en pressemelding.

Over 1,2 millioner abonnementer er nå heldigitale, og det digitale opplaget øker med 12 prosent. 85 prosent av de sammenlignbare titlene opplever fremgang, ifølge MBLs tall.

– Dette viser at journalistikken faktisk kan finansiere journalistikken om innholdet oppleves som godt og relevant, sier Øgrey.

Bremset nedgang i papiraviser

Papiraviser har gått jevnt ned over lang tid. I 2019 gikk papiropplaget ned med 13 prosent. Det gikk også ned i fjor, men kun med 4 prosent.

– I en tid hvor informasjonsbehovet er stort, søker mange i større grad til kilder man har høy tillit til for å orientere seg i nyhetsbildet. Stadig flere nordmenn mener det er viktig å bruke et variert utvalg av nyhetskilder og å være oppdatert til enhver tid, sier Øgrey.

Halvparten av dem under 30 år har tilgang på avisabonnement, ifølge MBL. Nær tre av fire nordmenn betaler for abonnementene selv, og svært mange abonnerer på mer enn én tittel.

VG, medregnet papiravis og VG+, er fremdeles Norges største avis etter opplag, med et opplag på over 287.000. Det er en vekst på 8 prosent fra året før.

De er fulgt av Aftenposten og Dagbladet, med henholdsvis 257.000 og 115.000. Deretter følger Dagens Næringsliv, Bergens Tidende og Adresseavisen.

Samtidig gikk salget noe ned for magasiner og ukeblader når det gjelder sammenlignbare titler. Opplaget endte på litt over én million i fjor, noe som er en nedgang på 3,9 prosent.

I fjor ble det solgt 35 millioner blader, hvorav Hjemmet fortsatt er landets største magasin opplagsmessig.

Kommentarer til denne saken