(Nettavisen): Coop Mega reklamerer for kupp på Toro-varer denne uken i sin kundeavis.
Ifølge Aftenbladet.no har en kvinne som lot seg forbause over dette, tatt kontakt med dem.
– I dag var jeg på Mega, siden de blant annet har 40 prosent rabatt på gryteretter. Selv om jeg vet at Coop Mega i utgangspunktet er en dyr butikk, tenkte jeg at det var litt å spare på 40 prosent uansett, så jeg kjøpte med meg en god del gryteretter, forteller hun til avisen.
Senere samme kveld stakk hun innom Rema 1000 og sammenlignet prisen med det hun hadde betalt til nedsatt pris hos Mega:
– Jeg innså da at jeg faktisk betalte mer for gryterettene på Mega, selv med 40 prosent rabatt, enn hva jeg hadde gjort på Rema, sier hun videre.
Den forbruker-bevisste kvinnen viser til Toro-posen «Toro Bali kyllinggryte», som med 40 prosent rabatt koster 22,74 hos Coop Mega og uten rabatt koster 20,90 kroner hos Rema 1000.
– Jeg fikk litt sjokk og er mildt sagt ganske provosert. Skjønner ikke hvordan det kan være mulig, sier hun.
10 prosent dyrere på supermarkeder
Nettavisen har tidligere sammenlignet tilbud fra supermarkeder, som Coop Mega og Meny, med prisene på identiske varer hos lavpriskjedene.
Det er blitt avdekket at tilbudene ikke er reelle, og at forbrukeren faktisk taper penger.
Dagligvareekspert Odd Gisholt har tidligere uttalt at supermarkedene har blitt ganske drevet på tilbudskampanjene.
Generelt ligger Meny og Coop 10 prosent høyere enn lavpriskjedene. Det har også Nettavisens pristester vist, der prispåslaget har vært på mer enn 15 prosent.
I februar varslet en samlet dagligvarebransje at de ville øke prisene. Lavpriskjeden til Coop, Extra-kjeden, satte opp en rekke varer 1. februar, og Rema 1000 fulgte straks etter.
Kiwi frøs prisen
2. februar fortsatte Coop-eide Extra å øke prisene, og satte opp prisene på både saft og sjokolade med både 10 og 28 prosent.
Konkurrenten Kiwi valgte derimot å fryse prisen på en rekke varer. Det resulterte i at Extra tok en helomvending. Prisene ble satt ned på nivå med Kiwi og det samme gjorde Rema 1000.
Kjedene har i etterkant uttalt at de selger med tap. Og at det er begrenset for hvor lenge de kan holde prisene nede.
Slik svarer Coop:
– Her sammenligner kunden en lavpriskjede og et supermarked. I et supermarked er det økte kostnader på grunn av bredere vareutvalg og kostnader med å ha blant annet ferskvaredisk. For en fast Mega-kunde vil nok prisene med 40 prosent rabatt oppleves som et kupp, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop til Aftenbladet.no.
Sterke beskyldninger mot dagligvarekjeden: – Vi mister 4000 kunder daglig
