Averøytunnelen, finnes det bare ett alternativ?

Artikkelen er over 16 år gammel
DEL
Jeg nevnte Averøytunnelen sist i forbindelse med at Høyres frontfigur i Kristiansund Dagfinn Ripnes ønsker å bruke statlig tvang for å tvinge kommuner sammen. Jeg ønsket i den forbindelse å påpeke at dette var et unødvendig onde i og med at det finnes andre virkemidler.
Dette opprører Erik Aasprong fra Høyre, om man leser Tidens Krav 1. april.
Aasprong påstår at jeg har vært hjemmefra for lenge mens han selv sier følgende: «Hvis Hagen vil gi Molde en gavepakke er det bare å fortsette å motarbeide det desidert viktigste regionalpolitiske samferdselsprosjekt i vår region».
Han anklager meg for å være perspektivløs og legger for dagen at også han burde se seg litt rundt. Hva med å kjøre en tur opp til Oppdal. Hvordan er veistandarden mellom Krifast og Sunndal? Om ikke det er et viktig regionalt samferdselsprosjekt så vet ikke jeg.
Ingen er vel egentlig imot at vi skal ha et fast vei samband mellom Averøy og Kristiansund, det er ikke der problemet ligger. Problemet er at den løsningen som nå er aktuell, er preget av panikk. Kanskje den viktigste grunnen til at noen er skeptiske til denne tunnelen. Hva med sikkerhet? Er dette utredet? Skal vi grave tunnel så får vi gjøre dette ordentlig!
Tenk også på hvor man har tenkt seg at tunnelen skal ha åpning i Kristiansund. Her skal man da belaste byen med tungtransport og trailere nært sentrum, når man faktisk har andre alternativer. I forhold til dette hvor ligger Dalabrekka barneskole, Atlanten videregående skole og idrettsanlegg? Hvor skal badeland ligge? Den nye ungdomsskolen kommer vel heller ikke så langt unna?
Man kan anta at det ferdes en del barn og unge samt andre ”myke” trafikanter i dette området. I forhold til veistandard, hvordan er veiene i området? Finnes det noen avlastningssvei for tungtransporten?
Flere representanter fra Høyre har jo også tatt kraftig til orde angående innfartsveien til Kristiansund, i sin iver etter å isolere byen ved hjelp av bompenger. Det har de glemt nå, eller har de det? Er det kanskje en grunn til at tunnelen kommer ved Hagelin eller innefor Melkvikan? Finnes det en skjult agenda fra Høyre sin side her? De har nok ikke glemt at de tapte det første slaget om bompengefinansiert innfartsvei.
Finnes det andre anbud enn det fra Molde? Jeg regner med at byens politikere er såpass oppegående at man også da har utredet andre alternativ grundig, det motsatte ville vært slett og dårlig politisk håndverk. Dette være seg både bro og andre bedre tunnel løsninger. For selv om Aasprong er av den oppfattelse at dette dreier seg om akkurat denne tunnel løsningen eller ferge så finnes det folk som ser muligheter i en mer sikker og forsvarlig løsning.
Mens Aasprong mener at Averøy er vårt viktigste omland, vil jeg gå lengre og si at Averøy og Frei er en del av en felles fremtidig kommune. At Frei, Averøy og Kristiansund blir en kommune er den desidert viktigste kommunalpolitiske hendelse, som vi må få til. Jeg skal ta Aasprong på ordet å huske at Averøytunnelen er fri for bompenger om 15 år. Aasprong stiller her ingen betingelser til om den er nedbetalt eller ikke. Hvem skal da betale om man ikke klarer dette på 15 år?
Det var allerede på 1980-tallet snakk om et samband til Averøy. Dette med samband mellom Averøy og Kristiansund burde hatt meget god tid på seg til å utredes grundig.

Roger Hagen,
formann Kristiansund Frp

Artikkeltags