Ordkrig lover ikke godt for Neas-kunder som vil se Solskjær

480.000 Get-kunder møtes av denne meldingen når de forsøker å gå inn på TV 2-kanaler. Det ble ikke enighet mellom partene om en ny distribusjonsavtale etter at den forrige løp ut 31. mai.

480.000 Get-kunder møtes av denne meldingen når de forsøker å gå inn på TV 2-kanaler. Det ble ikke enighet mellom partene om en ny distribusjonsavtale etter at den forrige løp ut 31. mai. Foto:

Av

Telia og Get har lagt fram et tilbud om en midlertidig løsning i konflikten med TV 2. Kanalen svarer med at Telias forslag er alt annet enn midlertidig.

DEL

Dermed virker det fortsatt å være langt fram til en enighet mellom partene. Helt siden 1. juni har alle Get-kunder – deriblant alle Neas-kunder med tv-avtale – fått svarte skjermer på TV 2-kanalene.

Dette gjelder TV 2, TV 2 Zebra, TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Livsstil, TV 2 Sport 1 og 2, TV 2 Sport Premium, C More-kanalene og arkivet.

Kunder som interesserer seg for Premier League-fotball ser ikke ut til å få kanalene tilbake før Ole Gunnar Solskjær og Manchester United skal i aksjon mot Tottenham fredag kveld.

– To uker eller to år

Telia og Get opplyser torsdag at de har lagt fram et tilbud til TV 2. Men dette tilbudet har ingen tidsbegrensning, og er dermed uspiselig for TV 2.

– Forslaget vårt er enkelt. TV-seerne får tilbake kanalene. TV 2 og vi viderefører dagens avtale med eksakt samme vilkår helt fram til ny avtale er på plass, enten forhandlingene tar to uker, to måneder eller to år, sier Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia Norge, i en pressemelding.

– Vi håper at TV 2 snarest mulig kan godta denne løsningen, slik at ikke våre kunder og TV-seerne rammes mer av denne konflikten. Tilbudet bygger på hva TV 2 selv tidligere har tilbudt og burde derfor være enkelt å akseptere, fortsetter Kaalen.

Den oppfatningen deles ikke av TV 2.

– Dette er ikke et tilbud, det er et avslag, sier organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand til NTB.

Kanalen har på sin side foreslått en midlertidig avtale begrenset til inntil seks måneder.

– Det Get gjør nå, er å late som de kommer med en løsning, når de egentlig bare drar ut tiden. Get har tidligere sagt at de har tilbudt en «noe lengre» forlengelse, med samme pris og vilkår. Den viste seg å være tre ganger så lang og ville kostet oss flere titalls millioner kroner. Nå er det altså samme pris og vilkår, men uendelig tid. For oss blir dette bare nok et utspill som viser at Telia og Get vil holde kundene i skvisen, fortsetter Willand.

Ole Gunnar Solskjær møter José Mourinho og Tottenham fredag kveld. TV 2 har rettighetene, men Get-kunder får ikke se kampen på grunn av manglende avtale med TV 2.

Ole Gunnar Solskjær møter José Mourinho og Tottenham fredag kveld. TV 2 har rettighetene, men Get-kunder får ikke se kampen på grunn av manglende avtale med TV 2. Foto:

20 prosent mindre

En rekke TV 2-kanaler ble fra 1. juni borte for Telias kunder da forhandlingene om en ny avtale ikke førte fram. Telia/Get har i underkant av en halv million TV-kunder i Norge, og dette rammer anslagsvis 1 million seere og selskaper som Neas, som tilbyr tv-avtale gjennom Get.

I en henvendelse til Get-kundene beklager TV 2-sjef Olav T. Sandnes de ikke lenger har tilgang til TV 2s kanaler.

– Telia/Get krever at de skal betale 20 prosent mindre enn andre distributører for det samme innholdet. Og det til tross for at prisen ut til deg som kunde ikke er noe lavere enn hos de andre distributørene, skriver han.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken