Kristiansund et sikkerstikk for Hanne Krogh

Kristiansund Koriosa og Hanne Krogh er blitt gode venner. Tirsdag var koret et trygt bakteppe.

Kristiansund Koriosa og Hanne Krogh er blitt gode venner. Tirsdag var koret et trygt bakteppe.

Artikkelen er over 5 år gammel

... nesten uansett hva hun kommer med.

DEL

De siste årene er det tre tenorer hun har valgt som støttespillere, enten like før jul, eller som tirsdag, da hun i Festiviteten inviterte til en historiefortelling med «Ta meg til havet».

Denne gangen hadde hun tatt utgangspunkt i historier fra sin egen familie, som sannelig har opplevd nok til at de kan fylle en hel forestilling.

Disse var satt inn i et nasjonalt bilde. Utvilsomt en interessant idé, men krevende å gjennomføre. Også tidsmessig. På grunn av trykkstarten måtte vi gi oss etter sju kvarter. Da var det ennå et par nummer igjen på programmet.

Når Hanne velger å ha med seg tre tenorer i toppklasse (Thomas Ruud, Jan Erik Fillan og Hallvar Djupvik), må hun selvsagt bruke dem. Publikum satte stor pris på det de leverte, men ikke alt passet like godt inn i sammenhengen.

Eier scenen

Hanne Krogh eier scenen fra første sekund. Hun kommer inn i turkis, vid kjole mens havtåka ruller langs gulvet. Hun trekker fram Kristiansund som musikkby og forsikrer at hun skjønner at dette er en by som vet hva storhavet har å fare med.

Flørtingen tåler vi. Men kanskje er hun i ferd med å tyne sitt konsept for mye. Mye prat blir det også – for mye. «Ta meg til havet» hadde gjort seg i en strammere variant.

Men vi kommer ikke unna at det er mye fint å høre på. Hanne Krogh er den som synger mest denne gangen. Stemmen er ikke den samme som da hun vant Melodi Grand Prix, men med stor rutine kommer hun godt gjennom det meste.

Tenorene leverer varene. Djupviks «You'll never walk alone» er blant de bedre vi har hørt. Kristiansund Koriosa, under ledelse av Elin Persson, var et tydelig og behagelig bakteppe. Det er de også når Hanne Krogh kommer tilbake til Kristiansund 24. november.

Artikkeltags