Gå til sidens hovedinnhold

Tankespill serviceverft

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Byen bør i større grad ta del i verdiene som skapes rundt oss ved å bygge ut et serviceverft. Tjenestene forsvant i stor grad med Sterkoder. Slippene i Vågen er for små til å ta imot dagens store føringsbåter og de nye store fergene som betjener området vårt. Supplybåtene har vi aldri kunne betjent annet enn ved kai.

Den tidligere byggebeddingen ved Sterkoder i Melkvikan ble skapt for fartøy av denne størrelsen. Her er det bare «å rulle ut»/ montere slipp.

Den blå byggehallen ved siden av ble i sin tid bygd for verftsaktiviteter. Nå kan den fortsatt bli brukt til bygge/ konstruksjonshall, administrasjon, messer/ sanitærrom, lager etc. Knapt med kaifasiliteter per i dag, men her er det plass om det er vilje. Store, viktige fasiliteter ligger nærmest ubenyttet nå.

Det skal små investeringer til for å få i gang et verft. Kanskje kan verftet i stor grad bare kjøpe tjenester av bedrifter som alt er innenfor UMOE- og Vestbase-området. Herunder samarbeide med KMV inne i Vågen? Og her er store utvidelsesmuligheter mot nord. Arnfinn og Ivar Kamsvåg kjempet i alle år for å få tilleggsgrunn av Faksvåg uten å lykkes.

Dette kan bli et riktig bra verftsområde. Helt erstatte KMV om de ønsker en slik løsning. Rense opp Vågen, ref. Stein Inge Naas. Og det er plass til flere slipper - som nevnt av John Inge Hals - og mulighet for ytterligere kaiareal.

Tilkomst til kaiplan i forkant av Sterkoders tidligere administrasjonsbygg/ nå Melkvikan Industripaark - uten å kjøre gjennom verkstedområde - kan oppnås ved tilknytting til tidligere vei ned til Mobil sitt kaianlegg som oppgraderes. Ellers ligger nærmest alle parkeringsplassene utenfor/over kaiplan.

Kommentarer til denne saken