Jeg tok allerede i 2012 opp kampen mot de differensierte priser som Coop praktiserer. Det er de minste butikkene som har de høyeste prisene og er dyrest for kundene.

Etter en ny runde med leserinnlegg i flere aviser først i mars, har direktør, politikk- og myndighetskontakt Ingvill Størksen gitt meg et tilsvar i Nationen 3. mars, der hun skriver: «Opprettholdelse av nabolagsbutikken er solidaritet i praksis. For Coop er det viktig å bidra til at innbyggerne i Norge har et sted å handle dagligvarer der de bor».

Dette er vel og bra til du har passert kassa og betalt for varene du har kjøpt. En nærmere granskning av kvitteringen vil vise at varene er mye dyrere enn i de andre butikkene i Coop-kjeden. Dersom ikke ledelsen i Coop forstår dette er det all grunn til å få ledelsen til å forstå at dette oppfattes som en bevisst prispolitikk for å få avviklet og nedlagt markedssegmentet snarest mulig for å få en mer rasjonell organisasjon. Jeg kan ikke forstå forklaringene Størksen gir på annen måte.

Kundene reagerer

Jeg er også blitt kjent med, uten at det har vært noe samarbeid om innholdet, at Vevang Kvinne- og familielag har sendt et skriv til Coop Nordvest med tittel: «Nærbutikken vår.» Vevang er ei bygd ved turistmagneten Atlanterhavsvegen på Nordmøre. Nærbutikken vår Coop Marked Vevang ligger strategisk til med lett adkomst, gode parkeringsmuligheter og trivelig betjening. Her er det blant annet tømmeplass for bobiler og en fin uteplass med steinbenker og bord. Her er også startsted og parkering for en tursti, Vevang Kultursti, som er mye benyttet av folk fra fjern og nær.

I sommerhalvåret er det mange besøkende i butikken, særlig turgåere og turister, men i vinterhalvåret er det mindre aktivitet.

Vi registrerer at mange av bygdas familier drar ut fra nærbutikken for å gjøre storhandel. Selv om mange av bygdefolket stikker innom når småting trengs, monner ikke det. Når vi spør om hvorfor folk drar ut av bygda for å handle stort, får vi som svar at mange av varene har en mye høyere pris enn i andre butikker, og at det er økonomiske årsaker til handelslekkasjen.

Handelsforbud

Til og med den lokale barnehagen har sluttet å handle på Coop Marked Vevang på grunn av prisene. Den økonomiske flerprispolitikken som Coop-kjeden praktiserer, irriterer også mange. Det at vi som bor her på et lite sted med Coop Marked skal måtte betale mer for en vare enn tilsvarende varer i Coop Prix og Coop Extra, fører til at folk i bygda handler i konkurrerende butikker og i kjeder med lavere priser. Kundene er ikke lenger solidariske til nærbutikken, skriver leder Randi Slatlem i brevet fra Vevang Kvinne og familielag.

Dette kan det gjøres noe med. For å bøte på handelslekkasjen i bygda, vil Vevang Kvinne- og familielag anmode Coop Nordvest om å opprette Coop Prix på Vevang. Dersom prisene blir mer konkurransedyktige, tror vi at vi kan få tilbake flere av de lokale kundene, og dermed få økt omsetning, slutter brevet fra Vevang Kvinne- og familielag til Coop Nordvest i Orkanger.

Farevarsel som redning

Det er all grunn til å håpe på at ledelsen i Coop vil ta innover seg og forstå de kulturproblem som er i ferd med å kvele markedssegmentet. Ingen organisasjon er som kjent sterkere enn det svakeste ledd. Her er det solidariteten skal tre inn og støtte det svakeste leddet. Ikke med dyrere priser, men med like priser for samme vare i alle Coop-segmenter. Det er solidaritet. Når denne utfordringen er forstått, akseptert og gjennomført, kan også direktør, politikk- og myndighetskontakt Ingvill Størksen ha en trygg arbeidsplass med god lønn, i framtiden!

Les også

«Litt ditt», men hvor er det blitt av solidariteten?