Gå til sidens hovedinnhold

Romsdalsaksen eller Møreaksen

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Skremmende å se hvor mye makt politikere kan få, og som kommer til syne i tilfellet Møreaksen vs Romsdalsaksen.

Som leder av transportkomiteen på Stortinget har Helge Orten makt til å prioritere Møreaksen fremfor E136, Åndalsnes-Dombås.

Skal vi tro Carl Johansen fra MDG, ble prisen for Møreaksen senket fra 40 mrd. til 24 mrd. av Vegvesenet, etter «politiske signaler».

Hva er egentlig rett pris for Møreaksen?

Ved å sammenligne med Rogfast, som er under bygging, kan det se ut til at 13 mrd. for tunnelen kan være realistisk. Er mer tvilende til den 1600 m lange brua, når Sotrabrua skal koste 10 mrd. med et spenn på 600 m.

Skal vi sammenligne Møreaksen med Romsdalsaksen er det naturlig å ta utgangspunkt i endepunktene, som er ved brua over Tressfjorden og på Hjelset.

Er det taktisk spill som fører til at 2,5 mrd. bevilges i 1. omgang, og når en er kommet i gang med byggingen er det bortkastede penger å velge Romsdalsaksen.

Trolig er det også taktisk spill og ikke si noe om prisen for brua over Julsundet, og prisen for en europavei gjennom Molde sentrum.

Blir ikke overrasket om den reelle prisen for Møreaksen, når sambandet er ferdig, er nærmer det opprinnelige anslaget på 40 mrd. enn dagens pris på 24 mrd.

Har vi noe valg?

Jeg tror folk flest ser galskapen i å satse på den dyreste løsningen når resultatet blir en lengre og farligere europavei, og på toppen bare erstatte Molde-Vestnes og ikke Sølsnes-Åfarnes.

Knut Arild Hareide sier det store flertallet vil ha Møreaksen, men har vi noe valg når Vegvesenet ikke vil utrede Romsdalsaksen?

Dersom Nye Veier hadde fått kryssingen av Romsdalsfjorden som prosjekt ville ganske sikkert Romsdalsaksen blitt vurdert, noe Helge Orten frykter.

Spesielt de som bruker Sølsnes-Åfarnes har grunn til å protestere, da det blir en stor omvei når fergen ikke går.

I tillegg til bedre sikkerhet med flytebru kan også gående og syklende bruke Romsdalsaksen.

Skal lokale interesser styre?

Hvilke argumenter er til fordel for Møreaksen?

Det eneste må være hensynet til lokalbefolkningen på øyene, men skal lokale interesser være styrende for europaveiene?

Trolig kan vi lage tunnel under Julsundet for pengene vi sparer ved å bygge Romsdalsaksen.

Tunnel for lokal trafikk kan bygges med ett løp, mot 2 løp når det er snakk om europaveier.

Til sist en side av debatten som er lite fremme i media, nemlig at flytebruer bygges i moduler og egner seg for lokalt næringsliv.

Men en ting bør Helge Orten får skryt for, og det er imponerende politisk arbeid dersom Møreaksen faktisk bygges.

Kommentarer til denne saken