Andreas Sjalg Unneland, som sitter i justiskomiteen for SV, vil at fartsbøter ikke skal ha faste takster som nå, men at man i likhet med fyllekjøring skal bøtelegges etter inntekt, skriver VG.

– Dersom du kjører i fylla er det standardisert at boten beregnes ut fra 1,5 ganger månedslønnen. Det er ingen fornuftig grunn for at det samme ikke skal gjelde dersom du råkjører, sier Unneland til avisen.

Unneland bruker seg selv som eksempel: Med sin stortingslønn vil han få 133.039 kroner i bot, hvis han skulle betalt 1,5 månedslønner.

Slik er prisnivået i dag:

Dette koster det å kjøre for fort i 70- og 80-sone

Dette er størrelsen på foreleggene når fartsgrense på stedet er 70 km/t eller høyere, og fartsoverskridelsen er:

  • til og med 5 km/t: 850 kroner
  • til og med 10 km/t: 2.300 kroner
  • til og med 15 km/t: 3.700 kroner
  • til og med 20 km/t: 5.150 kroner
  • til og med 25 km/t: 7.000 kroner
  • til og med 30 km/t: 9.300 kroner
  • til og med 35 km/t: 11.150 kroner

Kilde: Forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker

Laksearvingen Gustav Magnar Witzøe, som hadde en inntekt på 1,2 milliarder kroner i fjor, ville til sammenligning fått 150 millioner kroner i bot for en fartsovertredelse, sier Unneland.

Unneland viser til at varianter av tilsvarende måter å taksere fartsbøter allerede brukes flere steder i Europa, og sammenligner det med at man har et progressivt skattesystem i Norge.