Snart får Nordmøre tre, topp moderne ferger: – Et stort kvalitetsløft for de reisende

Nye ferger på vei til Nordmøre.

Nye ferger på vei til Nordmøre. Foto:

Inn i sambandet Seivika – Tømmervåg, og Edøy – Sandvika.

DEL

Innbyggere og reisende på Nordmøre får snart tre nye, topp moderne ferger å reise med, opplyser Fjord1 mandag.

Fergene, som er planlagt inn i sambandene Seivika -Tømmervåg, og Edøy – Sandvika, er nå på vei mot sine planlagde driftsområder. MF «Tustna» er satt i drift, mens MF «Grip» og MF «Smøla» er under klargjøring til drift.

Søsterfergene MF «Tustna» og MF «Grip» skal trafikkere henholdsvis A- og B-ruta på Seivika – Tømmervåg.

Begge fergene har plass til 80 personbilenheter (PBE), og er bygget ved det tyrkiske verftet Cemre Shipyard.

MF «Smøla» (50 PBE) ble overlevert til Fjord1 på torsdag i forrige uke, og skal trafikkere sambandet Edøy-Sandvika.

Allerede dagen etter formell overtaking på Havyards verft i Leirvik, starta turen til Nordmøre. Fergen skal nå klargjøres til rutestart, og er planlagt i drift om kort tid, melder Fjord1.

Flere problemer

Det har imidlertid vært flere startproblemer for Fjord1 tidligere. Da den splitter nye elferga «Eresfjord», som går strekningen mellom Halsa og Kanestraum, skulle starte sin ferd på fjorden, ble den liggende lenge ved kai i Kristiansund. Årsaken: Batteritrøbbel.

– Batteripakken ble overladet. Maksgrensa som går ved 60 prosent, ble overskredet. I forbindelse med utskifting av flere celler sist uke, ble det også utført software oppgraderinger. Dessverre fungerte ikke den nye programvaren som forutsatt, sa regionleder Odd Reidar Ormåsen i Fjord1 til Tidens Krav 11. mars.

Samme dag kunne en rask kikk på marinetraffic.com avsløre at Fjord1 da hadde fem ferger, inklusive «Eresfjord», liggende uvirksomme i Kristiansund. De andre var «Rauma», «Solnør» samt de to nyankomne elfergene «Grip» og «Tustna».

– Hvorfor i all verden setter dere ikke inn en av disse på Halsafjorden når det akkurat nå går bare to ferger her og det i løpet av dagen må påregnes at den ene av disse må tas ut av drift på grunn av høy flo? spurte TK.

– Vi har for tiden en kjempevanskelig fergekabal på Nordmøre med enorme utfordringer. Dette knyttet til fartøyspesifikke begrensninger og det pågående kaiarbeidet på de fleste fergekaier på Nordmøre. Jeg beklager virkelig situasjonen. Men det er dessverre ikke så enkelt som at enhver av disse fergene kan tas i drift på kort varsel, svare Ormåsen.


Tipp, topp fasiliteter.

Tipp, topp fasiliteter. Foto:

Skreddersydd

Nå melder altså Fjord1 at alt skal være i rute. Og tross den ekstraordinære situasjonen i disse dager med koronapandemi, kan Fjord1 likevel melde om god framdrift på sine nybyggprosjekter.

Regionleder i Fjord1, Odd Reidar Ormåsen, er derfor ekstra glad for å meddele at Fjord1s nye og miljøvennlige ferger snart er på plass som planlagt på Nordmøre:

– MF «Tustna», «Grip» og «Smøla» vil alle bidra til en omfattende oppgradering på sambandene sammenliknet med dagens materiell. Dette er moderne elferger som primært skal gå helelektrisk. De er optimaliserte og skreddersydd for sambanda med hensyn til stabilitet og energieffektivitet, i tillegg til å tilby gode passasjerfasiliteter.

Han tilføyer at «i tillegg til de store utslippskuttene som fartøyene representerer, vil det òg innebære et stort kvalitetsløft for de reisende».

De to siste nybyggene i Nordmørspakken er MF «Møringen» og MF «Stangvikfjord», og er ventet å være i drift før sommeren.
MF «Møringen» blir B-ferge på Edøya – Sandvika, mens MF «Stangvikfjord» skal trafikkere sambandet Kvanne – Rykkjem.

Artikkeltags