Gå til sidens hovedinnhold

Hun gikk på ungdomsskolen, men tok matematikk på videregående-nivå

Artikkelen er over 3 år gammel

For noen holder det ikke bare med vanlig matematikk.

Helene Rosbach Kvalvaag har avsluttet sitt siste år som elev ved Atlanten ungdomsskole i Kristiansund. Sammen med tre andre elever har hun tatt en utfordring litt utenom det van­lige i skoleåret som nettopp er unnagjort.

– I de fleste fag får jeg ikke mange utfordringer, spesielt i matematikk. Så fortalte læreren meg om en mulighet hvor man kan begynne på matte fra førsteåret på videregående, altså 1T, sier Kvalvaag.

Tilbudet heter Den virtuelle matematikkskolen, er nett­basert, og gjennomføres av Senter for IKT i utdanningen i samarbeid med utvalgte videregående skoler. Oppdraget er gitt av Kunnskapsdepartementet, og er i en pilotfase.

– Har tilbudet gitt deg ekstra utfordringer?

– Ja, det har jo det. Matte er et ganske vanskelig fag i seg selv. Og det at man gjør dette i tillegg til ungdomsskole­fagene, gjør det kanskje litt ekstra vanskelig siden man må ta mye mer initiativ selv.

Undervisningstilbudet Kvalvaag har gjennomført, forkortes DVM-1T, og er myntet på elever med høy måloppnåelse i matematikk. Gjennom et video­konferansesystem har elevene vært i et virtuelt klasserom med egen nettlærer.

Kvalvaag har tatt DVM-1T gjennom Ålesund videre­gående skole.

Imponert

Helenes matematikklærer, Helge Strømsholm Volckmar, roser henne og de andre elevene som har vært gjennom opplegget.

– Vi har fire elever som har tatt det, og jeg er veldig imponert. Helene var den eneste som sto hele løpet ut, så all ære til henne for det.

– Vi har en del elever som er så dyktige at ungdomsskolematematikken ikke byr på utfordringer, så det var utgangspunktet da jeg undersøkte og kom over Senter for IKT i utdanningen og deres tilbud.

Skolen kjøpte inn hodetelefoner med mikrofon, og så var det bare for elevene å sette i gang.

– De satt to dager i uka med leksjonene etter at de andre elevene hadde gått hjem, forteller Volckmar.

Panikkfølelse

Uansett om elevene har stått løpet helt ut eller ikke, tror Volckmar at samtlige har hatt god utvikling.

– De har fått utfordringen, og de har kjent litt på den panikkfølelsen: Dette kan jeg ikke! Og dette er elever som nesten aldri gjør det, spesielt i matematikk. Så det er greit også for dem å kjenne at de ikke kan alt, smiler Volckmar.

Kvalvaag føler at DVM-utfordringen har gått bra og at hun har tatt nivået.

– Det har gått ganske greit. Man får jo ikke like mange skoletimer og det er ikke alltid like lett å få støtte av lærere om du strever med noe. Men på tross av det, har det egentlig gått veldig bra.

– Vil du anbefale DVM til andre?

– Ja. I tillegg til at man får en ekstra utfordring, får man også veldig god erfaring, sier Kvalvaag, og påpeker at styrken til nettbasert undervisning først og fremst ligger i at man kan gå tilbake og se opptakene flere ganger.

Kvalvaag er litt usikker på hva hun ønsker å studere, men er helt sikker på at det skal bli flere matteoppgaver å løse når hun nå tar fatt på videregående opplæring.

– Jeg har tenkt å fortsette med matte alle tre årene på videregående.

Kommentarer til denne saken