I forbindelse med Dyregod denne helga skal det stilles ut et helt spesielt kjøretøy på Batnfjordsøra. Dette er en Unic modell 1907-08, som var Norges første ordinære rutebil da den gikk i trafikk over Fursetfjellet.

Unic-en stilles ut i friluft utenfor et bygg (tidligere Gjemnes elektro) ved Bunnpris-butikken, sammen med ei hestetrille. Det er gratis å komme og se på bilen, og det vil være folk ved kjøretøyene disse dagene som kan orientere og svare på spørsmål om samferdselshistorien.

Bilen har vært på utstilling på Batnfjordsøra siden i starten av juni i år. Det var 29. juni i fjor at restaureringskomiteen var i Oslo og hentet den. Komiteen ble opprettet i 2011, og bilen har siden høsten 2011 vært under kyndig detaljert gjennomgang av landets beste spesialister på såkalte messingbiler. Det var under veteranbilstevnet i 2008 at de første pengene ble gitt til Romsdalsmuseet med oppfordring til restaurering.

Framover skal Unic-en brukes til utstilling og sjarmøretapper ved løp og treff for eldre kjøretøy.

– Håpet er å få denne fast utstilt på sommeren her for framtiden i et egnet bygg, sier Øyvind Silset, som har stått for arbeidet med utstillingen av Unic-en sammen med konservatoren på Romsdalsmuseet, Arnfinn Rønning og Siri Ask Fredriksen.

Automobilruta mellom dampskipsanløpsstedene på Batnfjordsøra og Molde hadde oppstart 12. mai 1908, etter at konsesjonen ble gitt til Aarøe Automobilselskab i november året før. Kjøretøyet er en kombinasjon av fransk chassis og norsk karosseri bygd på vognfabrikk i Oslo.

Bakgrunnen for ruta var et stort potensial for å effektivisere forbindelsen mellom hovedstaden Kristiania (Oslo) og Møre og Romsdal. Forbindelsen om Rørosbanen, med dampskip Trondheim–Kristiansund–Batnfjordsøra revolusjonerte forbindelsen, og deretter kom forslaget om biltransport over fjellet.

– Den første konsesjonen for rutebiltrafikk mellom Batnfjordsøra og Molde ble gitt i 1902 av amtmann Alexander Kielland til bergenserkjøpmannen Christian Harmens, men denne kom ikke i gang. Samme mann fikk også konsesjon samme året mellom Voss og Bergen, men denne kom heller ikke i gang. Allerede i 1899 hadde faktisk styret i Christiansunds dampskibsselskap anbefalt at det ble startet opp automobilrute mellom dampskipsanløpsstedet Batnfjordsøra og Hjelset, forteller Silset.

Ruta med Unic-en ble populær, og det ble raskt bestilt enda en bil. Riktignok var den upopulær blant flere bønder, som mistet skysspenger samtidig som bilen kunne skremme hestene.

Hestetrilla fra Øragarden på Batnfjordsøra som skal stilles ut sammen med Unic-en i helga, er en av de mange vognene som ble brukt til transporten mellom Batnfjordsøra over Fursetfjellet – som først gikk til Eide ved Kleive, deretter Hjelset og så til Molde fra cirka år 1900.