Berger flyruta til Værnes

Artikkelen er over 17 år gammel

Kristiansund kommune kjemper en seig kamp for å berge den nye flyruta som er satt inn mellom Kristiansund og Trondheim.

DEL
I går kveld ble det innkalt til et ekstraordinært formannskapsmøte for å sikre finansieringen av ruta. Det skjedde ved at formannskapet vedtok å gå inn med 247.500 kroner i form av en «storkundeavtale» om kjøp av 100 billetter, som skal tas ut etter behov i løpet av en periode på tre år.

- Nå er det viktig å få fylkeskommunen og ikke minst Statoil og de andre oljeselskapene til å benytte seg av ruta, sier ordfører Dagfinn Ripnes. Han mener at kommunen nå har strukket seg så langt det går an for å opprettholde driften. Det var det flere andre talere i formannskapet som også ga klart uttrykk for.

- De ansatte i Statoil kan i hvert fall ikke klage på flytilbudet, dersom de ikke benytter ruta, var omkvedet blant politikerne i Kristiansund i går kveld.

Ni passasjerer
Etter at Braathens la ned 7. januar i fjor har Kristiansund kommune har lagt ned mye innsats i å få flyruta til Trondheim på lufta igjen. Det har vært mange samtaler med Braathens og Widerøe, hvor konklusjonene er at det ikke finnes ledig fly før tidligst om seks måneder. Det er også snakk om et betydelig offentlig mellomlegg for å starte ruta igjen.

Imens kom Eurocharter altså på lufta. Eier og daglig leder Kurt Fagerheim trenger ni passasjerer på hver tur for å få økonomien til å gå i hop. Fra 8. april er tilbudet to daglig avganger morgen og kveld mandag, onsdag og fredag. To daglige avganger morgen og kveld tirsdag og torsdag er spesielt beregnet på ansatte i offshore-bransjen. Selskapet trenger litt mer drahjelp for å komme på plussiden.

- Kristiansund kommune har behov for å foreta reiser til Trondheim og Stjørdal hele året til ulike møter, kurs og konferanser, sier rådmann Anton Monge, som understreker at kommunen har et ønske om å videreutvikle ruta.

- Da må også andre aktører forplikte seg til å benytte tilbudet. Vi har nå en jobb og gjøre spesielt overfor fylkeskommunen og Statoil, sier rådmannen.

19-seters fly
Ruta mellom Kristiansund og Trondheim startet 4. mars med tre dager i uka, og har altså senere utvidet tilbudet til alle hverdager. Eurocharter foretar bookingen selv, og håper på å få til en avtale med Braathens om håndtering av passasjerer og bagasje. Selskapet benytter nå en 19-seter Fairchild Metro III med trykkabin, innleid fra North Flying i Danmark.

Eurocharter ble startet i 1995, og er eid og ledet av Kurt Fagerheim. I tillegg har selskapet to ansatte. De driver charter med innleide fly, og Kristiansund-Trondheim er den første kommersielle ruta de gir seg i kast med. Fagerheim var ansatt i Widerøes fra 1979 til 1995, først som trafikkleder i Bodø, deretter som vaktsjef og senere salgssjef i charteravdelingen.

Artikkeltags