Ny musikk for Olav den Hellige

Da Olav Haraldsson ble døpt i Rouen for 999 år siden, innledet det den kanskje største kulturelle påvirkningen Norge noen sinne har fått på en gang, mener Dordi Skuggevik Tande. Hun har planer for en stor feiring.

Da Olav Haraldsson ble døpt i Rouen for 999 år siden, innledet det den kanskje største kulturelle påvirkningen Norge noen sinne har fått på en gang, mener Dordi Skuggevik Tande. Hun har planer for en stor feiring. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Surndalingen Dordi Skuggevik Tande planlegger konsert i Paris.

DEL

16. oktober 1014 ble Olav Haraldsson, senere Olav den Hellige, døpt i Rouen i Frankrike. Dordi Skuggevik Tande fra Surnadal vil lage et oratorium for å minnes dåpen.

«Olav den Helliges dåp» er navnet på prosjektet. Skuggevik Tande har skrevet teksten, organist og komponist Ole Karsten Sundlisæter skriver musikken.

Notre Dame

Oratoriet skal ha medvirkende fra Frankrike, Island og Norge. Premieren vil bli lagt til Notre Dame de Rouen 15. oktober 2014, med en ny framføring i Saint Eustache i Paris to dager senere.

Pre-premieren skal foregå i Stavanger, sannsynligvis 17. september neste år.

Besetningen blir et stort flerstemt kor, et gregoriansk kor, symfonisk orkester og et stort orgel. I tillegg kommer fem sangsolister; fra Frankrike, Island og Norge.

Bass-baryton Trond Gudevold, som flere ganger har gjestet Kristiansund under Operafestukene, er forespurt om å ha hovedrollen som Olav.

Tung påvirkning

Vikinger fra nord hadde i lang tid herjet Frankrike da den unge høvdingen Olav Haraldsson høsten 2013 kom til Rouen med sin store flåte. Olav og hans menn hadde utført de frykteligste illgjerninger på sitt vikingtog fra Østersjøen, via London og nedover kysten langs Bretagne.

I løpet av sitt opphold i Rouen ble Olav og alle hans menn døpt.

- Besøket i Rouen ble et dannelsesopphold for disse mennene. De kom hjem til Norge etter et dyptpløyende møte med den kontinentale og kristne kulturen, og det representerer kanskje den tyngste kulturelle påvirkningen Norge noen gang har fått på én gang. Den brutale vikingmentaliteten ble vendt i en ny retning, skriver Dordi Skuggevik Tande i prosjektbeskrivelsen.

Stor musikk

Teksten i oratoriet er skrevet på latin, fransk, islandsk og nynorsk. Nynorsk, fordi det ligger nærmest det norrøne språket.

Den gregorianske sangen gir linjen i kirkeårets gang. De andre tekstene går inn i den eksistensielle krisen den unge kongen befinner seg i.

Sammen med Ole Dahl Rossbach, musikkritiker og i mange år leder av repertoarutvalget for Operaen i Kristiansund, har hun hørt gjennom flere lydopptak med musikk skrevet av Ole Karsten Sundlisæter.

- Vi vil hevde at Sundlisæter kommer til å skrive «stor» musikk. Musikken hans er organisk og klinger med stor briljans. Han vil kunne skrive en musikk som er på høyde med temaet, mener Dordi Skuggevik Tande.

Internasjonalt

Orkesteret ser ut til å kunne bli Operaorkesteret i Rouen. Det polyfone koret er det nye Stavanger Oratoriekor, startet og ledet av Sundlisæter, og vil bli slått sammen med det polyfone koret i Notre Dame de Rouen.

Det gregorianske koret er komponistens eget kor Schola Sanctus Svithun i Stavanger og Choeur Grégorien de Paris (mannskoret).

Ved orgelet sitter professor Gabriel Marghieri, titulærorganist i Sacré Coeur de Paris og katedralen i Lyon.

Artikkeltags