Operaen i Kristiansund er Norges eldste og største distriktsopera og sammen med Teatret Vårt i Molde er Operaen i Kristiansund fylkets største scenekunstprodusent.
Den første helaftens operaoppsetningen ble presentert for publikum i Festiviteten i 1928. Med Edvard Bræin i spissen, solister fra hovedstaden og lokale musikere i orkesteret satte de opp «Orfeus og Eurydike».
Historien forteller at produksjonen skapte furore på Nordmøre.
Nordmøre fikk også servert store operaoppsetninger på 1930-tallet og i 50-årene, men den operatradisjonene vi opplever i dag startet i 1971. Lokale ildsjeler så muligheten for arbeidsplasser innen kulturnæringa, og de lyktes. Det blir nå satt opp årlige forestillinger, med både kjente og ukjente operaer og operetter.
Operaen i Kristiansund har stått bak flere urframføringer, og de har servert bestillingsverk.
Aktiviteten i operamiljøet ga ringvirkninger, og arbeidet med en kulturskole og ei musikklinje kom i gang.
Modellen fra 1928, som også kalles Kristiansundmodellen, er fortsatt et sterkt varemerke for Operaen i Kristiansund. En modell som flere har omtalt som god.
– Som i 1928 er det fortsatt stor medvirkning av dyktige amatører. Denne blandingsmodellen av amatører og profesjonelle både foran, bak og på scenen har siden vært bærebjelken i mye av operaaktiviteten i Norge, sier operasjef Lønning Andresen.
Lokalt eierskap
I 1980 satte Kulturdepartementet Operaen i Kristiansund inn som fast direktepost på statsbudsjettet. Samtidig ble det inngått en gjensidig og forpliktende økonomisk støtteavtale med Møre og Romsdal fylkeskommune og Kristiansund kommune.
Året 2001 ble foreningsmodellen fra 1983 avløst av et aksjeselskap, og grunnstammen i Operaens virksomhet er fire frivillige organisasjoner som sammen med kommune og fylket står som eiere. Disse fire er Kristiansund Operakor, Kristiansund Symfoniorkester, Teknisk forening og Operaens Dansekompani.
Operaen i Kristiansund har pr. 2022 24,7 årsverk fordelt på 35 ansatte.
En oversikt over ansatte finner du på operaens hjemmeside.
Forestillinger
Gjennom et kalenderår produserer Operaen i Kristiansund rundt 120 ulike forestillinger. Både for barn og voksne.
– Vi har stor aktivitet gjennom hele året og produserer rundt 120 store og små forestillinger og konserter i løpet av et år. Mange av dem foregår i Kristiansund, men vi reiser også rundt til andre steder i regionen så langt det er mulig, sier operasjef Line Lønning Andresen.
Rundt 20.000 mennesker løser billett til produksjonene.
– Operaen i Kristiansund har i de siste årene hatt en svært positiv publikumsutvikling og besøket under Operafestukene har siden 2012 økt med 63 prosent, sier Lønning Andresen.
Operafestukene i februar er Norges største festival viet til operakunsten. Den varer i 17 dager, og setter farge på hele Kristiansund. De største forestillingen spilles fra scenen i Festiviteten, men det er også opera på byens utesteder, på skoler, i barnehager, på institusjoner, ute i naturen og på Sundbåten.
Trond Giske, som åpnet Operafestukene i 2010, roste måten Operaen i Kristiansund legger opp aktiviteten på, blant gjennom Operafestukene.
– Jeg tror at det å sette opera inn i en festivalsammenheng, med de sosiale begivenhetene det fører med seg, er riktig måte å gjøre det på, sa Giske, som da var kulturminister.
Bilder fra ulike operaforestillinger
Operaens forestillinger 1928-2022
PERIODEN 1928 - 2022
1928 “Orfeus &Euridike” opera av Gluck Dir. Edv.Bræin
Regi: Kate Fasting. Scenografi: Olav Seter/Oliver Sylthe
1931 “Jegerbruden” opera av Weber Dir. Edv. Bræin
Norgespremiere
Regi: Kate Fasting. Scenografi: Regnv.Bjørlo
1934 “Ifigenia på Tauris” opera av Gluck Dir. Edv. Bræin
Norgespremiere
Regi: Kate Fasting. Scenografi: Oliver Nerland
1937 “Den Hvite Dame” opera av Boieldieu Dir. Edv. Bræin
Regi: Karl Aagaard Østvig. Scenografi: Oliver Nerland
I samarbeid med Norsk Operaselskap:
1953 “Faust” opera av Gounod Dir. Istvan Pajor
Regi Alfred Solaas/Jonas Brunvoll
1955 “Cavalleria Rusticana” opera av Mascagni Dir. Istvan Pajor
kombinert med avd.2: “Operagalla”
Regi: Alfred Solaas/Jonas Brunvoll
1955 “Fetteren fra Batavia” operette av Künnecke Dir. Istvan Pajor
Operaen i Kristiansund:
1971 “Elskovsdrikken” opera av Donizetti Dir Peder A. Rensvik
Regi: Jens Ek. Scenografi: Den Norske Opera
1972 “Cavalleria Rusticana” opera av Mascagni Dir. Peder A. Rensvik
Regi: Jens Ek. Scenografi: Alistair Powell
“Ut mot havet” ballett av Edv.Fliflet Bræin
Koreografi: Paul Podolski. Scenografi: Alistair Powell
1973 “Den Glade Enke” operette av Lehar Dir. Peder A. Rensvik
Regi: Jens Ek. Scenografi: Nils Fiske
1974 “La Traviata” opera av Verdi Dir. Peder A. Rensvik
Regi: Jens Ek. Scenografi: Den Norske Opera
1975 “Tiggerstudenten” operette av Milløcker Dir. Peder A. Rensvik
Regi: Wilhelm Sandven. Scenografi: Klaus Roth
1976 “Jegerbruden” opera av Weber Dir. Peder A. Rensvik
Regi Jens Ek. Scenografi: Andreas Dalhus/Pål Olsen
1977 “Flaggermusen” operette av Strauss d.y. Dir. Peder A. Rensvik
Regi: Wilhelm Sandven. Scenografi: Andreas Dalhus/Pål Olsen
1978 “Lucia di Lammermoor” opera av Donizetti Dir. Peder A. Rensvik
Ny oversettelse. Norgespremiere
Regi: Per Arnø. Scenografi: Andreas Dalhus/Pål Olsen
1979 “My Fair Lady” musikal av Loewe Dir. Peder A. Rensvik
Regi: Jon Berle. Scenografi: Alistair Powell
1980 “Nebukadnesar” opera av Verdi Dir. Peder A. Rensvik
Norgespremiere
Regi/Scenografi/Kostymer: Alistair Powell
“Noahs Ark” kirkeopera av Britten Dir. Margaret Rensvik Norgespremiere
Regi: Ole Dahl Rossbach/Margaret Rensvik. Regi/Scenografi/Kostymer: Alistair Powell
1981 “Csardasfyrstinnen” operette av Kalman Dir. Peder A. Rensvik
Regi/Scenografi/Kostymer: Alistair Powell
1982 “Faust” opera av Gounod Dir. Peder A. Rensvik
Regi/Scenografi/Kostymer: Alistair Powell
1983 “Pariserliv” operette av Offenbach Dir. Peder A. Rensvik
Ny oversettelse-Norgespremiere
Regi/Scenografi/Kostymer: Alistair Powell
1984 “Regimentets Datter” opera av Donizetti Dir. Peder A. Rensvik
Norgespremiere
Regi/Scenografi/kostymer: Alistair Powell
1985 “Orfeus &Euridike” opera av Gluck Dir. Peder A. Rensvik
Regi/Scenografi/Kostymer: Alistair Powell
1986 “Carmen” opera av Bizet Dir. Kjell Seim
Regi/Scenografi/Kostymer: Alistair Powell
1987 “Greven av Luxebourg” operette av Lehar Dir. Kjell Seim
Regi/Scenografi/Kostymer: Alistair Powell
1988 “Maria Stuart” opera av Donizetti Dir. Kjell Seim
Skandinaviapremiere
Regi: Torbjørn Stockenborn. Scenografi/Kostymer: Rolf Grieg
1989 “South Pacific” musical av Rodgers Dir. Kjell Seim
Regi: Kenneth Tilson. Scenografi/Kostymer: Alistair Powell
“Amahl og nattens gjester” kirkeopera av Menotti Dir. Peder A. Rensvik
Regi: Torbjørn Lindhjem. Scenografi/Kostymer: Alistair Powell
1990 “Eugene Onegin” opera av Tsjajkovskij Dir. Kjell Seim
Regi: Torbjørn Stockenborn. Scenografi/Kostymer: Alistair Powell
1991 “Fuglehandleren” operette av Zeller Dir. Kjell Seim
Ny oversettelse
Regi: Ronald Rørvik. Scenografi/Kostymer: Brit Johnson
“Leilighet gjør tyv” opera av Rossini Dir. Bjarte Engeset
Norgespremiere Regi/Scenografi/Kostymer: Alistair Powell
“Rift” miljømusikal av Bjørnstad Dir. Alf Ekholm
Urpremiere
Regi: John Hollen. Scenografi: Operaen i Kristiansund
1992 “Trubaduren” opera av Verdi Dir. Kjell Seim
Regi: Ronald Rørvik. Scenografi: Kathrine Hysing. Kostymer: Else Lund
“La Serva Padrona” kammeropera av Pergolesi Kammerorkester
Regi: Ronald Rørvik. Scenografi/Kostymer: Alistair Powell
“Den Stundesløse” opera av Fl.Bræin Dir. Kjell Seim
Regi: Ronald Rørvik. Scenografi/Kostymer: Kiss og Chinelle Marcovic
1993 “Mikadoen” operette av Sullivan Dir. Kjell Seim
Ny oversettelse
Regi: Torfinn Carlsen. Scenografi/Kostymer: Alistair Powell
1994 “La Traviata” opera av Verdi Dir. Kjell Seim
Regi: Ronald Rørvik. Scenografi/Kostymer: Brit Johnson
“Folk og Røvere” musikkspill av Egner Dir. Kjell Seim
Regi: Ronald Rørvik. Scenografi/Kostymer: Torbjørn Egner
“Gull og Grønne Skoger” musikal basert på Sandbech Dir. Margaret Rensvik
Regi: Torfinn Carlsen. Scenografi: Operaen i Kristiansund
1995 “Flaggermusen” operette av Strauss d.y. Dir. Kjell Seim
Regi: Ronald Rørvik. Scenografi/Kostymer: Kiss og Chinelle Marcovic.
“Georgs Magiske Medisin” barneopera av Kverndokk Dir. Ingar Bergby
Regi: Ronald Rørvik. Scenografi/Kostymer: Carle Lange
Urpremiere - bestillingsverk
1996 “La Boheme” opera av Puccini Dir. Kjell Seim
Regi: Ronald Rørvik. Scenografi/Kostymer: Brit Johnson
“Tryllefløyten” opera av Mozart Dir. Kjell Seim
Regi: Ronald Rørvik. Scenografi/Kostymer: Brit Johnson
1997 “Smilets Land” operette av Lehar Dir. Kjell Seim
Regi: Line Rosvoll Scenografi/Kostymer: Alistair Powell
1998 “Hoffmanns Eventyr” opera av Offenbach Dir. Kjell Seim
Regi: Ronald Rørvik. Scenografi: Chinelle Marcovic. Kostymer: Anne Gotaas
“Historien om en soldat” melodrama av Stravinskij Dir. Kjell Seim
Regi: Ronald Rørvik. Scenografi: Chinelle Marcovic. Koreografi: Toni Herlofson
“Peter og Ulven” musikkeventyr av Prokofjev Dir. Alf Årdal
Regi/koreografi: Amy J.Timpson. Scenografi/Kostymer: Chinelle Marcovic
1999 ”Kismet” musikal av Wright/Forrest Dir. Dag Nilsen
Regi/Koreografi: Wayne Mc Knight Scenografi/Kostymer: Peter Berg
”Bortførelsen fra Seraillet” opera av Mozart Dir. Kjell Seim
Regi Heidi Sørensen. Scenografi/kostymer Peter Berg
”Alene i Rommet” ungdomsopera av Ekholm/Knudsen
Bestillingsverk Dir. Alf Ekholm
Regi/scenografi: Eli Sørensen. Koreografi: Marit Dullaert
2000 ”Anne Pedersdotter” opera av Edv. Fliflet Bræin Dir. Kjell Seim
Regi Ronald Rørvik. Scenografi Chinelle Marcovic. Kostymer Anne Gotaas
”Sjuende far i huset” ungdomsopera av Gudim/Hjorth
Bestillingsverk Dir Kjell Seim
Regi Ronald Rørvik Scenografi Chinelle Marcovic. Kostymer Anne Gotaas.
2001 ”Grevinne Mariza” operette av Kalman Dir. Kjell Seim
Regi Ronald Rørvik.Scenografi Gunnar Fretheim. Kostymedesign: Anne Spets
”Barberen i Sevilla” opera av Rossini Dir. Kjell Seim
Regi Ronald Rørvik. Scenografi og kostymedesign: Brit Johnson
”Väntarna” Familieopera av Werle/Bergkvist Pianist: Arne Borg
Regi Ronald Rørvik. Scenografi Gunnar Fretheim. Kostymedesign: Anne Spets
2002 ”Stallo” opera av Ole Olsen Dir. Kjell Seim
uroppførelse
Regi: Ronald Rørvik. Scenografi: Gunnar Fretheim. Kostymedesign: Anne Spets
”Den Stundesløse” opera av Edv.Fliflet Bræin Dir.: Kjell Seim
Regi Ronald Rørvik Scenografi Gunnar Fretheim Kostymedesign: Anne Spets
”Bravo Broadway” 100-årskvalkade med Richard Rodgers.
Regi: Ronald Rørvik. Dir: Kjell Seim
2003 ”Zar und Zimmermann” opera av Lortzing Dir . Kjell Seim
Regi Ronald Rørvik. Scenografi Gunnar Fretheim. Kostymer Anne Spets
”Rigoletto” opera av Verdi Dir Kjell Seim
Regi Ronald Rørvik. Scenografi Gunnar Fretheim. Kostymedesign Anne Spets
2004 ”Anna Bolena” opera av Donizetti Dir. Bjørn Sagstad
Regi: Heidi Bruun Neergaard. Scenografi: Chinelle Marcovic Kostymedesgign: Anne Gotaas
”Albert Herring” opera av Benjamin Britten Dir: Kjell Seim
Regi: Ronald Rørvik. Scenografi: Chinelle Marcovic. Kostymedesign: Anne Gotaas
2005 ”Rose og Ravn” opera av Ragnar Sødelind/Moe Dir. Kjell Seim
urfoppførelse
Regi: Ronald Rørvik Scenografi:Rørvik Kostymer: Anne Spets
”Lady be Good” musikal av Gershwin Dir. Bjørn Sagstad
Regi: Ronald Rørvik Scenografi: Kostymer:
”Faust” metalopera av Gounod/Pica Fierce Dir. Kjell Seim
uroppførelse
Regi/dramaturgi: Ronald Rørvik Scenografi: Rørvik. Kostymer: St.haug v.g skole
2006 ”Don Juan” opera av Mozart Dir. Kjell Seim
Regi Ronald Rørvik. Scenografi Rørvik/Høidahl Kostymer Else Lund
”Elskovsdrikken” opera av Donizetti Dir. Bjørn Sagstad
Regi: Ronald Rørvik/Herlofson Scenografi: Rørvik Kostymer Anne Gotaas
2007 ”Orfeus i Underverden” operette av Offenbach Dir. Bjørn Sagstad
Regi: Ronald Rørvik. Scenografi: Rørvik/Høidahl Kostymer: Anne Spets
”Tosca” opera av Puccini Dir. Kjell Seim
Regi: Ronald Rørvik Scenografi: Rørvik/Høidahl Kostymer: Anne Gotaas
2008 ”La Traviata” opera av Verdi Dir. Kjell Seim
Regi: Ronald Rørvik Scenografi Brit A. Johnson Kostymer Brit A. Johnson ”Jeppe” opera av Geirr Tveitt Dir. Kjell Seim
Regi: Ronald Rørvik Scenografi Ronald Rørvik Kostymer Janne Opsahl
”Donna Bacalao” musikal av Alnæs/Nilsson Dir. Kjell Seim
Regi. Ronald Rørvik Scenografi Sunniva Bodvin Kostymer Anne Spets
2009 ”Maskeballet” opera av Verdi Dir. Kjell Seim
Regi Ann Margret Petterson Scenografi og kostymer Bo-Ruben Hedwall
”Unge Hamsun” opera av Vestad/Hoem Dir. Kjell Seim
Regi Ingrid Forthun Scenografi Bo-Ruben Hedwall Kostymer Janne Opsahl
2010 ”Den glade enke” operette av Lehar Dir. Kjell Seim
Regi Ronald Rørvik Scenografi Sunniva Bodvin Kostymer Anne Gotaas
« Med kniven på strupen» opera av Hjort/Palmer Johansen DirKjell Seim
Regi: Ronald Rørvik Scenografi/kostymer: SunnivaBodvin/Victoria Tzykun
Bestillingsverk
2011 ”Gianni Schicchi/Søster Angelica” opera av Puccini Dir. Kjell Seim
Regi Ronald Rørvik Scenografi og kostymer Bo-Ruben Hedwall
Prins Orlovskys operaball” Strauss m.fl Dir. Kjell Seim
Regi Ronald Rørvik Scenografi Bo-Ruben Hedwall Innleide kostymer
2012 «Faust» opera av Gounod Dir. Kjell Seim
Regi Ronald Rørvik Scenografi Eilev Skinnarmo Kostymer Else Lund
«Alkymisten» opera av Dolven/Iveland Dir. Kjell Seim
Regi Leif Stinnerbom Scenografi Lars Jakobsson Kostymer Inger H. Stinnerbom
2013 «Konge for en dag» opera av Verdi Dir. Kjell Seim
Regi Ronald Rørvik Scenografi Bo-Ruben Hedwall Kostymer Else Lund
«Madame Butterfly» opera av Puccini Dir. Lars-Erik ter Jung
Regi Tine Topsøe Scenografi Bo-Ruben Hedwall
2014 «Flaggermusen» Operette av J. Strauss d.y Dir. Kjell Seim
Regi: Ronald Rørvik. Scenografi: Åse Hegrenes Kostymer: Janne Opsahl
Samproduksjon med OperaNordfjord
«Hvor der er kjærlighet er det sjalusi» opera av Scarlatti Dir:Lars Erik ter Jung
Regi: Erlend Samnøen Scenografi: Ingrid Tønder Kostymer: Ingrid Tønder
2015 «Lucia di Lammermoor» opera av G. Donizetti Dir:Lars Erik ter Jung
Regi: Erlend Samnøen Scenografi: Olav Myrtvedt Kostymer: Olav Myrtvedt
«Figaros bryllup» opera av W. Mozart Dir: Kjell Seim
Regi: Ronald Rørvik Scenografi: Åse Hegrenes Kostymer: Mona Grimstad
2016 «Eugen Onegin» opera av Tsjaikovski Dir: Terje Boye Hansen
Regi: Ivar Tindberg Scenografi: Gjermund Andresen Kostymer: Anette Werenskiold Samproduksjon med NOSO og TSO
«Tryllefløyten» opera av W. Mozart Dir: Kjell Seim
Regi: Ronald Rørvik Scenografi: Sunniva Bodvin Kostymer: Anne Gotaas
Videreføring fra OperaNordfjord
2017 «Perlefiskerne» opera av G. Bizet Dir: Kjell Seim
Regi: Ronald Rørvik Scenografi:Rørvik/Løwendahl Kostymer: Anne Spets
«La Bohème» opera av G. Puccini Dir: Magnus Loddgard
Regi: Ingrid Forthun Scenografi: Gjermund Andresen Kostymer: Anette Werenskiold
2018 «Carmen» opera av G. Bizet Dir: Torodd Wigum
Regi: Ronald Rørvik. Scenografi: Rørvik/Spets/Holltrø/ Kostymer Anne Spets(DNOB)
«Kiss me Kate» musikal av Cole Porter Dir: Kjell Seim
Regi; Arne Fagerholt Scenografi/kostymer Nora Furuholmen
2019 «MacBeth» opera av G. Verdi, Dir: Kjell Seim
Regi: Ronald Rørvik
«Rigletto» opera av G. Verdi, Dir: Per Kristian Skalstad
Regi: Mira Bartov
2020: «Turandot» opera av G. Puccini Dir: Torodd Wigum
Regi: Ronald Rørvik Sceneografi: Yngvar Julin Kostymer:Pet Halme
«Spelemann på taket» musikal av Stein, Bock og Harnick. Scenemester: Tor Egil Ingebrigsten.
Kostymer: Kjersti Eckhoff.
2021: «Czardasfyrstinnen» opera av Emmerich Kálmán
Regi: Ronald Rørvik. Scenografi: Gjermund Andersen. Kostymer: Anette Werienskold.
2022: ”Tosca” opera av Puccini Dir. Halldis Rønning
Regi: Hilde Andersen. Scenografi: Gjermund Andresen. Kostymer: Solveig H. Bygdnes.
Kilde: Operaen i Kristiansund
Frivillig innsats
En av de unike delene ved Operaen i Kristiansund er kombinasjonen mellom profesjonelle og amatører. Denne kombinasjonen finner vi både på scenen, blant musikerne, i kulissene og hos de mange som hilser publikum velkommen.
I tillegg til de fast ansatte, innleide musikere og skuespillere er operaen avhengige av et stort apparat av frivillige.
– Vi har talt opp hvor mange timer som er lagt ned av frivillig innsats. For 2018 viser det seg at Operakoret, Symfoniorkesteret, dansekompaniet og Teknisk forening til samen la ned nærmere 50.000 frivillighetstimer. Det tilsvarer nesten 30 årsverk, sier Line Lønning Andresen da Tidens Krav snakket med henne om programmet for Operafestukene 2020.
Det frivillige arbeidet er organisert gjennom Operaens Tekniske forening.

De som lager operafesten 2020
Barn og unge
Et utstrakt samarbeid med grunnskolene og kulturskolene i regionen gjør Operaen i Kristiansund til en pioner når det gjelder å utvikle samarbeidsmønstre mellom kulturinstitusjon og skole.
Det å drive undervisning er også en stor del av operaens virksomhet. Her bidrar blant annet de 14 musikerne som er ansatt i Operaens Sinfonietta som også har kombinasjonsstillinger som utøvende musikere og som pedagoger.
Operaens ballettsenter har 12 ansatte dansepedagoger som sammen med musikerne driver ukentlig undervisning i sang, dans og musikk for 1100 barn og unge i Kristiansund samt 12 andre kommuner på Nordmøre og Romsdal.
– I tillegg til dette driver vi vår egen danseskole, Operaens ballettsenter, med 300 dyktige elever her i Kristiansund.

En «atypisk nordmøring»: Operaens Ballettsenter gjennom 40 år
«Nøtteknekkeren» er deres store publikumssuksess, og en årlig tradisjon, men danserne leverer flere forestillinger gjennom året. Blant annet et helaftens sommershow.
Danserne er i alderen tre til godt over 70 år.
Mange barn og unge i alderen 6–20 år fikk i mange år undervisning i musikkteater gjennom Scenario, som var et samarbeid med Kristiansund kommune gjennom Kristiansund kulturskole. Scenario holdt på fram til 2018.

Forestillinger med Scenario
Høsten 2019 fikk ungdommer i Kristiansund muligheten til å fordype seg i korsang da den nye satsingen «Operakor Ung» kom på banen. Ungdom mellom 10–19 år får anledning til å oppleve og lære mer om sang, som ender med deltakelse på ulike operaforestillinger.
Operakor Ungs første opera ble «Turandot» i 2020.
(Kilder til denne saken: Operaen i Kristiansund, Tidens Kravs arkiv, boken «Operaen i Kristiansund» av Svein Erik og Tor Olsen)
Noen av våre artikler fra Operafestukene 2021:
En kulturell vitaminsprøyte av høyeste kvalitet: – Får en klump i magen når jeg tenker på hvor mange som ville ha sett dette
Rolf er festivalutstiller: – Det er en ære

Avlyser resten av Operafestukene
Czardasfyrstinnen 2021

Nærmer seg premiere: – Svært etterlengtet
Arna Kristine stiller ut i hjembyen: – Veldig stas

Jostein (29): – Det blir en ekstra utfordring å være på scenen i kostyme

Maren lager hodeplagg: – Jeg sprudler når jeg får lov til å lage ting som ikke finnes

Kjersti (35) leder operaens systue : – Jeg har ikke angret ett sekund på studieretningen
