Gå til sidens hovedinnhold

Solskjeltriangelet

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Henning Torset har publisert et interessant innlegg om fergefri forbindelse over Talgsjøen, Edøyfjorden og Vinjefjorden, som han kaller Solskjeltriangelet. Dette er gode tanker som mange har tenkt, men jeg vil takke for at Høyre prøver å trekke i gang arbeidet, for det har altfor lenge vært urovekkende stille om fjordkryssing på Ytre Nordmøre.

Jeg har imidlertid et par kommentarer. Den første og viktigste kommentaren er at forbindelse over Vinjefjorden mest sannsynlig bør gå på nordsida av Aursundet. Det vil gi kortere reise fra Aure og nordover, mens det for andre reisende har mindre betydning. Forbindelsen vil i tillegg i seg selv bli kortere, og dermed billigere. Det er også sannsynlig at en bruforbindelse slik det er tegnet inn vil forutsette en høybruløsning for å ikke komme i konflikt med oppdrettsnæringen.

Den andre kommentaren, som gjerne er tenkt allerede, men som ikke går klart frem av innlegget, er hvor viktig det er at dette prosjektet blir sett på, og arbeidet med, som ett prosjekt (og ikke tre). Årsaken til det er både synergieffektene disse forbindelsene vil ha seg imellom, at de tre forbindelsene har en gjensidig innbyrdes nytteeffekt, og ikke minst at hele prosjektet vil kunne utløse fergeavløsningsmidler for tre fergestrekninger i 40 år. Dette siste vil ha stor betydning for realisering av prosjektet, og vil bidra til at det er enklere å få gjennomført hele prosjektet under ett enn å få gjennomført hvert enkelt prosjekt hver for seg.

Les også

Aure er løsningen

Les også

I generasjoner har vi kjempet for reisen over Edøyfjorden og Talgsjøen

Det siste jeg vil kommentere er at forbindelsen over Edøyfjorden bør trekkes litt lenger øst, slik at den kan kombineres med forbindelse over Ramsøyfjorden og dermed knytte Hitra fergefritt sammen med Aure og Smøla. Denne forbindelsen vil dermed også kunne fungere som avlastningstunnel for Hitra og Frøya.

I prinsippet burde dette prosjektet være selvfinansierende, men det er likevel usikkert i hvilken grad vi kan regne med fylkeskommunal støtte til dette, særlig med tanke på at Nordøyvegen vil binde opp økonomien i Møre og Romsdal de neste årene, og Todalsfjordprosjektet står som nummer to etter Nordøyvegen.

Det ville slik sett vært interessant å undersøke viljen til å gjennomføre et slikt prosjekt i de to regionene som er berørt; Møre og Romsdal og Trøndelag, eventuelt om det er større interesse for det i Trøndelag om Aure og Smøla skulle oppnå regionendring i neste periode.

Kommentarer til denne saken