Usigelig vakkert

Det Norske Solistkor og dirigent Grete Pedersen satte sterke følelser i sving under sin konsert i Kirkelandet kirke søndag kveld.

Det Norske Solistkor og dirigent Grete Pedersen satte sterke følelser i sving under sin konsert i Kirkelandet kirke søndag kveld.

Artikkelen er over 4 år gammel

Solistkoret tok nesten pusten fra de 150 tilhørerne da de avsluttet årets KKKK-festival søndag.

DEL

Vi gir deg alt om hvordan valget påvirker deg - KUN 5 kr for 5 uker

Hva bor i lyden av et menneske? Slik kan en fundere etter at Det norske solistkor satte fyr på både hjerte og hjerne i Kirkelandet kirke i går kveld.

Italieneren Luciano Berio skriver ikke ut fra hva verken instrumenter eller ensembler makter, men ber utøvere igjen og igjen om å overgå seg selv, flytte grenser og utforske bortenfor selv det virtuose. I «Cries of London» ble vi nok en gang vitne til dette.

Særdeles lekkert vokste Per Nørgårds suite «Ubrudt vår» - over tekster av Piet Hein - organisk, forbløffende, overraskende og underfundig ut av koret. Som levende natur.

Men det var i nettopp dettes kontrast den mest rystende og ensomme skjønnhet skulle forløses i kirkerommet og i oss som var der.

For med Gustav Mahlers orkestrale univers lagt ut for 16-stemmig menneskeklang, skjedde det som bare unntaksvis skjer fullbårent på konsert; over teksten «Ich bin der Welt abhanden gekommen» (jeg er tapt for denne verden) kunne man tas med mot tilværelsens ytterste grense, der siste rest av stofflighet og menneskets opplevelse av seg selv står på kanten av utslettelse.

Les vår anmelder Eirik Sørborgs hele omtale av konserten i Tidens Kravs mandagsutgave.

Artikkeltags