Gå til sidens hovedinnhold

Tenkt deg over fjellet? – Ha mat, drikke, varme klær og tepper lett tilgjengelig i bilen

Forbered deg på vinterens kolonnekjøring.

Uvær har allerede herjet i den norske fjellheimen, og med det er sesongen for kolonnekjøring og stengte fjelloverganger i gang. Kolonnekjøring er krevende, stressende og ikke helt ufarlig. Det melder NAF.

– Forbered deg før turen. Ha mat, drikke, varme klær og tepper lett tilgjengelig i bilen, råder Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Brøytemannskapene er sjefene når det må kjøres kolonne over fjelloverganger. Deres anvisninger skal følges. Før du skal over er det viktig å fylle opp med drivstoff, om det er bensin, diesel eller strøm.

–En toppladet elbil er det mest komfortable man kan bli stående på tomgang med. Varmeapparatet kan man ha på i både tuneller og snøfokk. Med en bensin- eller dieselbil må motoren skrus av i tunneler og hvis bilen snør igjen, for å unngå fare for å bli kullosforgiftet, sier Sødal.

– Dette er ikke et problem med elbil forutsatt at du har nok strøm. Da kan varmeapparatet gå, men følg med på batterikapasiteten, fortsetter han.

Pakk riktig

Skal man over fjellet er det viktig å forberede seg litt. Varme klær, tepper og varm drikke må med, og legg det inne i kupeen i bilen så det er lett tilgjengelig. Også lommelykt, slepetau og spade er viktig å ha lett tilgjengelig.

–Det gjelder å ikke pakke det man trenger ved kolonnekjøring så bortgjemt at man ikke klarer å finne det frem i uværet, mener Sødal og fortsetter:

– Litt underholdning kan også være greit å ha tilgjengelig, særlig om man reiser med barn. Det blir mye venting når det er kolonnekjøring, avslutter han.

Råd for kolonnekjøring

* Ha lykt, slepetau og snøspade lett tilgjengelig i kjøretøyet
* Det er lurt å ha med mat og varm drikke
* Har du tåkelys, bruk dem!
* Hold «øyekontakt» med bilen foran
* Hold mest mulig jevn hastighet
* Ikke kjør ut av kolonnen eller forsøk å snu
* Dersom du må stoppe eller det blir stopp i kolonnen, må du ikke bevege deg bort fra bilen. Det kan være livsfarlig.

(Kilde: NAF)