Stor koronarapport: Vi storhandlet på nett i vår

I perioden 13. april til 31. mai storhandlet vi på nett. Det viser statistikk fra mer enn 7.000 norske nettbutikker.

I perioden 13. april til 31. mai storhandlet vi på nett. Det viser statistikk fra mer enn 7.000 norske nettbutikker. Foto:

Én kommune i Møre og Romsdal skiller seg ut – brukte nesten 50 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen.

DEL

Innbyggerne i Aukra brukte hele 46 prosent mer på netthandel enn gjennomsnittsnordmannen i perioden 13. april til 31. mai. I fylket sett under ett ble det handlet akkurat like mye per innbygger som hva gjennomsnittsnordmannen gjorde i perioden.

Det viser statistikk fra mer enn 7.000 norske nettbutikker som benytter Klarna som betalingsløsning. Det er Klarna som melder dette i en pressemelding mandag.

Normaliserer seg

Troms og Finnmark er det fylket i Norge hvor det har blitt handlet mest per innbygger i den siste delen av april og hele mai. Hasvik kommune i det samme fylket er den enkeltkommunen som har handlet mest per innbygger. Her handlet de 71 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen.

– Etter påske har innbyggerne i vårt nordligste fylke handlet hele 18 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen. Noen uker tidligere, like etter at de strenge koronatiltakene ble innført, handlet de imidlertid langt mindre enn gjennomsnittet. Da var Oslo helt på topp. Nå ser det ut som ting normaliserer seg. Innbyggerne i nord er vanligvis de som handler mest på nett per innbygger, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Blant de 20 største kommunene er det Oslo og Nordre Follo i Viken fylke som troner på shoppetoppen. I Ålesund kommune handlet innbyggerne derimot åtte prosent mindre i snitt enn gjennomsnittsnordmannen gjorde i denne perioden.

Økte salgsvolumet i april med 53 prosent

– Sammenliknet med februar økte salgsvolumet en gjennomsnittsdag med hele 53 prosent i april og 37 prosent i mai. Dette er svært kraftige utslag over en så kort periode. Det viser med all tydelighet at mange har handlet hjemmefra framfor å gå i butikken, sier Elvestad.

I rapporten Klarnas netthandelspuls har betalingstjenesten hentet inn statistikk fra samtlige av de norske nettbutikkene som benytter seg av deres løsninger. Samlet utgjør dette volumet mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norge.

Koronaperioden kan deles inn i tre klare faser

Rapporten viser at netthandelen fra mars og til og med mai kan deles inn i tre klare faser:

En hamstringsfase der salg av spesielt mat og drikke gikk kraftig opp.“Underholdnings- og aktivitetsfasen» kom som en følge av at mange nordmenn var mye mer hjemme på grunn av de strenge koronatiltakene som ble innført midt i mars. Da opplevde Klarna en spesielt kraftig økning innenfor segmentet erotiske artikler. Kvinner økte sine kjøp i denne kategorien med hele 95 prosent fra hamstringsfasen. Normaliseringsfasen, som begynte like etter påske og har vart fram til nå, viser spesielt en økning innenfor sesongprodukter som biltilbehør og hus og hage.

– Det er helt åpenbart at også normaliseringsfasen blir preget av koronatiltakene. Mange skal ha sommer hjemme på grunn av smittesituasjonen. Vi bruker mer penger på hus og hage og fikser bilen før bilferien. Det gjør vi i større grad enn det som er vanlige sesongsvingninger, sier Elvestad.

Mat og drikke på nett – den store kategorivinneren

Den store kategorivinneren gjennom hele koronaperioden fra 1. mars og fram til 31. mai er mat og drikke. Nordmenn handlet hele 85 prosent mer av dette enn det de gjorde før pandemien forandret hverdagen vår.

– Det finnes en hel rekke enkeltkategorier som mange har handlet på nett for første gang. Mat og drikke er i spissen blant disse. Vi tror dette vil prege netthandelen framover. Nye kundegrupper finner nye kategorier, og netthandelen vil trolig vokse raskere enn den ellers ville ha gjort, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.

Netthandelsshoppetoppen i Møre og Romsdal:

Kommune

Shoppingindeks (per innbygger)*

Aukra

146

Aure

126

Tingvoll

117

Smøla

113

Gjemnes

112

Stranda

110

Sunndal

110

Giske

109

Averøy

108

Molde

107

Surnadal

103

Hareid

103

Ulstein

103

Vestnes

101

Fjord

101

Herøy (Møre Og Romsdal)

101

Ørsta

101

Hustadvika

99

Rauma

99

Vanylven

99

Kristiansund

99

Volda

93

Sykkylven

93

Ålesund

92

Sula

92

Sande

90

Fylkesshoppetoppen

Fylke

Shoppingindeks (per innbygger)*

Troms og Finnmark

118

Oslo

115

Nordland

110

Trøndelag

103

Viken

102

Møre og Romsdal

100

Vestland

97

Innlandet

96

Vestfold og Telemark

92

Rogaland

85

Agder

78

*Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens handling i perioden 13. april-31. mai. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i kommunen/ fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken